وابستگی به همسر، خوب است یا بد؟

بدون همسرم، غذا از گلویم پایین نمی‌رود

با شوهر وابسته به والدینش چه از نظر مادی و چه از نظر روحی چطور باید رفتار کنم که مستقل شود؟
کد خبر: ۶۲۸۵۶۶

یکی از مشکلات شایع همسران وابستگی یکی از زوجین به خانواده‌اش است.
بسیاری از افراد زمانی که به دلایل مختلف مثل قبولی دانشگاه در یک شهر دیگر، انجام خدمت سربازی، مسافرت و... از خانواده جدا می‌شوند وابستگی عمیق عاطفیشان به خانواده نمود پیدا می‌کند اما مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که این افراد ازدواج می‌کنند.
وابستگی عاطفی زمانی نامطلوب و خطرناک می‌شود که روی عملکرد افراد تأثیر منفی بگذارد و استقلال، اظهارنظر و خلاقیت را از آن‌ها بگیرد. اگر همسر شما از لحاظ عاطفی به خانواده‌اش وابسته است و باعث شده که شما احساس کنید نیازهای روحی و عاطفی شما تامین نمی‌شود حق دارید که از این وضعیت ناراحت باشید. در ابتدا برای اینکه این مشکل را حل کنید به جای جبهه گیری سعی کنید به این نیاز همسرتان احترام بگذارید. سعی کنید رابطه عاطفی خود را با همسرتان بیشتر کنید و احساس صمیمیت بیشتری بین خودتان به وجود بیاورید. هنگامی که همسرتان به طور مستقل درباره موضوعی اظهار نظر می‌کند حتما وی را تحسین و تشویق کنید. اعتماد به نفس او را بالا ببرید. هیچ وقت به همسرتان پیشنهاد قطع ارتباط با خانواده‌اش را ندهید فراموش نکنید که این موضوع باعث موضع گیری و لجاجت بیشتر وی خواهد شد. همچنین تجربه وارد شدن در گروه‌های دوستی نیز یکی دیگر از مهارت‌هایی است که به مستقل شدن همسرتان کمک می‌کند.
متاسفانه شما نگفتید که وابستگی مادی همسر شما به خانواده‌اش به چه دلیل است؟ آیا همسر شما بیکار است و شغل مناسب ندارد؟ یا به دلیل حمایت بیش از اندازه خانواده، تمایل به داشتن شغل ندارد؟ برای اینکه وابستگی مادی شما به خانواده همسرتان کاهش پیدا کند باید به همسرتان کمک کنید تا شغل بهتری پیدا کند و بر اساس درآمد آن برای هزینه‌های زندگی برنامه ریزی کنید.
>> خراسان/ اعظم متین‌نژاد (کار‌شناس ارشد روان‌شناسی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها