راهنمایی‌های یک متخصص صنایع غذایی درباره دسر فصل گرم:

بهترین و بدترین بستنی کدام است؟

اگر دوست دارید بدانید با خوردن بستنی، از‌‌ همان لحظه‌ای که چشمتان به آن می‌افتد و برای خریدش دست به جیب می‌برید، تا روز بعد چه اتفاق‌هایی در بدنتان می‌افتد، این سفرنامۀ علمی کوتاه را بخوانید.
کد خبر: ۶۰۷۸۳۵

باید خوردن بستنی را به چند دسته تقسیم کنیم:
۱. قبل از گاز زدن: مراکز لذت و پاداش مغزتان فعال شده و شما را به خوردن بستنی ترغیب می‌کنند حتی اگر واقعا گرسنه یا تشنه نباشید.
۲. نفتی که مغز بر آتش دلتان می‌ریزد: بخش هیپوکامپ مغز شما که نقشی کلیدی در یادآوری خاطرات دارد به یادتان می‌آورد که طعم بستنی چقدر عالی است و دفعه آخری که بستنی خوردید، چقدر شاد شدید.
۳. بعد از اولین گاز: چربی و قند روی سطح زبان را گرفته، غدد چشاییتان را تحریک کرده و با ایجاد این حس که «این خوراکی واقعا معرکه است» مغز را هوشیار می‌کند. مغزتان شروع به ترشح دوپامین و بقیه مواد شیمیایی مربوط به احساس خوب می‌کند. در همین زمان، پانکراستان انسولین ترشح می‌کند تا قند را از رگ‌های گردش خون خارج کند و به بافت‌ها برساند (در اندازه‌های کوچک، این فرآیند اشکالی ایجاد نمی‌کند اما مصرف مداوم قند می‌تواند منجر به گیج شدن متابولیسم بدن، اضافه وزن یا دیابت شود).
۴. برای جلوگیری از پرخوری: شکمتان شروع به ترشح هورمون‌های کنترل اشت‌ها، مانند گرلین می‌کند. نتایج پژوهشی نشان داده افرادی که بستنی خوردنشان نیم‌ساعت طول می‌کشد، بیشتر از کسانی که در عرض ۵ دقیقه‌‌‌ همان مقدار بستنی را می‌خورند، احساس سیری می‌کنند.
۵. چند دقیقه بعد از اولین گاز: احساس سرما، باعث می‌شود مغز برای گرم شدن خود تلاش کند. یک حس ناگهانی و گاهی دردناک، خون به رگ اصلی سر هجوم می‌آورد و در نتیجه ممکن است بقیه عروق تنگ شوند. نگه داشتن زبان روی سقف دهان می‌تواند کمک‌کننده باشد.
۶. بعد از یک ساعت: پروتئین، چربی و کربوهیدرات خیلی زود ذخیره انرژی بدن شما را پر می‌کند البته به شرطی که قبلا فعالیت بدنی سختی انجام داده باشید و اگر این طور نباشد، ممکن است ذخایر انرژیتان پر باشند و به این ترتیب سلول‌های چربیتان بیش از ۳۰۰ کیلوکالری انرژی اضافه را جذب خواهند کرد.
۷. روز بعد و بعد‌تر: خوردن روزانه بستنی می‌تواند حس و حال خوبی به شما بدهد اما تحقیقات نشان داده ۵-۴ بار بستنی خوردن در هفته می‌تواند لذت بستنی خوردن را کمرنگ کند و برای همین، افراد برای دستیابی به حس خوب مصرفشان را بیشتر و بیشتر می‌کنند؛ درست مثل معتاد‌ها!
۸. قبل از خوردن بستنی: به اندازه بستنی که قصد خوردنش را دارید، دقت داشته باشید. نتایج پژوهشی نشان داده است افراد وقتی از ظرف بزرگ‌تری برای بستنی خوردن استفاده می‌کنند، ۳۱ درصد بستنی بیشتری می‌خورند و وقتی از قاشق بزرگ‌تری برای کشیدن بستنی استفاده می‌کنند، ۱۵ درصد بیشتر بستنی می‌خورند.
>> زندگی سالم در کومک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها