علاوه بر محبت‌ها و نوازش‌های پدر و مادر، اسباب بازی‌ها نیز وسایلی ضروری برای آشنایی کودک با جهان پیرامون است. این وسایل توجه کودک را جلب و حواس او را تقویت می‌کند. البته انتخاب اسباب بازی مناسب در سنین مختلف کودک مسئله بسیار مهمی است که باید کاملا مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۶۲۴۷۷۷

اسباب بازی‌های مناسب از نوزادی تا ۶ ماهگی

 

نوزاد از نخستین روزهای تولد به ارتباط برقرار کردن با دیگران نیاز دارد که تمرینات تمرکزی و بازی‌ها در شکل گیری و تقویت آن تاثیر دارد.
در اولین مراحل زندگی، فعالیت‌های حسی ارجحیت دارند. تحریک حس بینایی به وسیله نشان دادن رنگ‌های مهیج و شاد کمک می‌کند تا به تدریج حس بینایی کودک هماهنگ شود. برای این منظور می‌توانید اسباب بازی متحرک پر زرق و برق را بالای تخت کودک بیاویزید.
آهنگ‌های عروسک‌های آواز خوان، لالایی‌ها و شعرهای مادر، شنوایی نوزاد را تحریک می‌کند. او می‌آموزد که منشا صدا را تشخیص دهد و به تدریج می‌تواند سر و سپس بدن را به سمت صدا بچرخاند. به این ترتیب کم کم به دنیای پیرامون خود وارد می‌شود.
جغجغه را فراموش نکنید! از حدود ۳ ماهگی کودک می‌تواند با توجه به سلیقه‌اش، وسایلی که جلوی دستش است بر دارد که جغجغه یک اسباب بازی ایده آل برای این سن است. او به صداهای جغحغه گوش می‌دهد و از آن برای ضربه زدن یا پرتاب کردن به سمت دیگران استفاده می‌کند. این وسیله به او کمک می‌کند تا تنها بازی کردن را بیاموزد.

 

تا سن یک سالگی؛ اسباب بازی‌های ساده برای جلب توجه
دوران نوزادی تا یک سالگی مرحله رشد سریع بچه است. در این سن هماهنگی بین چشم و دست کودک بهتر می‌شود و مهارت، حس بینایی و ادراک محیط اطراف پیشرفت می‌کند. اولین و بهترین اسباب بازی برای تقویت این هماهنگی «طبلک» است. بچه‌ها عاشق این اسباب بازی هستند اما والدین نه چندان زیاد! برای اینکه زیاد اعصابتان به هم نریزید، آن را یکسره در اختیار فرزندتان نگذارید.
علاوه بر تمام اسباب بازی‌هایی که برای کودک فراهم می‌کنید، برایش آوازهای ساده بخوانید، با دست‌هایتان شکلک در بیاورید و از او بخواهید تا در مقابل، عکس العمل نشان دهد و... اسباب بازی‌های دستی، عروسک و حتی نشستن روی پای بزرگتر‌ها و بالا و پایین رفتن باعث بیداری و فعال شدن حافظه کودک می‌شود. تکرار حرکات ساده روزانه به کودک اطمینان خاطر می‌دهد و نقطه آغاز تکامل دایره واژگان و ریتم و آهنگ کودک می‌شود.
کتاب خواندن باعث گسترش واژگان و توجه کودک می‌شود. این موضوع در هر سن، در تمام اوقات روز و در هر شرایطی توصیه می‌شود. کتاب‌های مصور نیز تاثیر بالایی در تقویت قوه لامسه بچه‌ها دارد.

۱ تا ۲ سالگی؛ اسباب بازی‌های ابداعی
از این سن به بعد کودک به تمرکز نسبتا خوبی می‌رسد و موقعیتی است که باید از آن بهره گرفت. رنگ آمیزی در این زمینه بسیار عالی است زیرا دست کودک را در خلاقیتش باز می‌گذارد و شناخت رنگ‌ها و توانایی او در تعیین موقعیت در فضا کامل می‌شود. رنگ آمیزی و نقاشی بهترین فعالیت آرام کودکانی است که والدین آن‌ها پر مشغله و گرفتار هستند!
یکی دیگر از کارهایی که در تقویت خلاقیت کودک مؤثر است ساخت کاردستی به کمک برگ‌های خشک شده است. این کار واژگان مربوط به برگ‌ها، قدرت مشاهده و نشانه‌های زمانی فصلی را همراه با شناخت فصول تقویت می‌کند. این کار همچنین روشی است که کنجکاوی او برای علاقه به یادگیری را برمی انگیزد.

تا ۳ سالگی؛ بازیهای تقویت حافظه
علاوه بر تمام روش‌های یادگیری، کودک می‌تواند کم کم مطالب را به خاطر بسپارد. به همین خاطر این سن بهترین زمان است تا بازی‌های حافظه‌ای به او آموزش داده شود. برای این منظور می‌توان یکی از کارت‌های جفت که تصویر حیوانات و اشیای مختلف روی آن‌ها کشیده شده را به کودک نشان داد و وقتی کودک جفت آن را پیدا کرد، کارت را کنار گذاشت.
همچنین می‌توان بازی‌های تعادلی را به بچه‌های کوچک‌تر آموزش داد. در این سن هماهنگی کودک تکامل می‌یابد.

و نکته آخر...
زمانی را برای تنها بازی کردن کودک در نظر بگیرید. بچه‌ها برای یادگیری زندگی نیاز دارند که‌گاه بدون دخالت بزرگتر‌ها بازی کنند؛ چه باعث تنبیه یا تشویق آن‌ها شود.
>> قدس آنلاین/ مریم سادات کاظمی

*شما چه نظری دارید؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها