معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: کلاهبرداران با ساخت صفحه جعلی بانکها و فروشگاههای اینترنتی مشهور اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و خالی کردن حساب آنها می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۶۵۸۹

سرهنگ علی نیک نفس با اشاره به اینکه مجرمان  فضای مجازی همواره راه هایی را برای اعمال مجرمانه خود می یابند، اظهار کرد : یکی از روشهای رایج بزهکاران فضای مجازی ساخت لینک ها و صفحاتی تحت عنوان فیشینگ است که فرد سودجو با ارسال ایمیل لینکی را به کاربر معرفی می کند.
وی ادامه داد: بزهکاران فضای سایبر با ارسال ای میل به کاربران و سپس معرفی لینکهایی، از کاربر می خواهند تا یکسری اطلاعات هویتی و یا مالی خود را طی فرمهایی در آن سایت ارائه دهند، پس از این اقدام از سوی کاربران، کلاهبرداران اقدام به سرقت اطلاعات وارد شده می کنند.
معاون تشخیص و پیشگیری با اشاره به اینکه مجرمان اقدام به طراحی سایتها و درگاه های بانکی به صورت جعلی می کنند، تاکید کرد: کاربران همواره باید آدرس این درگاه ها را چک کنند، زیرا بزهکاران با استفاده از لوگوها و تیترهای رسمی از بانک ها و موسسات مالی معتبر درصد به دست آوردن اطلاعات بانکی افراد از طرف خود کاربران هستند که در این صورت به راحتی می توانند حساب بانکب افراد را خالی کنند.
نیک نفس با بیان اینکه فیشینگ ممکن است از سوی افراد آشنا و دوستان ارسال شود، تصریح کرد: لینک های فیشینگ ممکن است بصورت پیغام  یا تبلیغ در شبکه های اجتماعی، تحت پوشش وب سایت های خیریه ، برنامه های پیغام فوری  یا از طریق پیام کوتاه برای کاربران ارسال شود.
به گفته وی، سودجویان با دستکاری در پیوندهای موجود در سایتها کاربران را گمراه می کنند. فیشرها برای جلوگیری از شناسایی متن های متداول فیشینگ در ایمیل توسط فیلترهای ضد فیشینگ از عکس به جای نوشته استفاده می کنند.
معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به فیشینگ های تلفنی نیز اشاره کرد و گفت: در این مورد پیامهایی به ظاهر از سوی بانک ارسال می شود که طی آن از مخاطب درخواست می شود، جهت رفع نقصی از حساب خود، شماره خاصی را شماره گیری کند. بعد از گرفتن شماره که متعلق به فیشر است، از کاربر خواسته می شود تا شماره حساب و رمز خود را نیز وارد کند؛ در صورت اجابت این درخواست،مخاطب مور بزه قرارگرفته و اطلاعات وی به سرقت می رود.
وی مهمترین راه پیشگیری از این کلاهبرداری را مجهز شدن به فناوری های پیشرفته و تدوین قوانین و مقررات لازم از سوی دولت دانست و گفت: پول و امضای الکترونیک از جمله مصداق های رشد این فناوری های جدید است.

>> جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها