بسیاری از مواقع پیش می‌آید که دختر خانمی در میان خواستگاران خود با افرادی روبرو می‌شود که به هر دلیل میلی برای زندگی با او ندارد اما یا او، یا خانواده، از بیان صریح «نه» عاجزند! آغازی برای پیچیده شدن اوضاع و بیشتر شدن مشکلات. گاهی نیز خواستگاران سمج در خانه را می‌زنند و گویا هیچ راهکاری برای رد این خواستگاران عملی نیست! در افزایش مهارت «نه» گفتن، شاید مطالعه این نوشتار برای چنین افرادی مفید باشد.
کد خبر: ۶۳۹۷۶۴

جام جم سرا: «نه» گفتن در مراسم خواستگاری زمانی راحت‌تر می‌شود که بدانید به چه چیز یا چه کسی می‌خواهید «بله» بگویید.

جواب شما «نه» است!

هنوز لحظاتی از شروع اولین جلسه خواستگاری نگذشته که دختر یا پسر به این نتیجه می‌رسند که به درد هم نمی‌خورند. شاید هم بعد از چندین جلسه خواستگاری، یکی از طرفین به این نتیجه رسیده است که این ازدواج سرانجام خوشی ندارد. به طور طبیعی در این مواقع، یکی از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرد به درخواست ادامه این خواستگاری جواب «نه» بدهد. جوابی که اگر حساب شده و منطقی نباشد ممکن است برای دختر یا پسر مشکلاتی مانند افسردگی، بی‌حوصلگی و احساس پوچی ایجاد کند.

وقتی به کسی جواب «نه» می‌دهید بیشتر از کلمه «من» استفاده کنید؛ مثلا «من آمادگی لازم را ندارم» یا «به نظر من این ازدواج مناسب نیست». این جملات از بروز سوء تفاهم جلوگیری می‌کند

در بعضی مواقع هم که دختر یا پسر با مهارت‌های زندگی و آموزش‌های قبل از خواستگاری آشنا نیستند ممکن است نه شنیدن به خودکشی و اسید پاشی بینجامد و زندگی دو خانواده را نابود کند. برای آشنایی با مهارت‌ها و نحوه «نه» گفتن در جلسات خواستگاری این مطلب را از دست ندهید.

کودکی، بهترین زمان برای یادگیری مهارت «نه» گفتن

یکی از مهارت‌های مهم در زندگی، مهارت «نه» گفتن است. این مهارت مانند دیگر مهارت‌های زندگی باید از‌‌ همان ابتدای کودکی فراگرفته شود. ۳ تا ۴ سالگی بهترین زمان برای یادگیری این مهارت در کودکان است زیرا کودک در این سنین به دنبال استقلال است و در صورت فراهم بودن زمینه اعتماد به نفس این مهارت به آرامی در او شکل می‌گیرد. بعضی خانواده‌ها کودکشان را با قید و شرط(!) تربیت می‌کنند، مثلا این خانواده‌ها به فرزندانشان می‌گویند: «اگر این غذا را نخوری، می‌دهیم نمکی ببردت!» و کودک برای به دست آوردن توجه والدین، جنبه‌های مهم شخصیت خود را نادیده می‌گیرد. گاهی قدرت «نه» گفتن محترمانه در شخصیت این کودکان برای اجتناب از خشمگین شدن والدین، شکل نمی‌گیرد و این مشکل تا بزرگسالی با آن‌ها همراه است.

راهکاری برای بیان راحت «نه»

در فرهنگ ما، معمولا «نه» گفتن کار ساده‌ای نیست. چه بسا گاهی سبب تنها شدن افراد می‌شود. گاهی فکر می‌کنیم با نه گفتن در نظر دیگران خودخواه جلوه می‌کنیم. در اغلب مواقع، گمان می‌کنیم باید به همه درخواست‌های دیگران پاسخ مثبت دهیم تا بتوانیم آن‌ها را در کنار خودمان داشته باشیم و رضایتشان را جلب کنیم اما چنین تصوری، کاملا اشتباه است. همه ما در رأس ارتباطمان، در کنار توجه به نیاز دیگران باید به نیاز‌ها و صلاح خودمان هم توجه کنیم. با تعیین حد و مرزی مشخص با دوستان و اقوام، احتمال بروز ناراحتی و دشمنی در اثر «نه» گفتن را کمتر کنید.

نگفتن «نه» و پیچیده کردن موضوع

 «نه» گفتن در مراسم خواستگاری زمانی راحت‌تر می‌شود که بدانید به چه چیز یا چه کسی می‌خواهید «بله» بگویید. هر بار که شما در زندگیتان می‌گویید «نه»، به این علت است که تشخیص داده‌اید، این چیزی نیست که به دنبال آن هستید. وقتی موضوع علاقه و خواستگاری به میان می‌آید همه ما حساس و آسیب پذیر می‌شویم. برای فردی که نسبت به احساسات دیگران حساس است، نه گفتن مشکل‌تر است و خاطرات تلخی را به او یاد آوری می‌کند. دلیلش هم این است که او نمی‌داند چگونه باید جواب منفی بدهد. اگر نمی‌خواهید با کسی ازدواج کنید، ایجاد امیدواری و رفتار تظاهر آمیز، تنها موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. توصیه می‌شود با استفاده از تکنیک‌های مفید برای «نه» گفتن به آرامی و ملایمت میزان ناراحتی را برای آن شخص کاهش دهید.
با وجود اینکه مهربانی و ملایمت هدف اصلی شماست، اگر به طور واضح صحبت نکنید ممکن است از حرف‌های شما برداشت اشتباهی شود. چه بخواهید و چه نخواهید کمی نا‌امیدی در اینجا لازم است و تا زمانی که شخص از شما جواب منفی نشنود از شما دور نمی‌شود.

برای «نه» گفتن از خودتان مایه بگذارید

گاهی اوقات هیچ راهی به جز «نه» گفتن وجود ندارد. در این صورت بهترین کار این است که این ارتباط را تا جایی که ممکن است کم کنید. هر چه زود‌تر جواب «نه» را به طرف مقابلتان بدهید تا هر دو نفرتان زود‌تر به زندگی عادیتان برگردید و انرژی خود را صرف پیدا کردن کسی کنید که نیاز‌ها و خواسته‌های بیشتری از شما را برآورده می‌کند.

جملاتی مثل «فعلا قصد ازدواج ندارم»، «بگذار باز هم فکر کنم»، «به دلیل مخالفت خانواده‌ام نمی‌توانم» و... مواردی است که نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه دیگری را هم معلق و بلاتکلیف می‌گذارد

برای «نه» گفتن خود دلایل مختلف و طولانی نیاورید. اگر طرف مقابل، جواب «نه» را از شما نمی‌پذیرد، جواب خود را برای او تکرار کنید. هرچه از شما بیشتر سوال کند مجبور می‌شوید دلایل بیشتری بیاورید و اصلا نیازی به این کار نیست زیرا به اعتماد به نفس هر دو طرف لطمه وارد می‌شود. بسیاری از پاسخ‌هایی که ذکر خواهیم کرد در این مورد کار سازند و باید آن قدر تکرار شوند تا مورد قبول قرار گیرند. نیازی نیست که کار خود را توجیه کنید. وقتی که به کسی جواب «نه» می‌دهید بیشتر از کلمه «من» استفاده کنید. مثلا «من آمادگی لازم را ندارم» یا «به نظر من این ازدواج مناسب نیست» این جملات از سوء تفاهم برای آن شخص و تصور اینکه او خوب و مناسب نیست، جلوگیری می‌کند.

خداحافظی به سبک متشخص‌ها

اگر می‌خواهید یک پایان بندی خوب ایجاد کنید و مثل یک انسان متشخص به طرف مقابل نه بگویید، کمی ویژگی‌های مثبت او را تحسین کنید. در ذهنتان فهرستی از نقاط قوت او را مرور کنید و وقت «نه» گفتن، با اشاره به همه آن‌ها برایش توضیح دهید که باز هم می‌تواند شانس عاشق شدن و دوست داشته شدن را [در خواستگاری از افراد دیگر] داشته باشد و این پاسخ به معنای بد بودن یا ناتوان بودن او نیست.
بهتر است گاهی در‌‌ همان جلسه اول مخالفت خود را اعلام کنید. به طور قطع تحمل ناراحتی شنیدن جواب منفی، بسیار راحت‌تر از تحمل سختی‌های ازدواج ناموفق است.

به صریح‌ترین حالت «نه» بگویید

موضعتان را طوری بیان کنید که امکان هیچ برداشت دیگری وجود نداشته باشد و مهم‌تر اینکه، هیچ امیدی برای آینده به او ندهید. جملاتی مثل «فعلا قصد ازدواج ندارم»، «بگذار باز هم فکر کنم»، «به دلیل مخالفت خانواده‌ام نمی‌توانم» و... مواردی است که نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه او را هم معلق و بلاتکلیف می‌گذارد و آینده‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثل آدم‌های ضعیف رفتار نکنید و با اعتماد به نفس و محکم و قاطع حرف دلتان را بزنید.

برای خواستگار سمج شرط بگذارید

اگر می‌بینید که بعد از گفتن حرف دلتان همچنان خواستگار شما برای برقراری این ارتباط مصرانه تلاش می‌کند، موضوع مشاوره پیش از ازدواج را مطرح کنید و بگویید اگر واقعا با شما بودن را می‌خواهد باید شرط شرکت در جلسات مشاوره را بپذیرد. یک روان‌شناس خبره پیدا کنید، تست‌های شخصیت که از هر دوی شما گرفته می‌شود، می‌تواند تاحدودی آینده ازدواجتان را پیش بینی کند.
روان‌شناس با تحلیل تستی که از شما می‌گیرد می‌تواند بگوید که چقدر با هم تفاهم دارید و در چه مواردی ممکن است دچار مشکل شوید. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌های مناسبی اتخاذ کنید و مهارت‌های ارتباطی و حل اختلاف را فرا گیرید و بتوانید با بحران‌های زندگی مشترک مقابله کنید تا ازدواج شاد و رضایت بخشی داشته باشید. |میگنا|دکتر هادی صدری - روان‌شناس و مشاور خانواده|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نازی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
۲
۵
اصلا زیر بار ازدواج زوری نرو ....

نیازمندی ها