گل حنا یا آمپاسین، دارای گونه‌های یکساله حساس یا نیمه مقاوم، مقاوم و حتی نیمه درختچه‌ای سبز است که گونه یکساله آن نیمه مقاوم می‌باشد. بوته این گل علفی و ساقه‌های آن گوشتی، آبدار، شفاف، و منشعب است. گل‌های حنا به صورت فنجانی بشقابی دارای مهمیز مشخص است و به صورت کم پر و یا پر پر دیده می‌شود.
کد خبر: ۵۹۷۲۳۷

گل حنا علاوه بر حاشیه، مناسب کاشت گلدانی است. ارتفاع بوته‌ها از ۲۵ تا ۷۵ سانتی متر متغیر است. گل‌ها اغلب در محور برگ‌های بالایی ظاهر می‌شود. گل‌ها نامتقارن و مهمیز دار، گاهی کلاهخودی و ۵ گلبرگی بوده و به صورت منفرد یا خوشه‌ای هستند. همچنین دارای انواع کم پر و پر پر می‌باشد. رنگ گل قرمز، سفید، صورتی و ارغوانی است.
نام آمپاسین (امپیشن) که به زبان فرانسوی به معنی بی‌حوصله است را به این دلیل به آن داده‌اند که در اثر لمس کردن کپسول میوه یکباره باز شده و بذر‌ها پراکنده می‌شود. برخی به آن نام Touch me not هم داده‌اند که به همین دلیل است.

گلدهی:

زمان گلدهی از خرداد تا اوایل پاییز است.

نیاز‌ها:

در محل سایه، گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند و می‌توان آن را در سایه درختان در فصل بهار، تابستان و پاییز کشت کرد. به طور کلی نیاز به هوای ملایم و مرطوب داشته و زمین آن باید همیشه مرطوب باشد.

افزایش یا تکثیر:

به وسیله قلمه و بذر به راحتی افزایش می‌ابد. بذر را در اسفند ماه در جعبه کاشت یا گلدان‌های انفرادی کاشته و در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد نگهداری کرده و بعد از مقاوم سازی در اردیبهشت به زمین اصلی منتقل می‌کنند. برای تندش نیاز به نور دارد و لذا بذر آن باید در سطح کاشته شود. انواع چند ساله را می‌توان با قلمه افزایش داد. قلمه در مدت کوتاهی در آب و یا پیت مرطوب ریشه می‌دهد.

گونه‌های مهم:

جنس Impatiens حدود ۸۵۰۰ گونه دارد که مهم‌ترین گونه‌های تحت کشت عبارتند از:
۱) I. balsamina: بذرهای آن در اثر لمس میوه به بیرون پرتاب می‌شود. یک گونه یکساله تابستانه است که به طور طبیعی در مناطق گرمسیری چین و هند رشد کرده و به نام Rose balsam یا Garden balsam معروف است. برگ‌ها متناوب نیزه‌ای و دندانه دار است و گلهای فنجانی یا کلاه خودی شکل آن در محور برگ‌ها تشکیل می‌شود.
۲) I. hawkeri: گیاهی چند ساله است اما به عنوان یکساله پرورش داده می‌شود. برگ‌ها متقابل بوده و از تابستان تا پاییز گل‌های پهن فراوان می‌دهد. به عنوان یک گیاه باغچه‌ای بهاره و نیز جهت سبد‌های آویزان و برخی آز آن‌ها به عنوان گیاه گل دهنده گلدانی پرورش داده می‌شود.
۳) I. walleriana: این گونه هم چند ساله بوده و به عنوان یکساله پرورش داده می‌شود. گل‌های آن ظریف و پهن است. برگ‌ها بیضوی تا نیزه‌ای شکل و تا حدودی دندانه‌دار یا کنگره‌ای هستند که به صورت مارپیچ روی ساقه قرار دارند. یک گیاه گوشتی چند ساله است که معمولا به همراه شمعدانی در باغچه‌ها استفاده می‌شود.

>> گل‌ها و گیاهان زینتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
مقیمی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
۰
۰
سلام میخواستم بدونم روزی چندبار و چقدر به گلدون گل حنا باید آب داد ؟باتشكر
فاطمه كریمی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
۰
۰
باسلام خدمت شماعزیزیان اگه میشه درموردهرگلی كه توضیح میدهیدلطفاباعكسش باشه تابدونیم ازكدوم نوع داریدحرف میزنیدوروش قلمه زدن رانیزنشان دهیدباتشكرفراوان ازبرنامه خوبتان
رهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
۰
۰
اطلاعات مفیدی بود ممنون میشودlبه مدت طولانی در اب نگهداری كرد.
طیبه.ص
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۰
سلام تشكر ازمطالب جالبتون لطفاازآفت گل حناودرصورت خشك شدن بعضی ازشاخه هاچكاركنیم كه بقیه گیاه سالم بماند
نعیمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۰
۰
سلام. خسته نباشید
من این گیاه رو خریدم. اتاقم پر نوره اما آفتاب نه.
مهم اینه كه تو فضا آفتاب نباشه؟یا اینكه كاملا سایه باشه و فقط چند ساعت رو به نور باشه؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها