بسیاری از سبزیجات به طور کلی خواصی مشترک دارند اما برخی مثل ریحان فواید ویژه‌ای دارند که این خواصشان آن‌ها را نسبت به سبزیجات دیگر، خاص می‌کند. مثل ریحان که چهار خاصیت ویژه دارد.
کد خبر: ۶۰۵۳۱۰

ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم در ریحان عبارتند از: ویتامین k، آهن، کلسیم، ویتامین A. یادتان باشد در فهرست ذیل، بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در این سبزی ذکر نشده مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین C و تنها به ۴ مورد فوق‌العاده از آن‌ها پرداخته‌ایم:

• سردردهای عصبی را درمان می‌کند
ریحان آرامش دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر ۲۰ تا ۵۰ گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۲ دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشیدافسردگی را برطرف می‌کند.

• خواص ضد باکتری دارد
خواص ضد باکتریایی ریحان مربوط به روغن‌های فرار (روغن‌های ضروری) موجود در آن می‌شود مانند استراگول، لینالول، سینئول، اوژنول، سابینن، می‌رسن و لیمونن.
محققان ثابت کرده‌اند که روغن‌های ضروری ریحان در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری‌ها مانند گونه‌های مختلفی که در برابر آنتی‌بیوتیک‌های معمولی مقاومت نشان داده‌اند اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.

• خواص ضد التهابی دارد
اوژنول (یکی از روغن‌های فرار موجود در ریحان) می‌تواند به مسدود کردن آنزیم سیکلوکسیژناز (COX) در بدن کمک کند. COX نیز‌‌ همان آنزیمی است که در فرمول داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایپوبروفن وجود دارد.

• موجب سلامت دستگاه قلبی عروقی می‌شود
ریحان با ویتامین A (از طریق بتاکاروتن)، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر که می‌توانند از رساندن آسیب رادیکال‌های آزاد به دیواره سلول پیشگیری کنند، جریان خون را بهبود بخشیده و از اکسیده شدن کلسترول در جریان خون ممانعت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها