با ظهور گوشی‌های هوشمند، مفهوم داشتن گوشی، کاربردها و توانایی‌های آنها تغییر کرده است. گوشی‌های هوشمند تحول عظیمی در زندگی روزمره ما ایجاد کرده‌اند و می‌توانند ما را سرگرم کنند یا ما را در انجام کارهای روزمره‌مان یاری کنند. در ادامه، چند مورد از رایج‌ترین کاربردهای تلفن‌های هوشمند بررسی شده است. البته ممکن است برخی از زیرساخت‌ها برای ارایه چنین خدماتی در ایران هنوز فراهم نشده باشد.
کد خبر: ۶۳۸۳۲۷

کنترل همه‌کاره: نرم‌افزارهای زیادی هستند که می‌توانند گوشی هوشمند را به کنترل از راه دور تبدیل کند. البته برای این کار لازم است لوازم جانبی کوچک و نه‌چندان گران‌قیمتی را تهیه کنید تا با نرم‌افزار بارگذاری‌شده، جفت شوند. بیشتر وسایلی که سیستم صوتی و تصویری دارند، از کنترل با لامپ مادون‌قرمز فرمان می‌گیرند. از آنجایی که گوشی هوشمند فرستنده مادون‌قرمز ندارد، باید این قطعه را به آن وصل کرد. حالا اگر موبایل شما بتواند از برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند استفاده کند، می‌توان آن را به یک ریموت همه‌کاره برای کنترل دی‌وی‌دی، تلویزیون و آمپلی‌فایر تبدیل کرد.
 اسکنر کارت ویزیت: در جاهایی مثل نمایشگاه کالا و خدمات، همایش و کنفرانس، کارت‌های ویزیت بسیاری ردوبدل می‌شود اما ممکن است این کارت‌های ویزیت به‌راحتی گم ‌شود. اما جای نگرانی نیست زیرا برنامه‌هایی برای اسکن کارت‌ویزیت ارایه شده که اطلاعات موجود روی کارت‌ها را ذخیره و به‌خوبی در تلفن همراه بایگانی می‌کند. این نرم‌افزارها از گوشی برای ضبط تصویر استفاده می‌کند و با استفاده از نرم‌افزار، جزییاتی مانند نام و نام‌خانوادگی، شماره تلفن و ایمیل را به‌صورت خودکار می‌خواند و در دفترچه تلفن وارد می‌کند. البته همه اسکنرهای کارت‌ویزیت کامل نیستند و بعضی از آنها در شناختن علایم به مشکل برمی‌خورند. CamCard برنامه‌ای است که کارت ویزیت را به درستی اسکن می‌کند. به این صورت که ابتدا یک تصویر از کارت برداشته می‌شود سپس به صورت خودکار در پوشه کارت‌ها یا دفترچه تلفن ذخیره می‌شود. نسخه رایگان این برنامه به شما اجازه می‌دهد در هفته اول ۲۰ عدد و در هر هفته پس از آن اطلاعات دو کارت ویزیت را اسکن و ذخیره کنید. برنامه Scanbizcard نیز اطلاعات را در گوشی ذخیره و به‌صورت انبوه نسخه پشتیبان تهیه می‌کند.World Card Mobile هم نمونه دیگری است که برای این کار مناسب است.
 اندازه‌گیری: اگر می‌خواهید خانه جدید بخرید و متر نواری در دسترس نیست، نرم‌افزارهای اندازه‌گیری به کار می‌آید. اندازه‌گیری مساحت خانه، متراژ اتاق‌ها، ارتفاع سقف و خلاصه کل خانه با این برنامه‌ها امکان‌پذیر است. به یاد داشته باشید اکثر این نرم‌افزارها برای کار دقیق مناسب نیستند و نباید به نتایج به‌دست آمده از آنها اعتماد کرد. در صورتی که به اندازه‌‌گیری‌های دقیق نیاز دارید، باید دوباره با متر نواری، اندازه‌گیری‌ها را تکرار کنید.
 مکان‌یابی و روشن کردن خودرو: جی‌پی‌اس و برنامه مکان‌یاب چیز جدیدی نیست اما هنگامی که با نرم‌افزار و وسایل کمکی مناسب ترکیب شود، کارهای تازه‌ای را می‌توان با آن انجام داد، برای مثال می‌توان قفل ماشین را با استفاده از گوشی باز و بسته کرد یا موتور را با یک ضربه روی گوشی روشن کرد. البته نرم‌افزار را می‌توان رایگان دانلود کرد ولی سیستمی که باید در ماشین نصب شود قیمت زیادی دارد و کار با آنها هم ممکن است برای برخی سخت باشد.
 نمایشگر تناسب‌اندام و دماسنج: اگر به تناسب اندام‌تان اهمیت می‌دهید، لازم نیست حتما به باشگاه بروید یا زیر نظر مربی تمرین کنید بلکه می‌توانید چیزهایی مثل گام‌شمار، ضربان‌شمار یا راهنمای یوگا را در شبکه پیدا کنید. بعضی از این نرم‌افزارها به صورت آنلاین ویدیوهایی برای آموزش ارایه می‌دهند و در بعضی دیگر از ترکیب شرح و تصویر استفاده می‌شود. در زمینه مدیریت تغذیه هم برنامه‌هایی وجود دارد که مقدار و نوع خوراک دریافتی طی روز را ذخیره می‌کند تا نشان دهد که با استاندارد مصرف روزانه مطابقت دارد یا نه. انواع دیگری از این برنامه‌ها، مقدار کالری غذا‌های مختلف را در اختیار ما می‌گذارند. همچنین می‌توان راهنمای گام‌به‌گام کمک‌های اولیه را دانلود کرد تا در وضعیت‌های اورژانس اقدامات ابتدایی را انجام داد.
 کنترل از راه دور خانه: آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند لوازم صوتی، تصویری، گرما و نور خانه را از راه دور و با موبایل‌شان کنترل کنند؟ گوشی‌های آیفون، آی‌پد و اندروید با نرم‌افزار Crestron می‌توانند برای انجام این کار به شما کمک کنند. برای این کار لازم است ابتدا سامانه اتوماسیون Crestron را نصب کنید. دانلود نرم‌افزار Crestron Mobile G برای ایجاد پیکربندی در واحد کنترل خانگی نیز کار بعدی است.
 کیف پول دیجیتال: از وقتی NFC به گوشی‌های هوشمند اضافه شده، دوران رکود تدریجی استفاده از کارت‌های اعتباری و پول نقد آغاز شده است. تراکنش دیجیتالی دیگر رویایی دور از ذهن نیست و همه مشترکان شبکه به آن دسترسی دارند. مشترکان ادارات مختلف نیز می‌توانند با استفاده از سرویس‌های تلفنی، بهای قبض تلفن، برق و... را از حساب خود بپردازند. این خدمات با تلفن همراه نیز کار می‌کنند. بعضی از فروشگاه‌ها نیز پرداخت از این طریق را می‌پذیرند. گوشی‌های هوشمند برای کسب‌وکارهای کوچک نیز جانشین صندوق دریافت وجه شده‌اند.
 بارکدخوان: از دوربین گوشی هوشمند می‌توان برای اسکن بارکد یا کدهای ماتریکسی QR استفاده کرد. کدهای QR چهارخانه‌های سفید و سیاهی هستند که به وب‌سایت‌ها، لینک می‌دهند و می‌توان اطلاعاتی مثل متن، شماره تلفن و ایمیل در آن ذخیره یا به‌عنوان پیامک ارسال کرد. اما نکته جالب‌تر اینکه نرم‌افزارهایی هستند که به ما امکان می‌دهند کدهای QR را برای خودمان بسازیم. با همین روش می‌توان از برنامه‌های بارکدخوان استفاده و بارکدها را اسکن کرد.
تماشای فیلم، همیشه و همه جا: گوشی‌های هوشمند به ما امکان می‌دهند تا در هر مکان و زمانی که کاری نداریم و حوصله‌مان سر رفته است، فیلم تماشا کنیم. تماشا کردن فیلم روی گوشی، درست مثل این است که فیلمی را در لپ‌تاپ خود تماشا کنیم، البته در صفحه‌ای کوچک‌تر، ولی در عین حال و هر وقت دلمان خواست، فیلم مورد علاقه‌مان را تماشا کنیم. در بعضی مواقع نیز می‌توان با متصل‌کردن گوشی به یک دستگاه پخش فیلم، فیلم را در یک صفحه نمایش بزرگ‌تر و در کنار دوستان و اعضای خانواده تماشا کرد.
خواندن کتاب: می‌توان کتاب‌های الکترونیکی را از اینترنت دانلود کرد و پس از ریختن فایل آنها روی گوشی، هرجا و هروقت خواستید آنها را مطالعه کنید. نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد. این نرم‌افزارها امکان خواندن راحت کتاب، نوشتن نکات لازم در کنار صفحات کتاب و حتی پررنگ‌کردن جملات مورد علاقه از یک کتاب را به ما می‌دهد. کتاب‌های الکترونیکی رایگان نیز در سایت‌های متعددی قابل دریافت است.
 کنترل کامپیوتر شخصی: با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی، می‌توان کامپیوتر شخصی خود را به وسیله گوشی هوشمند کنترل کرد. به این ترتیب برای کار با کامپیوتر شخصی، دیگر لازم نیست که در مقابل کامپیوتر خود بنشینیم یا حتما یک تبلت یا لپ‌تاپ همراه داشته باشیم. با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، می‌توان در هر مکانی، به‌آسانی کارهایی مانند تنظیم، مدیریت، کپی و دسترسی کامل به فایل‌های موجود در کامپیوتر شخصی خود را انجام دهیم.
>> شرق/ مرتضی چینی‌فروش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها