اختلال شدید در وضعیت مواد غذایی مورد نیاز بدن موجب بروز «پیکا» می‌شود؛ به طوری که شخص گرایش به مواد غیر غذایی مثل خوردن خاک پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۱۴۰۹۸

به گزارش جام جم سرا به نقل از خبرگزاری آریا- یک کار‌شناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت در استان یزد گفت: به اختلال اشت‌ها در حالت شدید پیکا گفته می‌شود که رویکرد انسان به خوردن مواد غیر غذایی را به دنبال خواهد داشت و این وضیعیت به علت کمبود یک یا چند ماده مغذی خاص در بدن فرد است. به عنوان مثال کمبود آهن در حالت شدید موجب تمایل به مصرف خاک خواهد شد و یا کمبود شدید کلسیم می‌تواند شخص را به مصرف گچ پیش ببرد که در این حالت شناسایی نوع کمبود ماده غذایی و رفع آن می‌تواند راهگشای بسیار مناسبی باشد.
یوسف نقیایی گفت: مشکلات عمده مربوط به اشت‌ها در بین کودکان در مقاطع سنی مختلف بروز می‌کند که امری طبیعی بوده و معمولا گذراست به طوری که بعد از مدتی اشتهای کودک به حال اول بر می‌گردد که این حالت در دختران بیشتر از پسران دیده می‌شود.
وی افزود: دسته دیگر مشکلات مربوط به اشتها به برخی از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط بر می‌شود به عنوان مثال عفونت ادرار و ناراحتیهای گوارشی و امثال آن می‌تواند اشتهای کودک را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و مانع دریافت کافی مواد غذایی شود که با رفع این مشکلات می‌توان اشتهای کودک را به حالت اول بازگرداند. در سنین کودکان این مساله بسیار حائز اهمیت است که علت کاهش اشتها را هرچه سریع‌تر شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام شود چراکه ادامه این حالت می‌تواند منجر به کاهش وزن و در ‌‌نهایت اختلال رشد در کودک شود.
این کار‌شناس گفت: در دوره بزرگسالی هم معمولا در بین زنان به هنگام بارداری، کاهش اشتها و یا اختلال در وضعیت دریافت مواد غذایی رخ می‌دهد که می‌تواند به وضعیت تعادل تغذیه او در قبل از بارداری مرتبط باشد بنابراین استفاده از مولتی ویتامین و مواد معدنی می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب جهت تعادل بخشیدن به وضعیت بدنی این افراد باشد که می‌بایست مکمل‌ها را تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه استفاده کنند.
وی همچنین گفت: در حالت شدید اختلال اشتها، کمبود شدید کلسیم نیز می‌تواند شخص را به سمت مصرف گچ پیش ببرد که در این حالت شناسایی نوع کمبود ماده غذایی و رفع آن می‌تواند راهگشای بسیار مناسبی باشد. این مشکل در جامعه رواج زیادی ندارد و در صورت مشاهده باید به متخصص تغذیه و در صورت لزوم به روانپزشک مراجعه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهسا محمد سلیم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
نزر من این است كه ما در ها باید با كودكانشان درست صحبت كنند

نیازمندی ها