قائم مقام و دبیر انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان با اشاره به کمبود واکسن فلج اطفال گفت: نبود واکسن فلج اطفال مسئله‌ساز نیست، زیرا در حال حاضر ریشه‌کن شده است. اگر هم چند ماه دیر‌تر وارد کشور شود، اتفاقی نمی‌افتد بنابراین لازم نیست مردم در این خصوص نگرانی داشته باشند.
کد خبر: ۶۱۹۴۹۷
واکسن نیست؟ نباشد؛ نگران نشوید!

به گزارش جام جم سرا به نقل از ایسنا- دکتر علی‌اکبر رهبری‌منش در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان و پنجمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی ترتیب داده شده بود به ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت واکسن در ایران و جهان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ عامل بیماری‌زا (باکتری، ویروس، قارچ و انگل) در جهان وجود دارد که انسان موفق شده است تنها برای ۲۵ عامل واکسن بسازد.
وی ادامه داد: بخشی از این واکسن‌های تولید شده در ایران نیز وجود دارد و برای افراد در گروه‌های سنی مختلف با توجه به نیازشان تزریق می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره واکسن فلج اطفال که اخیرا با کمبودهایی روبرو شده است، گفت: نبود واکسن فلج اطفال مسئله‌ساز نیست، زیرا در حال حاضر ریشه‌کن شده است. اگر هم چند ماه دیر‌تر وارد کشور شود، اتفاقی نمی‌افتد بنابراین لازم نیست مردم در این خصوص نگرانی داشته باشند.
رهبری‌منش افزود: سال‌هاست که دیگر شاهد بروز فلج اطفال نیستیم و اگر هم اخیرا اخباری پیرامون مشاهده چندین مورد فلج اطفال در کشورهایی چون بنگلادش و افغانستان مطرح می‌شود، مشکل خودشان است و دلیلی بر نگرانی‌ ما وجود ندارد.
دبیر انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان به برنامه وسیع واکسیناسیون کودکان در کشور اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه واکسن سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، فلج اطفال و... در کشور وجود دارد، اما واکسن‌های جدیدی چون پنوموکوک ساخته شده است و در دنیا استفاده می‌شود اما هنوز در برنامه واکسیناسیون کشوری ایران قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: این واکسن شایع‌ترین واکسن پاتوژن و عامل بیماری‌زایی است که به کودک حمله می‌کند و باعث بروز سینه پهلو، سینوزیت، ذات‌الریه، گوش درد و مانند آن می‌شود.
رهبری‌منش همچنین به وجود سایر واکسن‌های ساخته شده در دنیا و ضرورت استفاده از آن‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واکسن‌های ضد سرطانی ساخته شده است که تعدادی از آن‌ها در ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال واکسن هپاتیت B باعث می‌شود افراد در برابر سرطان کبد ایمن شوند. همچنین واکسن ضد پاپیلومای انسانی برای زنان ۲۶-۱۱ سال تزریق می‌شود و از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند که قیمت بالایی دارد و هنوز در ایران تحت پوشش‌های بیمه‌ای قرار ندارد؛ در حالی که تزریق آن برای زنان بسیار توصیه می‌شود. میزان تاثیر این واکسن نیز بسیار بالا بوده و بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد قدرت حفاظتی دارند.
وی به برگزاری نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان در روزهای ۱۳ تا ۱۵ آذر ماه در تهران اشاره کرد و گفت: امروز در کنار واکسیناسیون روتین و معمولی با شرایط خاصی روبرو هستیم. به عنوان مثال این مسئله که چگونه باید واکسیناسیون برای بیماران مبتلا به نقص ایمنی، آلرژی یا پیوند عضو انجام شود، وجود دارد که به همه این موارد به تفصیل در طول همایش خواهیم پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها