در چند سال اخیر واژه «تورهای لحظه آخری» در بین مسافران و گردشگران به واژه‌ای آشنا تبدیل شده است. در خارج از ایران و در کشورهای پیشرفته واژه تورهای دقیقه آخری (Last Minute) سالیان سال است که جایگاه خود را بین مسافران، آژانسهای مسافرتی، هتلداران و شرکت‌های هواپیمایی جایگاه خود را باز کرده و به بخشی جداناپذیر از صنعت گردشگری تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۱۱۶۶۵

صنعت گردشگری نیز مانند بسیاری از مشاغل دارای فصول پررونق و کم رونق می‌باشد. به این معنی که هر مقصدی به تناسب آب و هوا، شرایط اقلیمی، اقتصادی و... دارای فصول پر مسافر و کم مسافر می‌باشد و شرکتهای فعال در این حیطه برای اینکه زیان خود را به حداقل برسانند اقدام به ارائه آفرهایی جهت پر شدن ظرفیت خود و مجاب کردن مسافران جهت استفاده از خدمات خود نمایند. همچنین ممکن است حتی در فصول سفر نیز گاهی این ظرفیت‌ها آن گونه که پیش بینی می‌شود پر نشوند و برای اینکه جلوی ضرر بیشتر گرفته شود خدمات توریستی (شامل تور، انواع و اقسام بلیط، هتل و...) را با درصد تخفیف‌هایی بین (۵ الی ۷۰ درصد) ارائه می‌نمایند.
ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و هتل داران، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی اقدام به ارائه آفر‌ها و تخفیف‌هایی ویژه در مواقعی که آنگونه که قرار بوده پیش برود اما نرفته است، می‌نمایند.
این رویه تا چند سال پیش به صورت بسیار نا‌منظم و بدون قاعده و بدون تمرکز خاصی و فقط در محدوده کوچکی از دوستان، آشنایان، مسافران و مشتریان ثابت شرکت‌های مسافرتی و هتل‌ها صورت می‌گرفت اما اخیراً با راه اندازی وب سایتهای زیادی به منظور اطلاع رسانی درباره «تورهای لحظه آخری» این قاعده تغییر پیدا کرد و فرصتی پیش آمد تا آژانس‌های مسافرتی آفر‌ها و خدمات تخفیف خورده خود را پیش روی هزاران مسافر قرار دهند.
در واقع تور لحظه آخری به توری گفته می‌شود که در حداقل فاصله زمانی تا تاریخ امکانپذیر بودن ثبت نام برای بهره بردن از آن تور لیست پذیرش مسافر باز بوده و ظرفیت تور تکمیل نشده است، بنابراین آژانس/هتل در مرحله اول با کم کردن سود و در قدم بعدی با پذیرش ضرر کمتر اقدام به ارائه آفرهایی برای فروش و خالی نماندن ظرفیت خود می‌نمایند که این مدت زمانی معمولا بین ۱تا ۳ روز مانده به اتمام تاریخ ثبت نام تور و اجرای آن تور برای مقاصدی که نیاز به ویزا ندارند و ۵ روز الی ۱۰ روز برای مقاصدی که نیازمند ویزا هستند می‌باشد.
ذکر این نکته ضروری است که آفر‌ها تنها برای مقاصدی که چار‌تر شده‌اند و عدم تکمیل ظرفیت باعث ایجاد ضرر مالی سنگینی برای آژانس خواهد شد، پیش خواهد آمد، نه برای مقاصد خاص و کم مسافر.
به صورت معمول این حالت بیشتر برای کشورهایی پیش می‌آید که آن کشور‌ها از گردشگران ایرانی ویزا نمی‌خواهند. در راس این کشور‌ها ترکیه و بعد از آن مالزی، سریلانکا، بلاروس،.. و البته کشورهای پرطرفداری مانند امارات، تایلند و... وجوددارد.
در این حالت آژانسهای مسافرتی اقدام به فروش این تور‌ها با تخفیف بین ۵ تا ۵۰ درصدی می‌نمایند. البته مشخصا این حالت برای تعطیلات کمتر پیش می‌آید چرا که در زمان تعطیلات رسمی و مدت‌دار مسافر به این مقاصد زیاد‌تر از هر زمان دیگری است.
آژانسهای مسافرتی تنها راه فروش این تورهای لحظه آخری را در اطلاع رسانی به مشتری‌های خود و آژانسهای همکار می‌دانند و در پاره‌ای از اوقات موفق به فروش اینگونه تور‌ها نمی‌گردند و از آنطرف هم امکان چاپ و درج این تور‌ها در روزنامه و مجلات نیست چرا که زمان کافی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین اطلاع رسانی خود را از طریق پیامک و بویژه وبسایت‌هایی انجام می‌دهند که با یک جست‌وجوی سریع و ساده، می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را در اینترنت مشاهده کرد و برای خرید بلیت اقدام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علیرضا
United States
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
۰
۰
شما باید اول افراد یكه دوست دارند ازاین سفرها استفاده كنند را شناسایی كنیدوفقط به آنها اطلاع دهید. مثلا به سالمندان چون وقت این كار را دارند ولی پولشوكم دارند متشكرم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها