چرم می‌تواند بوهای قوی مثل دود، غذا، عرق، عطر، کپک یا حتی فرآیند دباغی را به خود بگیرد. روشهایی برای از بین بردن این بوها وجود دارد اما بهتر است از روشهای ملایم شروع کنید و اگر بوها در چرم باقی ماند از روشهای قوی‌تر استفاده کنیم تا به چرم آسیب نرسانید. در ادامه مطلب خواهید دانست برای از بین بردن بوی بد چرم چه باید بکنید.
کد خبر: ۶۱۰۵۸۴

چرم از دباغی پوست حیوانات به دست میآید و برای تهیه لباس، مبل، کفش، کیف پول، کمربند و... استفاده میشود. چرم به مرور تجزیه میشود و اگر در معرض رطوبت بیش از حد قرار بگیرد، زودتر آسیب میبیند. هر چند بادوام است اما تمیز کردن آن از الیاف طبیعی یا مصنوعی دیگر سخت تر است.

روش اول: بوهای عمومی

1

از بین بردن بوهای بد چرم
چرم را به مدت 24 ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. آن را روی طناب یا لبه بام آویزان کنید. رطوبت عرق یا مواد دیگر به راحتی می تواند داخل منفذ های چرم و آستر آن نفوذ کند و باعث ایجاد کپک شود که از بین بردن آن دشوار است.
قبل از قرار دادن چرم در هوای آزاد گزارش هواشناسی را چک کنید. باران می تواند به چرم آسیب وارد کند. با این حال 8 ساعت قرار گرفتن زیر اشعه ماوراء بنفش می تواند باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرد.
اگر می خواهید بوی چرم مبل را از بین ببرید، پنجره ها را باز کنید و یک پنکه یا فن نزدیک مبل قرار دهید تا هوا را خارج کند.

2

از بین بردن بوهای بد چرم
چرم را برس بزنید. برای چرم جیر و چرم های محکم تر از یک برس نرم نایلونی استفاده کنید. برای پاک کردن چرم های ظریف تر از یک پارچه نرم استفاده کنید.

3

از بین بردن بوهای بد چرم
چرم را با یک پارچه نرم آغشته به یک پاک کننده چرم حرفه ای فرموله شده پاک کنید. این پاک کننده ها را می توانید در فروشگاه های چرم یا بعضی سوپر مارکت ها پیدا کنید. آنها نسبت به پاک کننده های دیگر بهتر هستند چون به شستشو با آب نیاز ندارند و حالت چرم را حفظ می کنند.

از بین بردن بوهای بد چرم
از صابون زین روی پوشاک چرم خود استفاده نکنید. چون باید با آب شسته شود. به علاوه این شستشو می تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی چرم شود. همه پاک کننده های چرم یکسان نیستند. برای مثال فرمول پاک کننده چرم جیر و چرم های دیگر با هم تفاوت دارد.

از بین بردن بوهای بد چرم
پاک کننده اضافی را از روی سطح چرم پاک کنید. برای استفاده مجدد، دستورالعمل روی بطری را دنبال کنید. پاک کننده چرم می تواند بوی آن را از بین ببرد اما به غیر از آن، گاهی اوقات بهتر است برای حفظ و نگهداری چرم استفاده شود.

4

از بین بردن بوهای بد چرم
چرم را درون یک لایه روزنامه بپیچید و سپس آن را پاک کنید. روزنامه می تواند رطوبت و بوی چرم را جذب کند. بگذارید چرم به مدت 2 روز داخل روزنامه بماند.

از بین بردن بوهای بد چرم
اگر پوشاک چرم خود را در روزنامه بپیچید می توانید بوی چرم تازه دباغی شده را از بین ببرید.

5

از بین بردن بوهای بد چرم
محلولی از 5 قسمت آب و 1 قسمت سرکه سفید تقطیر شده درست کنید. آن را داخل یک بطری اسپری بریزید و روی سطح چرم به آرامی اسپری کنید تا سطح آن کمی مرطوب شود، سپس بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

از بین بردن بوهای بد چرم
برای تمیز کردن لکه از روی چرم، از محلولی که از 1 قسمت آب و 1 قسمت سرکه تشکیل شده استفاده کنید. پارچه ای را درون محلول فرو ببرید و آن را فشار دهید تا رطوبت بیش از حد آن گرفته شود. پارچه را در جهت خواب چرم روی آن بکشید.

6

از بین بردن بوهای بد چرم
اقلام چرمی کوچکتر را در یک جعبه مقوایی قرار دهید و روی آن را بامقدار زیادی جوش شیرین بپوشانید. قبل از آن اطمینان حاصل کنید که لباس کاملاً خشک است. بگذارید جوش شیرین به مدت 5 روز روی سطح آن باقی بماند. سپس آن را از جعبه خارج کنید و با تکان دادن، جوش شیرین اضافی را از روی آن پاک کنید. از یک برس نایلونی نرم برای پاک کردن جوش شیرین استفاده کنید.

از بین بردن بوهای بد چرم
صندل چرمتان را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و ½ تا 1 فنجان (103 تا 206 گرم) جوش شیرین روی آن بریزید و کیسه را ببندید و بگذارید به مدت 2 روز جوش شیرین روی آن باقی بماند.

7

از بین بردن بوهای بد چرم
چرم را باروغن کتان براق کنید. چند قطره روغن کتان برای بهبود بوی چرم کافی است. سطح چرم را به آرامی با روغن پاک کنید و روغن اضافی را با یک پارچه نرم و تمیز بگیرید. روغن کتان را بر روی جیر استفاده نکنید چون به بافت آن آسیب می رساند.

روش دوم: باکتری ها و کپک های ایجاد کننده بو

8

از بین بردن بوهای بد چرم
برای از بین بردن بوی کپک، محلولی با یک قسمت الکل و یک قسمت آب درست کنید. یک پارچه را داخل محلول فرو ببرید و آن را تنها روی قسمت های آسیب دیده چرم بمالید. قبل از اینکه دوباره آن را بپوشید اجازه دهید به طور کامل خشک شود. همچنین می توانید بو و باکتری صندل چرم را به این روش از بین ببرید.

9

از بین بردن بوهای بد چرم
از اسپری مخصوص صندل و بوت چرم که آنزیم های پاک کننده دارند استفاده کنید. داخل آن را کاملاً اسپری کنید و بگذارید زیر آفتاب خشک شود. این پاک کننده ها را می توانید در سوپرمارکت ها پیدا کنید.

نکات و هشدارها

اگر این روش ها تأثیری ندارند باید صبر کنید تا بو از بین برود. چرم را داخل روزنامه بپیچید یا آن را در هوای آزاد بگذارید. قبل از انجام هر کاری برچسب مراقبت از پوشاک چرم را بخوانید. این برچسب کمک تان می کند که از پاک کننده هایی که به چرم آسیب می رسانند استفاده نکنید.هنگام تمیز کردن چرم از آب بسیار کمی استفاده کنید. رطوبت بیش از حد موجب ایجاد لکه و کپک در آن می شود. چرم را بیش از 8 ساعت زیر آفتاب قرار ندهید. اگر چرم رنگی باشد، نور خورشید می تواند رنگ آن را ببرد. هرگز از سفید کننده برای از بین بردن بوی چرم استفاده نکنید، چون به احتمال زیاد سفید می شود و سطح آن آسیب می بیند.

>> جوان ایرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مرضی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
۰
۰
لطفا روش از بین بردن كپك از روی چرم و پارچه راتوضیح دهید .با تشكر
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۰
۰
سلام.من یه كیف چرم دارم كه بخاطر بارون بوی خیییلی بدی گرفته ...این بو با شستشو هم از بین نرفته..چطور میتونم بو رو برطرف كنم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها