افراد زیادی هستند که وقتی خودرو خود را به تعمیرگاه می‌برند با شنیدن بعضی اسامی و اصطلاحات سردرگم می‌شوند و چه بسا به خودشان می‌گویند کاش حداقل اطلاعات کمی در باره آن داشتم. در این نوشتار نه تنها‌‌ همان حداقل اطلاعات درباره سیستمهای انژکتوری خودرو و پردازنده اطلاعات، بل که اندکی نیز آگاهی بیشتر درباره آن‌ها گردآوری شده.
کد خبر: ۶۰۱۲۳۴

ECU یا (Engine Management System)

واحد بازبینی موتور که با نام سیستم مدیریت موتور، «ئی‌سی‌یو» یا ECU نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ای الکترونیکی و در اصل یک محاسبه کننده و بخشی از سیستم درونی احتراق موتور است که سیگنالهای متعددی را در موتور می‌خواند و از آن اطلاعات، برای کنترل سیستم احتراق استفاده می‌کند. این وسیله کنترل کننده دقیق عملیات موتور، بهینه کننده سوخت (اما نه بطور مستقیم) برای ایجاد قدرت بیشتر موتور و در ‌‌نهایت ایجاد کننده شرایطی برای آلودگی کمتر محیط زیست توسط موتورهای دارای این مزیت نسبت به نسل اولیه موتور‌ها (موتورهای با سیستم کاربراتوری) است.
ECU به دلیل درگیری تنگاتنگ با عملیات موزون موتور (درحد میلی ثانیه به میلی ثانیه) می‌تواند نتایج مختلفی به همراه داشته باشد که موتورهای کاربراتوری فاقد انجام آن هستند؛ از قبیل: تنظیم درجه حرارت و رطوبت اسبابی که دایما در حال چرخش هستند، تراکم هوا (چگالی) و درجه بندی اکتان سوخت. همچنین قادر به انجام موازنه بین ایجاد دوام بیشتر موتور و گذشتن عمر موتور، وقتی که کار و ممارست بیشتر آن موجب ایجاد عمر طولانی‌تر موتور به حدود دو برابر طول عمر موتورهای قبلی می‌شود.

انواع سیستم‌های انژکتوری

الف) سیستم‌های انژکتوری چند نقطه‌ای:
در این سیستم‌ها از هر انژکتور به طور جداگانه برای پاشش سوخت مستقیما از سوپاپ ورودی به داخل سیلندرمجزا استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان سیستمهای Ke – jetronic یا L – jetronicرا نام برد.

ب) سیستم‌های انژکتوری مکانیکی:
سیستم K-jetronic یک سیستم انژکتوری مکانیکی با کاربردی وسیع می‌باشد. این سیستم سوخت را بطور مداوم و پیوسته پاشش می‌کند.

ج) سیستم‌های انژکتوری مکانیکی-الکترونیکی:
سیستم – jetrronic KE نوع جدیدتری از سیستم KE-jetronic وبا قابلیتهای بیشتری می‌باشد. این سیستم محدوده بیشتری را اطلاعات کارکرد موتور را به سیستم کنترل حلقه باز الکترونیکی فراهم کرده و در نتیجه وظیفه تامین دقیق سوخت را در شرایط مختلف کارکرد موتور بعهده خواهد داشت.

د) سیستم‌های انژکتوری الکترونیکی:
سیستم‌های انژکتوری الکترونیکی از انژکتورهای الکترو مغناطیسی جهت پاشش سوخت بطور متناوب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال از این نوع سیستم‌ها می‌توان سیستمهای LH-jetronic- L-jetronic و motronnic system را نام برد.

ه) سیستم‌های انژکتوری تک نقطه‌ای:
سیستمهای انژکتوری تک نقطه‌ای از یک واحد انژکتوری کنترل الکترونیکی و نیز یک انژکتور الکترو – مغناطیسی که مستقیما در بالای دریچه گاز قرار دارد استفاده می‌کنند. این انژکتور سوخت را بصورت متناوب به داخل مانیفولد ورودی پاشش می‌کند. به عنوان مثال از این نوع سیستم می‌توان سیستم mono- jetrnic را نام برد.

مزایای سیستم‌های انژکتوری سوخت رسانی

▪ کاهش مصرف سوخت
این سیستم تمامی اطلاعات ضروری کارکرد موتور (نظیر سرعت موتور، بار موتور، درجه حرارت، میزان گشودگی دریچه گاز) را جهت تطابق دقیق شرایط کارکرد دینامیکی یا ساکن مشخص کرده و بدینوسیله مقدار دقیق سوخت مورد نیاز موتور را تحت شرایط مشخص شده تامین می‌کند.

▪ افزایش بازده موتور
سیستمهای Ke – jetronic و L – jetronicآزادی عمل بیشتری را جهت پر شدن کامل سیلندر (بازده حجم) و با گشتاور بالا‌تر فراهم می‌کنند. این عمل باعث افزایش توان خروجی و نیز بهبود نمودار گشتاور خواهد شد. هم چنین سیستم mono- jetrnic قابلیت تطابق با سیستمهای اندازه گیری جداگانه سوخت و هوا را نیز دارا می‌باشد.

▪ قابلیت شتابگیری سریع
تمامی سیستمهای انژکتوری خود را با تغییرات بار موتور در هر شرایط کارکرد بدون هیچ وقفه‌ای مطابقت می‌دهند. این قابلیت در هر دو سیستم انژکتوری تک نقطه‌ای و نیز سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای وجود دارد. سیستمهای انژکتوری چند نقطه‌ای سوخت را مستقیما به طرف سوپاپ ورودی پاشش می‌کنند. در این نوع سیستم مشکلات مربوط به تغلیظ سوخت در داخل سیلندر وجود ندارد. در سیستمهای انژکتوری تک نقطه‌ای بایستی مشکل وجود لایه‌های تغلیظ شده سوخت در سیلندر را بطریقی رفع کرد. این مشکل با ایجاد سیستم طراحی جدید که سوخت را مخلوط کرده و اندازه می‌گیرد رفع خواهد شد.

▪ قابلیت استارت بهتر در هوای سرد
مقدار دقیق سوخت مطابق با درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع و پایداری سیستم موتور در دور آرام را فراهم می‌کند. در فاز گرم شدن موتور سیستم دقیقا از مقدار مشخصی سوخت جهت راه اندازی سیستم و در پاسخگویی به نیاز دریچه گاز در تامین کمترین مقدار مصرف سوخت استفاده می‌کنند.

▪ آلودگی خروجی کمتر
در این سیستم مخلوط سوخت – هوا تاثیر مستقیمی بر عمل تجمع گازهای خروجی از اگزوز خواهد داشت. در صورت کارکرد موتور با کمترین سطح آلودگی خروجی سیستم تشکیل مخلوط سوخت – هوا بایستی نسبت این مخلوط را در حد ثابتی نگه دارد. دقت کارکرد سیستمهای امکان ثابت نگهداشتن شکل مخلوط سوخت – هوا را فراهم آورده است.
>> سراج

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها