پژوهش جدید محققان فنلاندی نشان داده که احساسات متفاوت اگرچه بر بدن اثرات متفاوتی می‌گذارد اما اما این آثار در تمام فرهنگها مشابه است.
کد خبر: ۶۳۱۸۸۹
اثرات عشق و نفرت بر بدن

به گزارش جام جم سرا، محققان برای مدتهای طولانی بر این گمان بودند که احساسات با طیف گسترده‌ای از تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط است اما اکنون محققان دانشگاه تورکو نشان داده‌اند که حالات احساسی صرف‌نظر از فرهنگ فرد با حسهای خاص مرتبط هستند.
به نوشته ایسنا، این پژوهش بطور بصری نشان داده که فرد دل‌شکسته واقعا درد را در سینه خود حس می‌کند، افراد غمیگن در اندام خود ضعف داشته یا افراد شاد، این حس را در تمام بدن خود گسترش می‌دهند.

احساس عشق باعث ایجاد تب‌وتابی در همه بخشهای بدن فرد بجز زانوهایش می‌شود. این یافته‌ها می‌تواند عکس ضرب‌المثل سست شدن پاها در زمان بروز احساسات عاشقانه در افراد باشد. اندوه باعث احساس ضعف در ماهیچه‌ها شده و فرد آگاهی بیشتری در مورد فعالیت قفسه سینه و قلب خود پیدا می‌کند. افسردگی نیز باعث ایجاد ضعف در فرد شده، در حالیکه حس تنفر در گلو و سیستم گوارشی حس می‌شود. احساسات اولیه مانند خشم و ترس باعث افزایش حس در بخش بالایی سینه شده که دلیل آن می‌تواند آماده شدن ناخودآگاه انسان برای جنگ باشد.
محققان در این پژوهش به 700 داوطلب فیلمهایی را نشان داده و داستانهایی را خواندند که برای ایجاد احساسات خاص طراحی شده بودند. سپس به آنها طرحهایی از بدن داده شد تا بخشهایی را که فعالیت بیشتر یا کمتری را در آنها حس می‌کردند، رنگ کنند. نتایج این پژوهش در فرهنگهای مختلف یکسان بود؛ عشق تا انگشتان شصت پای فرد حس شده و شادی کل بدن را با این احساس می پوشاند.
به گفته محققان، این احساسات فیزیکی می‌تواند زیربنای چگونگی بیان احساسات فرد باشد. نتایج این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها