باد پاییز این روزها شدیدتر به صورتت می‌خورد. بادی که اکنون دیگر طعم سوز و سرمای زمستان را می‌دهد.کم‌کم باد و بوران‌ها شروع می‌شود و تن و بدن‌ها به لرزه می‌افتد: برویم لباس گرم بخریم... اینچنین است که موسم خرید پوشاک زمستانی از مردانه گرفته تا زنانه و بچگانه فرارسیده است. پاییز که به نیمه رسیده دیگر سهل انگارترین افراد هم به فکر خرید می افتند.
کد خبر: ۶۱۸۱۸۹

حالا پدر و مادرها شاید به خاطر قیمت های بشدت بالارفته ملاحظه کنند و از خودشان بگذرند، اما برای بچه ها حتما باید خرید کرد.

این چنین است که این پرسش مطرح می شود این روزها در بازار پوشاک زمستانی چه خبر است؟ مراکز اصلی خرید کجاست و مهم تر از همه قیمت ها چگونه است؟ یعنی دقیق تر بگوییم قیمت اجناس عادی و اجناسی که برندها می دهند در چه محدوده قیمتی قرار دارد؟

روشن است تنوع پوشاک زمستانی برای آقایان و بانوان و بچه ها آن قدر زیاد است که نمی توان قیمت کاملی از آن ارائه داد و مجبوریم به یک مرور قیمت اکتفا کنیم. با این حال این گزارش در پی آن است که نمایی کلی درباره بازار پوشاک به همراه اطلاعاتی مفید درباره آن به شما بدهد. حالا چقدر موفق باشد را شما تعیین می کنید.

زمستان، بازار را گرم نکرده

فروشندگان لباس زمستانی از سردی این بازار که قاعدتا این روزها باید گرم باشد، گلایه ها می کنند. این فروشندگان همچنین متعجبند از این که بازار لباس هاس زمستانی امسال این قدر دیر گرم شده است.

یکی از فروشندگان لباس مردانه در پاساژ فردوسی، خیابان فردوسی می گوید: «اینجا واقعا چهارفصل بوده و هر فصل تقریبا کوتاه است. الان نیمه های آبان را رد کرده ایم. پس برای سرما و خرید زمستانی، حداکثر دو ماه آذر و دی را داریم.

شاید تا بهمن و اسفند هم کسی لباس گرم بخرد، اما بیشتر لباس هایی است که برای سال بعد انبار می شود و به تبع آن قیمت ها هم کمتر است و بیشتر آنها در حراج هستند. این جور خرید کردن برای ما سود چندانی ندارد، ولی برای مشتری خوب است. البته ما هم به عنوان فروشنده ناراضی نیستیم. گرچه سود واقعی را نمی بریم از این فروش، اما حداقل خواب پول و سرمایه مان کمتر می شود.»

پدرها کمتر!

وقتی می گوییم بازار شما چطور است، می خندد و می گوید: «اگر بگویم بد است؛ دروغ گفته ام، اما واقعا مثل گذشته نیست. هم جنس به خاطر بالا رفتن دلار گران شده، هم مردم سخت تر خرید می کنند. به خصوص برای ما که اجناس مردانه داریم. برای بیشتر مردان ترجیح اول بچه و بعد همسرشان است بنابراین بسیاری از جنس هایی که این روزها فروخته ایم، جنس های جوان پسند بوده است. گرچه همسایه های دیگر که لباس های زنانه و بچگانه هم می فروشند، این روزها می نالند و عنوان می کنند مذاکرات و وضع دلار، بازار آنها را هم کساد کرده است.»

نمی دانیم از دلار بپرسیم یا از مذاکرات هسته ای یا قدرت خرید مردم. از هرکدام که بپرسیم فرقی نمی کند، چون وقتی ساعت 11 و 30 دقیقه صبح داخل پاساژ فردوسی کسی قدم نمی زند، ولی پیاده روی جلوی مرکز تجاری شلوغ است و دلارفروش ها همچنان چانه می زنند؛ دیگر حرفی باقی نمی ماند.

بازارهای خاص پوشاک زمستانی

گشتی می زنیم تا بتوانیم با بازارهای بیشتری برای لباس و پوشاک زمستانی آشنا شویم. فردوسی، اول خیابان نوفل لوشاتو (چرچیل سابق)، خیابان انقلاب حدفاصل فردوسی تا نرسیده به میدان امام حسین(ع) بیشترین مراکز را برای فروش لباس مردانه دارد البته اگر به اصطلاح «برند باز» یا «مارک باز» باشید باید به سمت قسمت های میانی تا بالای شهر سفر کنید تا به این برندها دسترسی پیدا کنید.

حال فرقی نمی کند، برندهای ایرانی باشد چه خارجی. مثلا همین خیابان ولیعصر، از سه راه جمهوری تا میدان تجریش پر از مراکز فروش لباس و پوشاک است، اما یکی از مهم ترین مراکز فروش لباس های مردانه با برندهای معروف، خیابان میرداماد و پاساژ آرین است.

پس از آن مرکز خرید گلستان در شهرک قدس، میلاد نور، تیراژه، برج سفید در پاسداران، ونک، قائم و پردیس در تجریش را می توان مراکز خرید برندهای خارجی و ایرانی لباس بخصوص لباس مردانه دانست. البته از همه اینها مهم تر بازار بزرگ تهران است که انواع و اقسام برندهای معروف دنیا را در آن می توان پیدا کرد؛ بخصوص در مراکز خرید جدید آن.

مثلا یک نیم پالتوی سیسلی پارچه ای بین 750 تا 950 هزار تومان قیمت دارد. البته این قیمت ها را همین الان هم می توانید در سیسلی ونک ببینید. یا یک کت زمستانی همین مارک از حدود 900 هزار تومان شروع می شود البته برندهایی مثل ماسیمو دوتی تنوع قیمتی بیشتری دارد و طیف قیمتش هم از 600 هزار تومان برای یک کت معمولی پاییزه تا یک میلیون و 600 هزار تومان برای یک کت زمستانی تنوع دارد، البته همه این قیمت ها حداقل 20 درصد از قیمت های اصلی که در سایت این برندها موجود است، بیشتر است.

درباره برندهای ایرانی هم برای مثال ماکسیم و هاکوپیان بیشترین تنوع و گستره پخش را دارد. مثلا کت و شلوارهای زمستانی هاکوپیان از یک میلیون و 100 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان تنوع قیمتی دارد یا کت و شلوارهای فرس از یک میلیون تومان تا یک میلیون و 900 هزار تومان تنوع قیمتی دارد.

زنانه و بچگانه؛ تنوع قیمت

البته درباره لباس و پوشاک زنانه به دلیل جنس و تنوع در قیمت پیدا کردن مراکز مهم فروش آن کمی راحت تر است.

اول از همه میدان هفت تیر و خیابان مفتح شمالی که بازار اصلی پوشاک زنانه است. بخصوص پوشاک و برندهای ایرانی مثل «مل اند موژ» یا «اریکا». البته خیابان جمهوری را هم باید به این بازارها اضافه کرد.

در این خیابان هم برندهای لباس زنانه زیاد است، ولی بیشتر لباس ها به اسم خارجی و بدون نام یا برند به فروش می رسد. مثلا یک مانتوی مل اند موژ ایرانی مناسب زمستان حدود 129 تا 170 هزار تومان قیمت دارد. این روزها بازار فروش کفش زنانه هم بسیار داغ است.

یک جفت بوت (چکمه مخصوص خانم ها) که ایرانی مرغوب باشد، بین 150 تا 300 هزار تومان است، اما اگر بخواهید سراغ برندهای کفش زمستانی مانند جیوکس بروید، باید همان بوت را بین 600 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تومان را خریداری کنید. یک پالتوی ماهوت زنانه مرغوب ایرانی هم بین 180 تا 350 هزار تومان قیمت دارد، اما انواع خارجی آن تا دو میلیون تومان هم ممکن است شما را به خرج بیندازد.

مراکز خرید برند زنانه هم در خیابان آفریقا، الهیه و خیابان ونک پراکنده است؛ البته برندهای معروف پوشاک در ایران مانند بنتون و سیسلی و دبنهامز که بخشی از محصولاتشان زنانه است، در تمام نقاط شمال شهر تهران از میرداماد گرفته تا چهارراه پارک وی و بزرگراه ارتش پراکنده شده اند. برای لباس بچگانه زیر 12 سال هم به غیر از خیابان جمهوری که برای هر سن و سال و هر سلیقه ای لباس وجود دارد، خیابان بهار، طبقه منفی 2 بازار رضا (بازار بزرگ تهران)، پاساژ پنج طبقه کویتی ها (بازار بزرگ تهران)، خیابان سنایی و میرزای شیرازی در کریمخان هم جزو بازارهای عمده فروش لباس و لوازم بچگانه محسوب می شود.

اگر شانس بیاورید و از موقع حراج های آنها باخبر شوید، به راحتی می توانید از آنها خرید کنید. بیشتر برندهای معروف بچگانه مثل بوسینی، کیدز، ربیت و زیروتن را هم در همان خیابان ها می توانید ببینید.

بیشتر برندهای معروف همزمان با پایان سال مسیحی در تهران هم فروش ویژه دارند البته غیر از مراکز خرید با توجه به وسعت تهران در هر بخش از شهر می توانید یکی از مراکز خرید برندهای ایرانی یا خارجی را پیدا کنید.

چرم مناسب پاییز

پوشاک چرم یکی از لباس های مناسب فصل پاییز و زمستان است. به غیر از فروشگاه های زنجیره ای فروش محصولات چرمی مثل چرم مشهد، نوین چرم، تک چرم و.... بورس اصلی و مهم فروش محصولات و منسوجات چرمی خیابان فردوسی است.

بخصوص حدفاصل میدان فردوسی تا ابتدای خیابان نوفل لوشاتو. بیشتر محصولات این مراکز چرم ایرانی است؛ بخصوص پوشاک و کفش، اما درباره محصولاتی مثل کیف دستی و به خصوص کیف پول بیشتر محصولات حاصل دست هنرمندان ایرانی روی چرم های چینی است البته این روزها گفته می شود برخی از کفش ها هم چرم ایرانی نیست و چرم های چینی به این بازار هم نفوذ کرده است.

درباره قیمت هم با وجود آن که همه محصولات چرمی از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است، اما قیمت ها در این منطقه خیلی مناسب تر از قیمت های فروشگاه هایی مثل نوین چرم یا چرم مشهد است.

مثلا یک کت چرم مردانه ساده در میدان فردوسی حدود 400 هزار تومان قیمت دارد، اما همین کت در یکی از این فروشگاه های زنجیره ای حداقل از 550 هزار تومان شروع می شود یا مثلا یک دستکش ساده در فروشگاه های زنجیره ای حداقل 70 هزار تومان قیمت دارد، در حالی که همان دستکش را در حوالی میدان فردوسی حدود 45 تا 50 هزار تومان هم می توان خرید.

کیف پول هم در همین حدود قیمت بین 40 تا 70 هزار تومان است، در حالی که همان کیف حدود 70 تا 120 هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای به فروش می رسد.

از یکی از فروشندگان محصولات چرمی درباره تشخیص مرغوبیت محصولات یا تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی می پرسم.

او مهم ترین مشخصه چرم طبیعی را غیر از بوی چرم دو چیز می داند: چرم طبیعی هیچ وقت بوی چسب نمی دهد اما چرم مصنوعی به محض تماس با چسب، بوی آن را پخش می کند. دو مشخصه مهم چرم طبیعی یکی نرمی چرم طبیعی؛ است و دیگر این که چرم طبیعی با وجود نرم بودن هیچ وقت خط و چروک برنمی دارد.

تخفیف های زودهنگام

پدیده جالبی که این روزها در بازار پوشاک دیده می شود، حراج ها و تخفیف​ های زودهنگام در اکثر برندها و حتی فروشگا ه های غیر برند است.

رویه معمول این است که این تخفیف ها یا خارج از فصل یا با نزدیک شدن به کریسمس برپا می​شود، اما در ظاهر افزایش شدید قیمت ها و کسادی بازار، برندها را بر آن داشته پوشاک زمستانی خود را داخل فصل و به قول خودشان نیو کالکشن (کلکسیون مد سال) به حراج بگذارند لذا اگر خریدار هستید، عجله کنید که سطح تخفیف ها تا 40 درصد هم رسیده است.

>> جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها