این روزها اگر به یکی از مراکز درمانی بویژه مراکز دولتی مراجعه کنید با صحنه‌های تاسف‌باری مواجه می‌شوید که ذهن هر بیننده‌ای را به خود درگیر می‌کند. وجود صف‌های طولانی برای دریافت خدمات آزمایشگاهی در درمانگاه‌های وابسته به مراکز درمانی دولتی، گرانی هزینه‌های درمان و دارو یا مشاجره همراهان بیمار برای بستری کردن بیمارشان که به دلیل کمبود جا در راهروها سرگردان است، نمونه‌هایی از این صحنه‌های تاسف انگیز است.
کد خبر: ۶۳۰۷۰۳
درمان هم برای پولدارهاست!


قشر متوسط و مراکز درمانی دولتی

مراکز درمانی دولتی از جمله مهم‌ترین مراکز درمانی هستند که به دلیل تعرفه‌های دولتی به تنها مراکز درمانی موجود برای مراجعه عموم جامعه در زمان نیاز به خدمات درمانی تبدیل شده‌اند. اما نکته این است که بیشتر مراجعان به مراکز درمانی دولتی با نارضایتی از این مراکز خارج می‌شوند و بیشتر آنها از این موضوع که خدمات دریافتی در مقابل هزینه پرداختی نابرابر است گلایه‌مند هستند و معتقدند که شلوغی این مراکز نباید به دلیلی برای کم توجهی یا درمان ناقص بیمار تبدیل شود و تعداد بالای مراجعات به مراکز دولتی نباید بر روند درمان و انجام خدمات بیمارستانی تاثیرگذار شود.

یک ماجرای واقعی

اما در آن سوی ماجرا یکی دیگر از دلایل نارضایتی مراجعان به مراکز دولتی کمبود نیروی انسانی و پزشک متخصص یا خدمات پزشکی است که در بیشتر شهرستان‌ها در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل این موضوع بیشتر خودنمایی می‌کند. سعید باقری یکی از شاهدان عینی این ماجرا در این باره به «وطن امروز» می‌گوید: به دلیل وخامت حال یکی از نزدیکان به بیمارستان زعیم پاکدشت مراجعه کردیم اما در کمال ناباوری با جای خالی پزشک مواجه شدیم که به طور کلی در بیمارستان حاضر نبود و یکی از انترن‌ها جایگزین پزشک شیفت شب شده بود. به گفته باقری، به تشخیص همان انترن بیمارستان برای بیماری که سکته مغزی کرده بود، متاسفانه به غیر از تزریق چند آمپول و سرم خدمات دیگری ارائه نشد. وی می‌افزاید: من که با هزار امید بیمار را به بیمارستان زعیم پاکدشت رسانده بودم انتظار داشتم در مراجعه به بیمارستان با افرادی مواجه شوم که به قول معروف به دادم برسند و با خود فکر می‌کردم که اگر بیمار به بیمارستان برسد دیگر خطری تهدیدش نمی‌کند و بلافاصله از جانب پرسنل بیمارستان مورد حمایت قرار می‌گیرد. باقری خاطرنشان کرد: با این تفکر وارد بیمارستان شدم اما با جای خالی پزشک و کمبود تجهیزات پزشکی مواجه شدم و با پیگیری و اصرار برای مداوای بیمارم با این پاسخ مواجه شدم که توان ما و امکانات ما همین قدر است و شما باید هر چه سریع‌تر بیمار را بیمارستان امام حسین(ع) تهران انتقال دهید.

وقتی آژانس اورژانس می‌شود!

به گفته این شاهد عینی حتی آمبولانس هم در بیمارستان وجود نداشت که بتوان طبق تجویز همان انترن، بیمار را به تهران انتقال داد. وی افزود: در نهایت با آژانس تماس گرفته و درخواست ماشین کردیم و بیمار را با وضع وخیم و فلج اندام‌ها که در پی سکته مغزی برایش اتفاق افتاده بود به تهران انتقال دادیم. این شهروند پاکدشتی در ادامه می‌افزاید: در زمان عزیمت به تهران در مسیر فکر می‌کردم که وضع تهران به طور حتم با بیمارستان شهرستان تفاوت دارد و در آنجا به بیمارم رسیدگی لازم را می‌کنند و سرانجام کسی در آنجا به داد ما خواهد رسید اما زهی خیال باطل! به گفته باقری، بین این دو بیمارستان چندان تفاوتی وجود نداشت و آنجا نیز ضمن تایید سکته مغزی بیمار و تزریق چند سرم دیگر و برقراری شلنگ تغذیه از مسیر بینی در کمال ناباوری بیمار را مرخص کردند! این در حالی است که همراهان بیمار زمانی که دلیل ترخیص وی را جویا می‌شوند در پاسخ می‌شنوند که به تشخیص پزشک، بیمار نیازی به بستری ندارد و باید به منزل منتقل شود در حالی که وضع جسمی بیمار موید این تجویز نبود. نکته قابل توجه در این ماجرا زمانی مشخص می‌شود که به گفته این شاهد عینی، با مراجعه به مراکز درمانی خصوصی پزشکان سریع دستور بستری بیمار را صادر کردند و خواستار انجام مراحل درمانی گوناگون برای وی شدند.

تفاوت از زمین تا آسمان!

برخورد دوگانه مراکز دولتی و خصوصی این پرسش را به ذهن تداعی می‌کند که اگر بیمار نیاز به بستری ندارد چرا با مراجعه به مراکز خصوصی سریع در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود؟ در همین باره رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به «وطن امروز» می‌گوید: مراکز درمانی دولتی چشم امید بیشتر مردم جامعه هستند چرا که از مجموع 900 بیمارستان موجود تنها350 مرکز خصوصی بوده و مابقی وابسته به دولت هستند که وظیفه رسیدگی به مراجعان را که بیشتر هم از اقشار متوسط به پایین جامعه هستند، به عهده دارند. به گفته خضری، 85 درصد مراجعان به مراکز درمانی افرادی هستند که به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند و بیشتر خدمات ارائه شده در حوزه سلامت در مراکز دولتی ارائه می‌شود اما با کمال تاسف وضع بیمارستان‌های دولتی چندان مناسب نیست و همگان از گلایه‌های بیماران و گلایه‌های مدیران حوزه سلامت درباره وضع مالی مراکز درمانی آگاه هستند.

فقط صندوق انتقادات پاسخگو است

وی درباره مرجع رسیدگی به نارضایتی بیماران در مراجعه به مراکز درمانی دولتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماران فقط به صندوق‌های پیشنهادات و انتقادات نصب شده در بیمارستان‌ها دسترسی داشته یا با مراجعه به مراکز تکریم ارباب رجوع در بیمارستان‌ها می‌توانند پیگیر شکایات و روند درمانی خود باشند. خضری در پایان افزود: با وجود همه مشکلات مالی و اقتصادی که دست به گریبان نظام سلامت شده است اما به نظر می‌رسد اجرای مدیریت صحیح و کارآمد می‌تواند تا حدودی مشکلات و معضلات فعلی این بخش را مرتفع کرد.|آرمان|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها