شاید برنامه‌های زیادی درباره سفر و گردشگری از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی دیده یا شنیده باشید، اما این‌بار رادیو اقتصاد با برنامه «استودیو‌سفر» با نگرشی تازه وارد میدان شده و سراغ فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری یا‌‌ همان صادرات نامرئی رفته است.
کد خبر: ۶۳۹۲۹۶

جام جم سرا: ستاره جوادی، سردبیر و تهیه‌کننده این برنامه درباره دلیل انتخاب این نوع برنامه و البته نامش به قاب کوچک می‌گوید: بسیاری از همکاران من و البته فعالان رسانه‌ای با رونق گرفتن بحث سفر و گردشگری به تولید یا اجرای برنامه‌های مختلف در زمینه صنعت گردشگری روی آوردند که البته بحق مورد نیاز جامعه امروز ماست و اگر قرار باشد رونقی در کسب و کار گردشگری ایران به‌وجود آید، بدون مشارکت رسانه‌ها نخواهد بود، اما من با توجه به این‌که سال‌هاست در‌باره رسانه و گردشگری با برنامه‌های مختلف ازجمله «صنعت گردشگری» فعالیت می‌کنم، جای برنامه‌ای ‌را با محوریت فعالان صنعت گردشگری بسیار خالی دیدم و در این زمینه اقدام کردم.
جوادی درباره مشارکتی بودن این برنامه نیز معتقد است، جنس برنامه‌های تصویری و صوتی در زمینه گردشگری مشارکتی است به صورتی که اگر به‌برنامه‌های تولیدی خارج از مرزهای کشورمان توجه کنیم، همگی به صورت مشارکتی تولید شده‌اند؛ چون حاصل کار با این روش کامل‌تر و بهتر خواهد بود.
تهیه‌کننده استودیو سفر می‌افزاید: از آنجا که صنعت گردشگری شاخه‌های متفاوتی دارد و از اساس وابسته به بخش خصوصی است، نمی‌توان انتظار بودجه دولتی در آن داشت و بهتر است با اتکا به توانمندی‌ بخش خصوصی برای معرفی قابلیت‌های خود به سمت تولید برنامه‌های اینچنینی گام برداشت.
وی با اشاره به تفاوت ساخت و تولید برنامه استودیو‌سفر تصریح می‌کند: نباید استودیو سفر را با برنامه‌ای کاملا انتقادی اشتباه گرفت، در حالی که این برنامه قصد دارد به صورت میزگردی کاملا فنی و حرفه‌ای به معرفی و معضلات صنفی در گردشگری بپردازد و برای آن‌ها راهکار عملی و علمی ارائه کند. یادآوری می‌شود استودیو سفر مسیری یکطرفه نخواهد رفت چون در حوزه گردشگری می‌توانیم به بحث حقوق گردشگران نیز اشاره کنیم. به‌عنوان مثال اگر هنگام خرید تور مسافرتی، مسافران با مشکلاتی برخورد کردند، نهاد پاسخگو کیست و چگونه می‌توانند به حق و حقوق خود برسند.
جوادی در ادامه به انتخاب عوامل برنامه و البته ساعت پخش «استودیو سفر» اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا بیشتر فعالان و دست‌اندرکاران صنوف مختلف گردشگری پس از ساعت ۱۷ از کار فارغ می‌شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم این برنامه پس از این ساعت پخش شود تا بتوانیم ارتباط دقیق‌تری با مخاطبان خود برقرار کنیم و فعالان عرصه اقتصادی که اصلیترین هدف استودیو سفر هستند با خاطری آسوده روند برنامه را دنبال کنند. از آنجا که صنف دفا‌تر خدمات مسافرتی با تمام صنوف دیگر در صنعت گردشگری در ارتباط است، قرار شد از این صنف به‌عنوان بانی استودیو سفر کمک بگیریم که انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرت هوایی ایران به این دعوت پاسخ داد و هم‌اکنون برنامه استودیو سفر با مشارکت این انجمن به صورت زنده پخش می‌شود.
به عقیده جوادی، چون دفا‌تر خدمات گردشگری حلقه ارتباط گردشگران و صاحبان مراکز اقامتی و گردشگری کشور هستند، بیشتر مشکلات و معضلات گردشگری در این بخش خودنمایی می‌کند و باعث اختلاف‌های متعدد در بحث گردشگری خواهد شد که لزوم استفاده از صنف آژانس‌ها در این برنامه بیشتر خودنمایی خواهد کرد.
اما محمدحسن کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرت هوایی ایران ـ که به‌عنوان کار‌شناس مجری در این برنامه حضور داشته ـ درباره استودیو سفر می‌گوید: این برنامه قصد ندارد برای نوع خاصی از گردشگری یا منطقه‌ای خاص تبلیغ کند بلکه قرار است با توجه به حضور کار‌شناسان و اهالی فن بخصوص سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کنار مسئولان دولتی به معرفی معضلات اصلی و حرفه‌ای دست‌اندرکاران صادرات نامرئی ایران بپردازد.
کرمانی ضمن تاکید بر مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی در این برنامه می‌گوید: منظور از مشارکت بحث مالی نیست و صرفا به دنبال مشارکت و حضور صنوف مختلف گردشگری در این برنامه یکساعته استودیو سفر هستیم؛ زیرا هرچه بیشتر با معضلات و مشکلات صنفی گردشگری کشورمان آشنا شویم و زمینه اطلاع مسئولان را از آن‌ها فراهم کنیم بدون تردید خود به خود به سمت نوآوری و تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر و البته رونق کسب و کار فعالان گردشگری خواهیم رفت.
کار‌شناس، مجری این برنامه با توجه به تجربه فعالیت اقتصادی در صنعت گردشگری خود می‌گوید: در برنامه استودیو سفر سعی می‌کنیم بدون هیچ جانبداری از صنفی خاص فقط برای برطرف شدن معضلات و مشکلات صنف مورد نظر اقدام کنیم و با مسئولان دولتی درمیان بگذاریم. درِ استودیو سفر به روی تمام صنوف گشوده است و از همه دعوت می‌کنیم برای بیان مشکلات یا پاسخگویی به موارد مطرح شده در برنامه حضور یابند و در فضایی کاملا باز به بررسی موارد بپردازیم.
کرمانی می‌افزاید: استودیو سفر قصد ندارد متکلم‌وحده باشد و صرفا به بیان برخی مشکلات در زمینه صنف گردشگری بخصوص مسائل مربوط به آژانس‌های مسافرتی بپردازد، بلکه فعالان اقتصادی و البته مسئولان می‌توانند برای حضور در برنامه اعلام آمادگی کنند.
رئیس انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرت هوایی ایران در پایان می‌گوید: هر هفته در پایان برنامه با حضور کار‌شناس حقوقی برنامه سعی می‌کنیم برای سوال‌های مختلف گردشگران یا فعالان عرصه اقتصادی که با برنامه مطرح کرده‌اند، راهکاری قانونی ارائه کرده و گاهی هم در صورت لزوم درباره سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان را راهنمایی کنیم تا بتوانند با شناخت کامل سرمایه‌گذاری کنند.

تنظیم موج

برنامه نوپای استودیو سفر که پخش آن چندی‌پیش شروع شده، هر هفته به صورت زنده روزهای سه شنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز از رادیو اقتصاد روی آنتن می‌رود. |ضمیمه «قاب کوچک» جام جم|شیدا رمزی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها