با اینکه دولت می‌گوید موفق شده تا حدودی تورم را کنترل کند و قیمت کالاهای اساسی در بازار کاهش پیدا کرده، خیلی از فروشندگان همچنان علاقه دارند کالا‌ها را به قیمت سابق بفروشند.
کد خبر: ۶۱۷۳۳۴

به طور کلی آدمیزاد عادت‌هایش را دیر ترک می‌کند و مقابل تغییرات مقاومت نشان می‌دهد. مثلا بقالی که چند سال شیر را فروخته دو هزارتومان، الان برایش سخت است که آن را ۱۸۰۰ تومان بدهد دست مردم.‌‌ همان طور که مردم هم کماکان اصرار دارند برای خرید شیر دو هزار تومان بدهند و خیلی از آن‌ها وقتی فروشنده می‌خواهد ۲۰۰ تومان پسشان بدهد، شیر را برمی دارند و فرار می‌کنند.
بر اساس تعریف یک شاخص اقتصادی قدیمی به نام «ضریب جونی» هرگاه تورم کنترل شود خلاقیت بازار در تولید روش‌های نوآورانه کم فروشی افزایش پیدا می‌کند. این دقیقا‌‌ همان اتفاقی است که این روز‌ها در بازار ایران رخ داده. برخی از راهکارهای جدید کم‌فروشی عبارتند از:
تغییر نام محصول با ماژیک: مثلا دیده شده که نام کنسرو لوبیا را خط زده و نوشته‌اند «خاویار دریای شمال»
جرزنی در فروش: در این روش خریدار و فروشنده همزمان پول و کالا را جلو می‌آورند، فروشنده با یک حرکت سریع پول را فاپ می‌زند اما جنس را تحویل نمی‌دهد.
ملق بازی روی ترازو: فروشنده همزمان با کشیدن پنیر روی ترازوی دیجیتال، آن یکی دستش را روی ترازو فشار می‌دهد تا وزن بیشتر نشان داده شود.
میل کردن از خرید مشتری: دیده شده که پس از کشیدن و محاسبه قیمت کشک، در حالی که مشتری مشغول بازدید از قفسه‌هاست فروشنده یک انگشت از کشک او می‌خورد و بعد سریع انگشتش را پاک می‌کند.
خلاقیت در طراحی ظروف: حتما دیده‌اید که بعضی شرکت‌ها ناگهان تصمیم می‌گیرند شکل ظرفی که محصولشان را داخل آن می‌ریزند عوض کنند. مثلا فلان تولید کننده شیر قِری به کمر بطری‌اش می‌اندازد. بعد ما می‌گوییم: «آخی... چقدر قشنگ شده.» غافل از اینکه‌‌ همان کمر باریک ظرفیتِ ظرف را ۵۰ تا ۱۰۰ گرم کاهش داده اما قیمت‌‌ همان قیمت سابق است.
افزایش کاذب وزن: مثلا گونی ۱۰ کیلویی برنج را در خانه باز می‌کنید و در انتهای آن با دو عدد آجر مواجه می‌شوید. تا امروز دو مورد مرگ فروشندگان در اثر ضربات آجر گزارش شده است. (علت نامگذاری ضریب جونی هم احتمالا به همین قضایا ربط دارد)
افزایش ناخالصی در محصول: انصافا بعضی از همبرگر‌ها دیگر جایی برای اضافه کردن نان خشک ندارند. از وقتی تورم کنترل شده فقط نمکی، نان خشکی‌ها مشتری این همبرگر‌ها هستند و سه بسته از آن‌ها را با یک لگن بزرگ عوض می‌کنند.
تزریق هوا: روشی قدیمی است که به‌خصوص در کارخانجات تولید چیپس استفاده می‌شود. فقط سر جدتان حداقل این روز‌ها که هوای تهران آلوده است برای پر کردن بسته‌ها از پایتخت خارج شوید.
>> قانون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها