سالاد غذائی‌ست مطبوع و لذیذ که علاوه بر داشتن مواد مغذی و تأمین سلامت، اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای دیگر تحریک می‌نماید و به همین دلیل اغلب سالاد‌ها را قبل از هر غذائی سرو می‌کنند اما برای سرو و خوردنشان باید نکاتی را مد نظر داشت.
کد خبر: ۶۰۱۰۴۵

علاوه بر اینکه سالاد مطبوع و لذیذ می‌باشد دارای ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی فراوانی هم می‌باشد که بودن یک نوع آن هر روز سر میز از جمله غذاهای لازم و واجب است. سالاد انواع و اقسامی دارد. در هر فصل و موقعیت فرق می‌کند و می‌توانیم سالاد را بعنوان پیش غذا یا غذای اصلی و یا با غذا و همچنین بعنوان دسر میل کنیم.

انواع سالاد


پیش غذائی یا اردور: مثل سالاد گوجه فرنگی، تخم مرغ و یا سبزیهای تازه یا ساردین و همچنین سالادهائی که از بعضی حیوانات دریائی می‌توان درست کرد.

سالادهائی که باید با غذا خورد: سالاد کاهو، سالادهای سبز دیگر مثل اندیو، اسفناج، بلاغ اوتی و کنگر خام (کنکر خام سبزی ای بسیار مفید است که تا به حال فقط برای خورش و ماست و کنگر استفاده می‌کردیم و در هر دو وضع از پخته آن استفاده می‌نمودیم. حال ما می‌توانیم کنگر خام را مثل سبزیهای دیگر سالاد کنیم که هم مفید است و هم تنوعی در سالادهای امروزی بوجود آمده و کبد را هم سالم نگاه می‌دارد.)

سالادهای میوه با ژله و یا با مایونز: کلم پیچ سفید و یا قرمز که هر دو بسیار لذیذ و مفیدند و گذشته از اینکه در نظافت و شستشوی آن باید فوق العاده دقت کنیم، می‌باید در موقع بریدن آن هم کارد تیزی بکار ببریم زیرا کلم دارای ویتامینهای مختلف و مواد معدنی است که در موقع بریدن و خرد کردن اگر کارد کند باشد آب کلم بیرون آمده تمام ویتامین آن با آب آن خارج می‌شود و بقیه‌اش برای خوردن چندان مفید نیست. تمام این سالاد‌ها را می‌توان با سس‌های مختلف مایونز، سس فرانسه آماده نمود.

سالادهائی که به عنوان غذای اصلی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد: مثل سالاد تخم مرغ – گوشت و مایونز – سالاد سیب زمینی و مرغ و مایونز – سالاد ماکارونی وسالاد لوبیا چیتی – سالاد بعضی حیوانات دریائی – سالاد مخلوط هم است که گاهی می‌توان از سبزیجات باقیمانده درست بنمائیم.

سالادهائی که بعنوان دسر می‌توان از آن استفاده نمود: سالاد میوه و گاهی به جای مایونز از خامه و شکر و یکنوع سس مخصوص دسر استفاده می‌کنیم و همچنین میوه و ژله که از ژلاتین شیرین درست شده است.

سالادهائی که مخصوص مهمانی است: مثل سالاد آناناس – سالاد طالبی و یا سالادهای دیگر که بطور مجلل می‌توان تزئین نمود.

روش سرو کردن انواع سالاد

الف - اگر بخواهیم سالاد را اول سرو کنیم و تنها خورده شود باید قبل از اینکه افراد سر میز بیایند در کاسه یا بشقاب مخصوص سالاد بطور انفرادی کشیده شود.
ب - اگر بخواهیم سالاد را با غذا بخوریم در طرف چپ بشقابی قرار می‌دهیم که مخصوص سالاد باشد و بعدا سالاد را سرو می‌کنیم و هر کسی برای خودش بر می‌دارد و ما می‌توانیم ظرف سالاد را به یکدیگر تعارف کنیم.
ج - اگر برای بشقاب سالاد جا نبود و میز شلوغ بود باید از بشقاب نان که قسمت چپ بالای چنگال قرار گرفته است استفاده نمائیم و از بشقاب نان صرف نظر کنیم. سس سالاد را می‌توان داخل سالاد نمود و یا جدا سرو کرد که البته اگر سس را جدا سرو کنیم سالاد ترد‌تر و قشنگ‌تر و تازه‌تر خواهد ماند و می‌توانیم بعدا پس از سرو سالاد سس را هم دور بگردانیم.
د - سالاد را می‌توان داخل برگ کاهو و یا برگ کلم سرو کرد و اغلب اشخاص در شک و تردید هستند که آیا می‌توانند برگ کاهو و یا کلم را هم بخورند؟ البته برگ کاهو و کلم بسیار نافع و لذیذ و خوب است و می‌توان پس از خوردن سالاد داخل آن از برگ کاهو یا کلم هم استفاده نمود.

برای تهیه سالاد‌ها به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید

* سُس سالاد باید نزدیک صرف سالاد با آن مخلوط شود زیرا در صورتی که سس زود‌تر در سالاد بریزیم سبزی‌ها پلاسیده می‌شوند و آب می‌اندازند.
* سرکه سالاد بطور متوسط باید یک سوم روغن زیتون باشد مگر آنکه سالاد را ترش‌تر دوست داشته باشیم.
* نمک و فلفل را باید در سرکه حل کنیم و بعد روغن زیتون را به آن اضافه نمائیم.
* در صورتی که بخواهیم در سالاد سیب زمینی بریزیم، سیب زمینی را اول با سرکه و نمک و فلفل مخلوط می‌کنیم، بعد روغن زیتون را می‌ریزیم زیرا در این صورت ترشی بهتر جذب سیب زمینی می‌شود.
>> سرآشپز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها