با وجود مدل‌های بسیار متنوعی که به طور مرتب وارد بازار دوربین‌های عکاسی می‌شود، انتخاب دوربینی که برای استفاده شما مناسب باشد چندان هم مشکل نیست. کافی است در ابتدا بدانید در کدامیک از گروه‌های استفاده کننده از دوربین عکاسی قرار دارید و آنگاه از بین مدل‌هایی محدود‌تر، با چشمانی باز، به انتخابی صحیح برسید.
کد خبر: ۶۰۳۱۴۸

به گزارش جام جم سرا- صرفنظر از افراد حرفه‌ای که با کار عکاسی کاملا آشنا هستند و عکاسی شغلشان است، چهار گروه در میان استفاده کنندگان از دوربین عکاسی وجود دارند:

۱-کسانی که هدفشان از خرید دوربین عکاسی فقط ثبت خاطرات خانوادگی است. این گروه، اطلاعی از تکنیک‌های عکاسی و تمایلی به یاد گرفتن آن‌ها ندارند و تن‌ها، وسیله‌ای می‌خواهند که این کار را به راحت‌ترین شیوه برایشان انجام دهد.
۲-کسانی که اطلاعی از تکنیک‌های عکاسی ندارند و برای اولین بار اقدام به خرید دوربین عکاسی می‌کنند؛ ولی به یادگیری عکاسی علاقه مندند.
۳-کسانی که پیش از این، دوربین عکاسی داشته‌اند و تا حدی با عکاسی آشنایی دارند اما به خاطر محدودیت‌های دوربینشان، تمایل به تهیه مدلی کامل‌تر دارند.
۴-کسانی که با فن عکاسی آشنایند و به آن علاقه دارند اما عکاسی، حرفه آن‌ها نیست و به صرف علاقه و تفنن به این کار می‌پردازند.

با جواب دادن به این سوال که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید، اکنون بهتر می‌توانید تشخیص دهید که چه دوربینی مناسب شماست. چنانچه به گروه اول تعلق دارید به این نکته توجه کنید که اکثر دوربین‌های کوچک جیبی، در حال حاضر، از لحاظ کیفیت عکس بسیار به هم نزدیکند و اگر هم تفاوتی در آن‌ها وجود داشته باشد، این تفاوت فقط در تست‌های لابراتواری و یا در چاپ در سایز خیلی بزرگ مثلا بیش از ۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر به سختی قابل تشخیص است (البته با توجه به کیفیت بسیار بد چاپ در اغلب لابراتور‌های کشور، همین تفاوت هم قابل رویت نیست) با این حال، فاکتورهای دیگری برای انتخاب در گروه یک وجود دارد که بسیار قابل توجه و مهم بوده و بهتر است مد نظر قرار گیرند. این فاکتور‌ها عبارتند از:

- لرزشگیر اپتیکال: این فاکتور تا حد قابل توجهی از تار شدن عکس در اثر لرزش و تکان دست (بخصوص در هنگام عکاسی در نور کم) می‌کاهد. توجه داشته باشید که دو نوع لرزش گیر واقعی وجود دارد که یک نوع آن‌ها با حرکت عدسی‌های لنز تاثیر لرزش دست را جبران می‌کند و نوع دیگر که با حرکت حسگر – سنسور - این کار را انجام می‌دهد. نوع اول یعنی لرزش گیر لنز موثر‌تر است ولی لرزش گیر حسگر هم عملکرد خوبی دارد. متاسفانه بعضی از سازندگان دوربین، بدون اینکه دوربین خود را به یکی از دو نوع لرزش گیر فوق الذکر مجهز کنند مارک ImageStabilizer را بر دوربین خود می‌زنند و آن را لرزش گیر دیجیتال می‌نامند که تقریبا بدون تاثیر است.
- لنز دوربین: واید بودن لنز، بیش از میزان زوم آن، اهمیت دارد. سعی کنید دوربینی خریداری کنید که لنز آن از ۲۸ میلیم‌تر شروع شود. اکثر دوربین‌های جیبی، لنزشان از ۳۵ یا ۳۸ میلیم‌تر شروع می‌شود. فاصله کانونی لنز که برحسب میلیم‌تر است معرف زاویه دید لنز است و هر چه عدد آن کمتر باشد لنز واید‌تر است و زاویه دید بازتری را در اختیار عکاس قرار می‌دهد که برای عکاسی منظره و عکاسی معماری بسیار مناسب است. با استفاده از این لنز می‌توان فضای بیشتری را در عکس جای داد. عدد نشانگر فاصله کانونی لنز هر چه بزرگ‌تر باشد زاویه دید لنز، تنگ‌تر می‌شود و به عبارتی لنز به سمت تله سوق پیدا می‌کند. به این نکته توجه کنید که حد واید لنز کاربرد بیشتری از حد تله آن دارد. درباره زوم دیجیتالی هم باید بگوئیم که این زوم به کلی بی‌ارزش است.
- کیفیت فیلمبرداری خوب: برخی ازدوربین‌های عکاسی دیجیتال علیرغم کیفیت عکس خیلی خوب، کیفیت فیلمبرداری چندان مطلوبی ندارند ولی می‌توان مدل‌هایی را یافت که کیفیت قابل قبولی داشته باشند؛ حتی از سال ۲۰۰۹ در بسیاری از مدل‌ها، فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالای HD و Full HD تعبیه شده است.
- سرعت عمل خوب دوربین: بعضی از دوربین‌ها علیرغم کیفیت عکاسی خیلی خوب، سرعت فوکوس و رایت فایل بسیار پایینی دارند که باعث می‌شود بسیاری از لحظه‌های حساس از دست برود.
- کوچکی و جمع و جور بودن دوربین: دوربین‌های بزرگ، برای کسانی که چندان علاقه‌ای به عکاسی ندارند باعث می‌شود که این دوربین‌ها همیشه در خانه بمانند.
چنانچه به گروه دوم تعلق دارید، یعنی به تازگی وارد دنیای عکاسی شده‌اید و به یادگیری آن علاقمندید به چند فاکتور توجه کنید:
- تنظیم دستی یا خودکار: دقت کنید که دوربین شما حالات تنظیم دستی و یا نیمه خودکار شامل حالات Shutter priority، Aperture priority و Manual را داشته باشد. بسیاری از دوربین‌های دیجیتال جیبی فاقد این تنظیمات هستند. وجود این تنظیمات و کار با آن‌ها برای یادگیری عکاسی ضروری است.
- زوم: ابتدا به ساکن به سراغ دوربین‌های SLR نروید و در عوض با دوربین‌های سوپرزوم و یا شبه SLR شروع کنید. این دوربین‌ها تقریبا تمام تنظیمات دوربین‌های SLR را دارند؛ ضمن اینکه به یک لنز همه کاره با کارکرد واید، تله و ماکرو مجهزند. کار کردن با این دوربین‌ها باعث می‌شود ضمن یادگیری عکاسی، با کاربردهای ویژه لنزهای مختلف نیز آشنا شوید و در آینده در صورت تمایل به ارتقا به دوربین‌های SLR، خواهید دانست که نیاز به چه لنز و یا لنزهایی دارید.
- فلاش لایت: حتی المقدور دوربینی را انتخاب کنید که دارای کفشک فلاش و یا دست کم PC synchronize باشد. استفاده از فلاش بیرونی تنها به منظور افزایش قدرت فلاش نیست؛ بلکه امکان تغییر زاویه و بانس کردن فلاش بیرونی است که اهمیت دارد. چنین قابلیتی در به فعلیت در آوردن خلاقیت‌های هنری و نیز نور‌پردازی مطلوب‌تر و ثبت عکس‌هایی زیبا‌تر اهمیت دارد.
- فاکتورهای اول، دوم و چهارم گروه یک یعنی لرزش گیر، لنز واید و سرعت عمل مطلوب در مورد گروه ۲ نیز صادق است.
چنانچه به گروه سوم تعلق دارید، یعنی پیش از این دوربین عکاسی داشته‌اید و با عکاسی آشنایی دارید ولی تمایل به ارتقاء دوربین خود دارید، به این توصیه‌ها توجه کنید:
- تنها زمانی به فکر ارتقای دوربین خود باشید که احساس کنید دوربینتان در بروز توانایی‌های شما محدودیت ایجاد کرده است. مثلا عمدتا علاقه به عکاسی از پرندگان دارید و دوربینتان توانایی تله مطلوبی ندارد و یا بسیار کند است. یا به عکاسی ماکرو علاقمندید و دوربینتان توانایی مطلوبی در این زمینه ندارد. هنر عکاس در این است که از آنچه دارد به خوبی استفاده کند. داشتن بهترین و گرانقیمت‌ترین دوربین‌های حرفه‌ای، هیچ کس را عکاس قابلی نمی‌کند.
- داشتن قابلیت عکاسی RAW برای عکاسان گروه ۳ قویا توصیه می‌شود
- سایر فاکتورهای ذکر شده در گروه دوم برای گروه سوم نیز توصیه می‌شود.
چنانچه به گروه چهارم تعلق دارید، یعنی با عکاسی کاملا مانوس و به آن علاقمند هستید؛ ولی عکاسی، منبع درآمدتان نیست:
- سراغ دوربین‌های SLR بروید، اما دوربین‌های SLR آماتوری. تست‌های سایت‌های مرورگر نظیر dpreview نشان می‌دهد که SLR‌های آماتوری از لحاظ کیفیت عکس به خوبی SLR‌های حرفه‌ای هستند و اگر هم تفاوتی در این زمینه وجود دارد، این تفاوت بسیار بسیار جزئی است.
- در دسترس بودن، قیمت و فراوانی تجهیزات جانبی را در انتخابتان مد نظر قرار دهید چرا که انتخاب دوربین SLR در مقابل سایر انواع دیگر دوربین، بیش از هر عاملی به خاطر انعطاف پذیری این دوربین‌ها در زمینه بکارگیری طیف وسیع تجهیزات جانبی از قبیل لنز، فلاش و... است.
- تفاوت کیفیت عکس دوربین‌های SLR جدید در براندهای مختلف به حداقل رسیده است. بنا بر این براندی را انتخاب کنید که به آن علاقمندید. ممکن است شما به براندی خاص علاقمند بوده و روی آن تعصب داشته باشید. به علاقه خود احترام بگذارید. تجربه نشان داده که عکاسی با مارک مورد علاقه، صرف نظر از کیفیت عکس، لذتبخش‌تر است.
>> سعید سلیمانیان راد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها