با اتمام سال، اغلب نشریات و پایگاههای خبری فهرست‌هایی از برترین‌های خود را به خوانندگان یا کاربرانشان ارائه می‌دهند و نشریه تایم نیز اکنون به سنت هر ساله، ۱۰ تحول مهم دنیای پزشکی در سال میلادی ۲۰۱۳ را ارائه داده است. موارد این فهرست را به نقل از ایمنا در ادامه مطلب بخوانید و ببینید.
کد خبر: ۶۲۷۷۳۷



۱- تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون
دانشمندان می گویند اگر بتوانند بیماری‌هایی که به سیستم عصبی حمله می کنند مثل آلزایمر یا پارکینسون را سریع تشخیص بدهند، امکان درمان مؤثرتری برای آن وجود دارد.
اما گویا در سال پیش، پژوهشگران موفق شده‌اند که بیومارکرهایی را بیابند که به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کنند، این شاخص ‌ها گروهی از پروتئین‌های مایع نخاعی است.



۲- کشف ژن‌ های جدید مرتبط با بیماری آلزایمر 
ژن جدید مرتبط با شایع‌ ترین شکل بیماری آلزایمر تعداد کل ژن‌ هایی مرتبط با این بیماری به ۲۴ عدد رسیده است.
ژن ‌های جدید باعث پاسخ‌ های ایمنی در بدن و التهاب می‌شوند که هر دوی آنها با آسیب مغزی که در آلزایمر رخ می‌دهد، ارتباط دارند.
با کشف ژن‌های یافتن داروهای جدید و مؤثرتر برای پیشگیری و درمان بیماری هموار می شود. و این دستاوردی دیگر است که در سال بدست آمد. 



۳- تبدیل تخمک‌ های کم ‌کیفیت به تخمک‌ هایی سالم
نارسایی تخمدان، دلیل ناباروری برخی از زنان است. این یافته جدید کمک می کند بیماران نابارور تخمک‌ های بالغ و سالم تولید کنند.
به این شیوه فعال‌سازی داخل لوله آزمایش گفته می‌شود که بدین منظور یک تخمدان یک قسمتی از بافت یک تخمدان برداشته می شود و سپس در معرض پروتئین‌ها و یک سری عوامل رشد فولیکول‌ های نابالغ به فولیکول ‌های حاوی تخمک تبدیل شوند.  سپس دوباره بافت، به بدن پیوند زده شده و نزدیک لوله‌های فالوپ کاشته می‌شود.
این روش روی چند نفر انجام شد که پنج تای آن موفقیت آمیز بوده است.



۴- قرص مدفوع
نترسید این قرص ها تکه ای از مدفوع نیست بلکه از باکتری ‌های مدفوع ساخته شده است.
روده ‌های ما انباشته از باکتری ‌هایی هستند که برای سلامت ما مفید هستند، این باکتری‌ ها به هضم غذا و کشتن باکتری های زیان ‌آور کمک می ‌کند. مجتمع کردن این باکتری‌های در یک قرص، ایده دکتر توماس لویی از دانشگاه کالگاری بوده است. تاکنون ۲۷ بیمار این کپسول را آزمایش کردند، هیچ یک دچار عفونت دوباره کلستردیوم نشدند.



۵- شیوه‌ جدید پیوند مو 
در شیوه جدید پیوند مو که امسال شاهد آن بودیم، پژوهشگران دانشگاه کلمبیا، وصله کوچکی از پوست را برمی‌دارند، سلول‌های ریشه مو را در آزمایشگاه کشت می‌دهند و بعد آنها را به پوست بی‌ مو تزریق می‌کنند. با این شیوه به جای جابجایی مو، واقعا تعداد موهای فرد زیاد می‌شود. 
۶- تزریق یک دوز واکسن ضد ویروس پاپیلوما یا HPV 
 واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از زگیل‌های تناسلی و سرطان دهانه رحم است. تحقیقات جدید نشان داده‌ که تنها یک دوز از این واکسن، باعث ایجاد پادتن‌ هایی به میزان ۲۴ بار بیشتر از عفونت واقعی با این ویروس می ‌شود. این یافته روی زنان کاستا ریکا تحقیق شد. آیا این سطح واکسن احتمال ابتلا به سرطان را کم می کنند یا نه؟



۷- کلون کردن با سلول‌های پوست انسان
نخستین پستاندار کلون‌ شده دنیا در سال ۱۹۹۶، زاده شد. شوخرات میتالیپوف استاد دانشگاه اورِگان موفق به انجام این کار بر روی انسان شده است، البته این پژوهش آنها منجر به تولید یک انسان کلون ‌شده نشد و تنها به منظور تولید سلول‌های بنیادی جنینی صورت گرفته بود.



۸- ارائه نخستین آزمایش خانگی بارداری که سن حاملگی را هم نشان بدهد
آزمایش خانگی حاملگی یا همان بیبی چک تا حالا فقط نشان می داد که زنی بادار است یا نه؟ حال سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تست خانگی جدید به نام Clearblue را تأیید کرده است که می‌تواند سن حاملگی را هم با سنجش هورمون HCG تخمین بزند. اما تنها از زمان حاملگی‌ یک تا دو هفته یا دو تا سه هفته یا بیشتر از سه هفته را مشخص می کند و در مورد زمان‌های حاملگی بیشتر اطلاعاتی نمی دهد.



۹- تغییر معیار های تجویز دارو های پایین ‌آورنده کلسترول
انجمن قلب آمریکا و کالج آمریکایی بیماری قلب، بر حسب سن، جنس، سیگاری بودن، مبتلا بودن به پرفشاری خون یا بیماری‌های قلبی، میزان کلسترول نرمال را متفاوت می داند. با این روش بیماران بهتر تحت درمان قرار می گیرند.



۱۰- ایدز را ریشه کن می کنیم
 یک کودک شیر خوار آلوده به ویروس HIV در این سال شفا یافت. دکتر هانا گای متخصص اطفال دانشگاه میسیسیپی از صحت این آزمایش پرده برداشت. این کودک مبتلا به ایدز متولد شد اما دو سال بعد از تولد، عاری از ویروس گشت. او با ترکیبی از سه داروی ایدز درمان شد. 
این گزارش جدید، نشان می دهد که اگر درمان ضد ویروس زود هنگام شروع شود، شانس متوقف کردن بیماری هم وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها