زیبایی باغچه‌های تابستانی با گل میمون
آشنایی با کاشت و نگهداری یک گل مخملی

زیبایی باغچه‌های تابستانی با گل میمون

گل میمون با نام علمی Antirrhinum majus، یکی از گلهای زینتی است که پرورش آن در بین علاقه مندان به باغبانی در خانه بسیار معمول است، بخصوص آنکه در فصل تابستان با گلهای رنگارنگ و مخملی خود جلوه خاصی به باغچه‌ها می‌دهد. راه و روش نگهداری از آن و توضیحاتی بیشتر دربارهٔ گل میمون را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۶۰۳۱۳۱

این گیاه از جنس Antirrhinum و متعلق به خانواده scrophulariaceae می‌باشد. از گلهای زینتی دیگری که از این خانواده در باغبانی معمول است گل انگشتانه Digitalis و گوشی calceolaria را می‌توان نام برد.
از جنس Antirrhinum حدود ۴۰ گونه مختلف علفی یکساله و دو ساله و چند ساله و نیمه درختچه‌ای شناسایی شده که یکی از این گونه‌ها Antirrhinum majus می‌باشد که نام علمی گل میمون است که از گیاهان علفی چند ساله این جنس می‌باشد ولی معمولا» از آن به‌عنوان گل یکساله استفاده می‌شود و دارای تعداد زیادی واریته و فرم مختلف می‌باشد. طول گیاه و رنگ و اندازه گل در واریته‌های مختلف متفاوت بوده و همین تنوع این گونه را جزء یکی از پر استفاده‌ترین گیاهان در گلکاری قرار می‌دهد.
ارتفاع این گیاه در گونه‌های مختلفش بین ده سانتی‌متر تا یک متر متغییر است. از فرم‌های بلند آن برای گل بریده و از فرم‌های کوتاه آن برای کاشت در حاشیه باغچه‌ها می‌توان استفاده کرد.

طرز نگهداری و کاشت
گل میمون برای رشد و گلدهی به نور کافی احتیاج دارد. بنابراین بایستی آن را در محل آفتابگیر در باغچه بکارید. خاک باغچه باید بایستی قوی و دارای زهکشی خوبی باشد.
فاصله کاشت نسبت به طول گیاه فرق می‌کند معمولا» فرم‌های کوتاه را با فاصله ۲۵ سانتیمتری و فرم‌های بلند را با فاصله ۵۰-۴۰ سانتیمتری می‌کارند.
برای طولانی شدن طول گلدهی می‌توانید گل‌ها را ببرید و از آن به عنوان گل بریده استفاده کنید و یا بعد از پژمرده شدن و قبل از تشکیل بذر آن‌ها را قیچی کنید
وقتی که گیاه بعد از مدتی گل دادن فرم شاداب و جوان خود را از دست داد آنرا از محل نزدیک به زمین قیچی کرده و سپس با یک کود مایع آنرا کودپاشی کنید در این صورت گیاه ازنو شروع به رشد و فعالیت کرده و گلهای خوبی خواهد داد.
گل میمون را در گلدان نیز می‌توان پرورش داده و نسبت به زمان کاشن بذر در فصول مختلف در گلخانه به گل می‌نشیند.

ازدیاد گل
بهترین روش تکثیر کاشت بذر است که آنرا به دو صورت می‌توان انچام داد:
۱- در فصل پاییز بذر‌ها را در ترکیبی خاکی که نصف ماسه و نصف پیت یا خاک برگ است در گلخانه بکارند. بذر‌ها معمولا» بعد از ۲۰-۱۰روز سبز می‌شوند. بعد از اینکه نشاء‌ها باندازه کافی رشد کردند آن‌ها را در گلدانهای کوچک بکارید و در گلخانه سرد یا شاسی قرار دهید. این گیاهان در فصل بهار به باغچه منتقل کنید و گیاهانی که بیین ترتیب پرورش یافته‌اند زود‌تر از سایرین به گل می‌نشینند و در واقع با این روش گلهای زودرس بدست می‌آیند. در صورتیکه فرم‌های بلند آنرابرای گل بریده پرورش داده‌اید می‌توانید بعد از جابجا کردن نشا‌ها آن‌ها را در گلخانه‌ای که حداقل درجه حرارت آن بین –۷و ۴ درجه سانتیگراد باشد قرار دهید و در فصل زمستان از گلهای آن استفاده نمایید.
۲- طریقه دیگر کاشت مستقیم بذر است یعنی می‌توان بذر را در بهار مستقیما در خاک باغچه بپاشید و در آبیاری آن دقت شود که بطور یکنواخت با آبپاش که سوراخهای ریز دارند آبیاری شوند و بعد از سبز شدن بذر‌ها آن‌ها را تنک کنید و فاصله مناسب رعایت شود.
>> گلهای زینتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها