• 4 1
  • 0

تکنیک‌های تغییر رفتار

یکشنبه 7 مهر 1392 ساعت 13:52
برای اینکه میزان خویشتنداری خود را در مواجهه با مشکلات و سختی‌های زندگی تقویت کنید، راهکارهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با به کار گیری آن‌ها می‌توانید از عصبانیت محض به خونسردی کامل برسید:

۱- یکی از عادت‌های بدتان را انتخاب و ترک کنید. برای شروع می‌توانید یکی از عادت‌های بد کوچکتان مثل مصرف زیاد چای، قهوه و مسواک نزدن دندان بلافاصله پس از صرف غذا را انتخاب کنید و تصمیم به ترک آن بگیرید بهتر است عادت بزرگی را که به جزئی از زندگیتان تبدیل شده است در آغاز کار انتخاب نکنید زیرا ترک آن به وقت و انرژی فراوانی نیاز دارد. کنار گذاشتن عادتی کوچک اما مهم اولین گام برای افزایش خویشتنداری است.

۲- یک هفته به فعالیتی بپردازید که می‌دانید باید انجام دهید. کارهایی وجود دارد که با اینکه همه ما به مفید بودن آن واقفیم به بهانه‌های واهی از انجامشان طفره می‌رویم. از رایج‌ترین امور می‌توان به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، سحرخیزی و رسیدگی به امور خانوادگی اشاره کرد. یکی از این فعالیت‌ها را انتخاب کنید و به مدت یک هفته آن را انجام دهید برای خودتان این قانون را وضع کنید که در ازای هر روز انجام ندادن فعالیت تعیین شده، سه روز متناوب به آن بپردازید.

۳- برای خود هدفی دشوار اما قابل تحقق پیداکنید و برای دستیابی به آن زمانی را در نظر بگیرید. هدفی انتخاب و برای رسیدن به آن تلاش کنید. هدف خود را به اهداف جزئی‌تر تقسیم کنید و برای گذر از هر مرحله زمانی خاص در نظر بگیرید به طوری که با گذشت هر روز به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

۴- سعی کنید در ماه آینده هیچ یک از کارهای خود را عقب نیندازید. هر روز به ما تکالیف و وظایفی محول می‌شود که می‌توانیم‌‌ همان لحظه آن را انجام دهیم اما اغلب پرداختن به آن را تا آخرین لحظه عقب می‌اندازیم اموری مانند پرداخت قبوض، ثبت نام در کلاس‌های مختلف و مرتب کردن اتاق کار. سعی کنید در ماه آینده وظایفی در حد توانتان بر عهده بگیرید و به محض مشخص شدن این وظایف آن را به انجام برسانید حتی پنج دقیقه هم برای شروع کارتان مکث نکنید.

۵- ضعف‌های خود را مشخص کنید. مشخص کنید که لازم است در کدام یک از ابعاد زندگی، خویشتنداری بیشتری به دست آورید فکر می‌کنید بیشتر در چه مواردی قادر به کنترل خود نیستید؟ با مشخص شدن ضعف‌هایتان بهتر می‌توانید برای برطرف کردن آن برنامه ریزی کنید.

۶- هیجانات خود را مشخص کنید. سعی کنید هیجاناتی را که هنگام انجام دادن رفتارهای کنترل نشده دارید مشخص کنید. این هیجانات ممکن است شامل خشم، ناکامی، ترس، اندوه و اضطراب باشد. حال موقعیتی را به خاطر آورید که توانسته‌اید به خوبی در آن خود را کنترل کنید، چه احساسی داشتید؟ آیا احساس غرور، شادی و اعتماد به نفس نمی‌کردید؟ ترجیح می‌دهید در آینده کدام دسته از این احساسات را تجربه کنید؟ انتخاب با شماست.

۷- افکار و باورهایی را که سبب می‌شود نتوانید بر رفتار و اعمالتان کنترل داشته باشید، شناسایی کنید. زمانی که به این افکار پی بردید سعی کنید با استفاده از استدلال‌های منطقی آن را به چالش بکشید اگر احساس می‌کنید اعتماد به نفستان ضعیف است و یا از واکنش دیگران می‌ترسید می‌توانید برای راهنمایی از یک دوست آگاه یا از اعضای خانواده کمک بگیرید. اگر مشکلتان حل نشد بهتر است از کمک تخصصی یک روان‌شناس یا مشاور بهره بگیرید.
>> روزنامهٔ خراسان/ وحید تفریحی

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1213367757812014777
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته