درحالی بیش از ۶۰ اتوبوس اسکانیا روزانه در پارک سوار بیهقی اقدام به مسافرگیری و تردد در جاده‌ها می‌کنند که بسیاری از این خودرو‌ها به ارابه مرگ تبدیل شده‌اند و مسافران زیادی نگران سفر با آن‌ها هستند. ترکیدگی لاستیک، واژگون شدن و آتش گرفتن مشکلاتی نیست که مسافران بتوانند به سادگی از آن بگذرنند. رانندگان این اتوبوسها حرفهایی را رسانه‌ای کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۶۳۱۸۹۳
افشاگری: پشت پردۀ آتش گرفتن اتوبوسهای اسکانیا

بسیاری از رانندگان اتوبوسهای اسکانیا می‌گویند سیستم کولر و بخاری این اتوبوس عامل اصلی آتش گرفتن آن است. از سوی دیگر مالکان این خودرو نیز با انتقاد از شرکت عقاب افشان به دلیل خودداری از رفع نقص و کتمان مشکلات آن می‌گویند در صورت اعمال محدودیت تردد از سوی پلیس، اتوبوس‌ها را به شرکت باز می‌گردانند و از شرکت اسکانیا شکایت می‌کنند.
به گزارش جام جم سرا، بسیاری از رانندگان اتوبوسهای اسکانیا در گفت‌وگو با مهر اعلام کردند که پس از رسانه‌ای شدن موضوع آتش سوزی در اتوبوس‌ها بسیاری از مسافران از سفر با این خودرو نگرانند و همین موضوع موجب شده مسافران این اتوبوس ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.
راننده اتوبوس اسکانیا که در حال مسافرگیری برای اصفهان است، می‌گوید: بعد از تصادف خوزستان که میان یک دستگاه اتوبوس اسکانیا و کامیون رخ داد برخی مسافران می‌ترسیدند سوار این خودرو شوند. حتی بعد از حادثه قم و کشته شدن ۴۴ مسافر، بسیاری از افراد دیگر با اسکانیا مسافرت نمی‌کنند. این موضوع سبب شده که مالک خودرو و شرکتهای مسافربری ضررهای بسیاری را متحمل شوند. اما ما نباید جواب کم کاری خودروساز را بدهیم و به این دلیل ضرر و زیان بسیاری کنیم.

اتوبوس من چندی قبل در جاده به علت استفاده از کولر نزدیک بود آتش بگیرد که به موقع متوجه این موضوع شدم و پس از توقف نیم ساعته دیگر از سیستم تهویه استفاده نکردم. موضوع را به نمایندگی اتوبوس اسکانیا در تهران هم اعلام کردم اما مسئول فنی این موضوع را رد می‌کند و مدعی است این موضوع ربطی به آتش سوزی خودرو ندارد

یکی دیگر از مالکان اتوبوس اسکانیا در مورد کاهش مسافران اتوبوسش می‌گوید: هزینه‌های اتوبوس در ماه به بیش یک میلیون تومان می‌رسد. من مجبورم این هزینه را با استفاده بیش از اندازه از خودرو در جاده تامین کنم. متاسفانه از وقتی بحث تصادفات اتوبوس اسکانیا مطرح شده است ضرر بسیاری را می‌پردازیم و حداقل در ایام پیک مسافرت‌ها در تعطیلات بیش از ۱۲ تا ۱۳ صندلی این اتوبوس خالی می‌ماند چرا که مسافران ترجیح می‌دهند با اتوبوسهای دیگر همانند ولوو تردد کنند.


کولر و بخاری عامل اصلی آتش سوزی در اسکانیا
یکی از رانندگان اسکانیا که تازه از شیراز به تهران بازگشته است در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که علت اصلی آتش سوزی اتوبوس‌های اسکانیا چیست؟ گفت: سیستم برق اتوبوس اسکانیا نسبت به سایر اتوبوس‌ها ضعیف است. به دلیل اینکه باتری در جلوی خودرو قرار گرفته است امکان آتش سوزی در تصادفات شاخ به شاخ زیاد است اما مهم‌ترین علت قرار گرفتن سیستم تهویه خودرو از جمله کولر و بخاری در کنار باتری خودرو است. وقتی که این سیستم‌ها روشن باشند به شدت داغ می‌کنند و در یک برخورد حتی کوچک با سرعت ۶۰ کیلومتر به دلیل وجود باتری و جرقه، خودرو آتش می‌گیرد. اتوبوس من چندی قبل در جاده به علت استفاده از کولر نزدیک بود آتش بگیرد که به موقع متوجه این موضوع شدم و پس از توقف نیم ساعته دیگر از سیستم تهویه استفاده نکردم. موضوع را به نمایندگی اتوبوس اسکانیا در تهران هم اعلام کردم اما مسئول فنی این موضوع را رد می‌کند و مدعی است این موضوع ربطی به آتش سوزی خودرو ندارد.


اتوبوس ۶۰۰ میلیونی و هزینه‌هایی که برگشت ندارد
مدیرعامل یکی از تعاونیهای پایانه بیهقی که از چندین دستگاه اتوبوس اسکانیا استفاده می‌کند در مورد مشکلات این خودرو گفت: این اتوبوس‌ها بیش از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

باور کنید این بدنه اصلاً ایمنی ندارد و تنها یک ورق است و در صورتی که خودرو واژگون شود به دلیل نداشتن سرستون‌ها بلافاصله سقف روی سر مسافران پرس می‌شود

این در حالی است که قطعات آن نیز بسیار گران است. فقط باید بگویم برای یک تعویض روغن و فیلتر‌ها باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنیم و شاید در یک مسیر رفت و برگشت در ایام زمستان به مشهد بتوانیم هزینه تعویض روغن را تامین کنیم. این در حالی است که هزینه سوخت نیز بسیار بالا است و از توان ما خارج است. حقوق راننده نیز افزایش یافته است و دیگر مانند گذشته نیست که بتوانیم هزینه‌هایمان را تامین کنیم. متاسفانه شرکت اسکانیا نیز هیچ تخفیفی به خریداران نمی‌دهد و در صورتی که خودرو به صورت اقساطی تهیه شده باشد برای پرداخت بدهی‌ها مجبوریم سه برابر موارد عادی از اتوبوس کار بکشیم. پول لاستیک‌ها نیز سرسام آور است و دیگر کسی نمی‌تواند برود لاستیک میشلند فرانسه تهیه کند. چه کسی می‌تواند ۵ میلیون تومان هزینه لاستیک بدهد؟


لاستیکهای اسکانیا مناسب جاده‌های ایران نیست
یکی از رانندگان اتوبوس ولوو که سابقه رانندگی اتوبوس اسکانیا را دارد در مورد معایب این خودرو گفت: همه می‌گویند رانندگان مقصر تصادفات هستند این در حالی است که حتی لاستیک میشلند نیز که کارخانه مدعی است آن را روی اتوبوس‌های صفر کیلومتر نصب می‌کند برای جاده‌های ما مناسب نیست. شرکت اسکانیای سوئد اگر این لاستیک‌ها را در اتوبوس‌ها استفاده می‌کند به این دلیل است که لاستیکهای میشلند مخصوص هوای سرد هستند و با شرایط جغرافیایی کشورهای اروپایی سازگارند اما ما در ایران مجبوریم برای چهار فصل از یک نوع لاستیک استفاده کنیم که به هیچ وجه جوابگو نیست. اگر یک لاستیک مناسب ۴ فصل برای این خودرو‌ها خریداری می‌شد دیگر مشکلات به وجود آمده وجود نداشت.


بدنه اسکانیا همانند حلب روغن نباتی است
یکی از رانندگان اسکانیا که در مسیر یزد تردد می‌کند در مورد ایمنی بدنه اسکانیا می‌گوید فکر نمی‌کنم اگر این بدنه را مسئولان اسکانیای سوئد ببینند تایید کنند. بدنه اتوبوس اسکانیا که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند همانند حلب روغن نباتی ۵ کیلویی است.

وقتی مدیران فشار می‌آورند که باید اتوبوس در جاده تردد کند تا چرخ شرکت بگردد و حقوق ما پرداخت شود ما هم مجبور می‌شویم برخی ایرادات جزئی را نادیده بگیریم و برگه صورت وضعیت را تایید کنیم

باور کنید این بدنه اصلاً ایمنی ندارد و تنها یک ورق است و در صورتی که خودرو واژگون شود به دلیل نداشتن سرستون‌ها بلافاصله سقف روی سر مسافران پرس می‌شود. می‌توانم بگویم مقاومت بدنه اسکانیا نسبت به سایر اتوبوس‌ها به ویژه اتوبوسهای آلمانی صفر است. سیستم برق این خودرو نیز اشکالات فراوانی دارد که اگر بخواهم بگویم می‌توان یک کتاب در موردش نوشت اما به جرات می‌توان گفت که اگر سیستم برق به صورت صد درصد در این خودرو تغییر کند و سرستون‌های خودرو نیز محکمتر ساخته شود آتش سوزی‌های این خودرو به صفر می‌رسد. این در حالی است که سایر خودرو‌ها شاید میزان آتش سوزیشان در سال یک مورد هم نباشد.


شرکت اشتباهاتش را نمی‌پذیرد و پاسخگو نیست
یکی از رانندگان اسکانیا که قصد سفر به اهواز را دارد می‌گوید مالک برای اینکه بتواند هزینه‌های سوخت، اتوبوس و سود پولی را که اقدام به سرمایه گذاری در این کار کرده است تامین کند راننده بیچاره را مجبور می‌کند چند سرویس بیشتر در هفته برود. اتوبوس اسکانیا اشکالات بسیاری دارد و هر بار من و تعدادی از رانندگان معایب را اعلام کرده‌ایم این شرکت با رد این موضوعات مدعی شده است که هیچ مشکلی در اتوبوس وجود ندارد و این راننده است که بلد نیست چگونه از خودرو استفاده کند. اگرمسئولان بخواهند حاضرم تمام اشکالات را چه در حضور قاضی و چه خود مدیران ارشد شرکت بگویم. من هر روز از این خودرو استفاده می‌کنم پس بهتر می‌دانم که چه عیب و ایراداتی دارد. گناه همکارم که در استان خوزستان در آتش سوخت چیست که باید قربانی سودخواهی تولید کنندگان این خودرو شود.


پشت پرده تائید صورت وضعیت اتوبوس‌ها
مدیر فنی یکی از تعاونی‌های مسافربری پایانه بیهقی نیز در مورد اینکه چرا مدیران فنی بدون بررسی، برگه صورت وضعیت را تایید می‌کنند گفت: ما هم یک کارمند معمولی هستیم که از شرکت حقوق می‌گیریم. وقتی مدیران فشار می‌آورند که باید اتوبوس در جاده تردد کند تا چرخ شرکت بگردد و حقوق ما پرداخت شود ما هم مجبور می‌شویم برخی ایرادات جزئی را نادیده بگیریم و برگه صورت وضعیت را تایید کنیم.

مدیر شرکت مدعی بود برای هر خروجی و هر پنجره یک چکش قرار دارد که این حرف به نظرم مضحک است چرا که این اتوبوس‌ها تنها ۴ چکش دارد. یک بار برای امتحان هر چقدر با چکش به شیشه ضربه زدیم شیشه نشکست

باید بگویم که ۴۰ درصد اتوبوس‌هایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند اگر قانون به درستی اجرا می‌شد اجازه تردد پیدا نمی‌کردند. امروزه بسیاری از لاستیکهای اتوبوس‌ها سیم زده است اما ما مجبوریم آن را تایید کنیم چرا که اگر اتوبوس‌ها در جاده‌ها تردد نکنند یا از کار بیکار می‌شویم یا بدون حقوق می‌مانیم. از سوی دیگر پلیس هم هر روز به ما فشار می‌آورد که چرا قانون را به درستی اجرا نمی‌کنیم این در حالی است که خود پلیس راه می‌تواند با کنترل بیشتر اتوبوس‌ها در پاسگاه‌های پلیس راه از تردد آن‌ها جلوگیری کند.


ادعای مدیر عامل اسکانیا مضحک است
یکی از رانندگان در مورد آتش سوزی خودروهای اسکانیا می‌گوید: اگر فراخوان انجام نشده و نقص فنی اتوبوسهای اسکانیا رفع نشود باز هم این خودرو‌ها در جاده‌ها آتش می‌گیرند. اتوبوسی که در رشت آتش گرفت متعلق به همکارم بود، شانس آوردیم که او با هوشیاری و مهارت توانست مسافران را تخلیه کند. من آن روز مناظره اتوبوس اسکانیا را دیدم و جالب است که مدیر شرکت مدعی بود برای هر خروجی و هر پنجره یک چکش قرار دارد که این حرف به نظرم مضحک است چرا که این اتوبوس‌ها تنها ۴ چکش دارد. یک بار برای امتحان هر چقدر با چکش به شیشه ضربه زدیم شیشه نشکست. البته باید بگویم که تزئینات بکار برده شده توسط رانندگان در خودرو می‌تواند در تشدید آتش سوزی موثر باشد اما اقلام استفاده شده در داخل اتوبوس از سوی شرکت نیز در تشدید آتش سوزی موثر است.


از شرکت عقاب افشان شکایت می‌کنیم
مالک چند دستگاه اتوبوس اسکانیا در مورد اولتیماتوم پلیس گفت: اگر این شرکت در مهلت قانونی تعیین شده مشکلات را رفع نکند و پلیس از تردد اتوبوس‌ها جلوگیری کند مطمئناً خودرو‌ها را به شرکت پس می‌دهم و اگر آن را قبول نکنند از این شرکت به اتهام کلاهبرداری شکایت خواهم کرد.
به گزارش مهر، به نظر می‌رسد در صورت اصلاح نشدن نقص فنی و پایان مهلت اولتیماتوم پلیس به شرکت اسکانیا در پایان دیماه باید شاهد اعتراض صد‌ها مالک اتوبوس نسبت به تولیدات این شرکت باشیم. موضوعی که به نظر می‌رسد از سوی مدیران شرکت عقاب افشان دغدغه و مسئله چندان مهمی نیست و بیش از آنکه به دنبال تامین امنیت جانی مردم باشند به دنبال توجیه اشکالات فنی، پنهان کردن مشکلات و سود بیشترند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
۰
۰
من ایراد كار را پیدا كرده ام اگر مدیریت بخواهد شماره تلفنم را در پیام كوتاه شركت اسكانیا ثبت كرده ام و در عرض 48 ساعت ایراد را برطرف وثابت میكنم كه ایرانی میتواند بهتر از سوءدیها باشد
احمد خردمند
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
۰
۰
سلام علت آتش سوزی نه مربوط به كولر نه به بخاری نه به لاستیك به هیچكدام از اینها نیست چراكه بقیه اتوبوسهای دیگه هم از همین وسایل و امكانات برخودارند علت بیشتر مربوط به جعبه تقسیم برق سمت باطری میشود

نیازمندی ها