بازار تاریخی تبریز که سال ۸۹ به‌ عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده بود، برنده بزرگ‌ترین جایزه معماری در جهان شد.
کد خبر: ۵۹۵۴۰۳

جایزه معماری آقاخان، هر سه سال یک بار به یک یا چند معمار زنده دنیا اعطا می‌شود. اینجایزه از نظر مالی بر‌ترین جایزه معماری در جهان به شمار می‌رود و هدف از آن، شناخت نمونه‌های بر‌تر معماری است که هم طرح‌های بدیع و هم عوامل اجتماعی، بهبود و توسعه‌ها آن‌ها و مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست را نیز در برمی‌گیرد.
به گزارش جام جم سرا به نقل از خبرگزاری مهر- جایزه معماری آقاخان بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم متمرکز است و برندگان اینجایزه همیشه معماران نیستند بلکه می‌توانند مقامات، مشتریان، سازندگان، مهندسان و صنعتگران نیز باشند.
چندی پیش ۲۰ نامزد برای دریافت جایزه یک میلیون دلاری آقاخان معرفی شدند که دو پروژه از ایران در دو شهر محلات و تبریز هم در میان اسامی بودند: یکی بازار تاریخی تبریز و دیگری آپارتمانی در شهر محلات. به گفته حسین اسمعیلی سنگری، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز، جایزه آقاخان برای سال ۲۰۱۳ به طرح‌های مرمتی و معماری ۵ کشور جهان از جمله ایران، سودان، فلسطین، مراکش و اتریش تعلق گرفت که جایزه مالی آن بین این ۵ کشور تقسیم می‌شود بنابراین سهم ایران به دلیل برنده شدن طرح مرمتی بازار برگ تبریز ۲۰۰ هزار دلار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها