• 3 2
  • 0

تغذیه و مشکلات دوران بارداری

سه شنبه 2 مهر 1392 ساعت 13:47
بسیاری از مشکلات دوران بارداری با تغذیه خوب قابل پیشگیری یا کاهشند اما مادران جوان بسیاری هم هستند که از نقش تغذیه در این موارد اطلاع چندانی ندارند. نگران نباشید. برخی از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید و با وارد کردنشان به وعده‌های غذایی خود از این مشکلات در امان بمانید.

تهوع و استفراغ:
پرهیز از مواد غذایی چرب، سرخ کرده، نفاخ، پر ادویه وچاشنی دار و دارای بوهای قوی. همچنین خوردن مواد غذایی خشک (مثل بیسکوییت و نان سوخاری) قبل از برخاستن از خواب، مصرف مایعات بین غذا، نه همراه آن به صورت جرعه جرعه، خوردن غذا در حجم کم و وعده‌های مکرر همراه با مصرف میان وعده، مصرف ویتامین‌ها همراه باغذا و آهسته خوردن غذا.
برطرف کردن سوء تغذیه:
مصرف غذاهای دارای خاصیت هضم سریع، تامین آرامش روحی سوزش معده یا ترش کردن، (این حالت بیشتر در اواخر بارداری در اثر بزرگ شدن رحم و فشار آن به معده رخ می‌دهد).
برای حل این مشکل موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند:
مصرف مواد غذایی به میزان کم ودفعات زیاد، حذف عادت نوشیدن مایعات همراه با غذا، آرام خوردن و خوب جویدن غذا، استفاده از لباس‌های گشاد بدون کمر بند، خوردن غذا در حال نشسته و خودداری از حرکت یا خوابیدن نیم تا یک ساعت بعد از غذا، پرهیز از خوردن غذاهای پر ادویه، تند، چرب ونفاخ، پرهیز از کافئین و جویدن آدامس، مصرف آنتی اسید
یبوست و بواسیر:
علت یبوست، سستی و بیحرکتی عضلات معدوی-روده‌ای در اثر تغییرات هورمونی، کاهش فعالیت فیزیکی و فشار رحم بزرگ روی روده است و علت بواسیر هم وزن جنین و وارد آمدن فشار روی وریدهاست که موجب اتساع و بزرگ شدن عروق ناحیه رکتوم می‌شود. برای بهبود یا پیشگیری از این حالت: زیاد کردن مصرف مایعات، استفاده از فیبرهای طبیعی (سبزی، میوه) آب میوه به صورت منظم، استفاده از مواد غذایی ملین (روغن زیتون، میوه‌ها بخصوص آلو و انجیر) و ورزش.
ادم وانقباض عضله پا:
این عارضه بیشتر در سه ماهه آخر بارداری دیده می‌شود که نباید با ورم ناشی از افزایش فشار خون اشتباه گرفته شود و این حالت نیازی به رژیم غذایی خاص و قطع مصرف نمک ندارد. راه درمانی برای این مورد چنین است: کاهش مصرف شیر (آشامیدنی غنی از Ca، P) و مصرف مکمل نمک‌های بدون فسفات و کلسیم.
عدم افزایش وزن کافی:
مصرف مکرر غذاهای مقوی (گوشت، لبنیات و خشکبار)، اضافه کردن کمی روغن زیتون، کره یا خامه به رژیم غذایی، پرهیز از مصرف الکل، سیگار و کافئین، عدم فعالیت فیزیکی بیش از حد.
افزایش وزن بیش از حد:
محدود کردن مصرف شیرینی، غذاهای چرب و نوشیدنی‌های شیرین، افزایش فعالیت، کاهش حجم غذا در هر پرس، مصرف میان وعده‌های سالم.
>> با تلخیص: نسل فردا

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1207224846431479345
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته