• 1 1
  • 0

دومین مرحلۀ بازسازی زندگی پس از طلاق: ۷ گام تا رسیدن به «خود ارزشمندی»

پیله‌ات را بگشا

پنج شنبه 7 شهریور 1392 ساعت 14:05
روزی که برای جدایی تصمیم گرفتم، سخت‌ترین روز عمرم بود. یک تردید بین انتخاب بد و بد‌تر! زندگی‌ام از دست رفته بود. حرمت‌ها شکسته بود، کنار هم اما غریبه بودیم. تحقیر می‌شدم، هر روز می‌شنیدم که تو نمی‌توانی، وجود نداری، اگر هم هستی، عددی نیستی. صدمه جسمی، روحی و عاطفی می‌دیدم. زخم‌هایی که قابل درمان نبود. مشکلاتمان با هیچ روشی حل نشد.‌‌ همان سناریو،‌‌ همان نتایج و تکرار مکررات.

هر روز از آنچه بودم یا آرزو می‌کردم باشم دور و دور‌تر می‌شدم. اعتماد به نفسم کاملا از دست رفته بود. به هر دری زدم نشد، همه پل‌های پشت سرمان را خراب کرده بودیم، راهی برای برگشت نبود، این بود که به پایان راه رسیدیم و جدا شدیم.

تا ۷ ماه بعد از طلاق زندگی‌ام غرق بود در خیالبافی و شوک و ناباوری. حس طرد شدن، دوست داشتنی نبودن، حس گناه، گاهی هم انتقام، هر روز آزارم می‌داد. با اطرافیان به شدت پرخاشگری می‌کردم. به راحتی وزن از دست می‌دادم و شاید امروز بعد از گذشت ۲ سال که هویت دوباره‌ای یافته‌ام، باور کردنش برای خودم هم سخت باشد که هر ماه یک بار زیر سُرم می‌رفتم! دیر یا زود باید حرکتی می‌کردم و الا زندگی کردن در غم و اندوه و افسردگی، برایم با خودکشی تدریجی تفاوتی نداشت. انگار تمام هویتم را به دور رابطه‌ای پیچیده بودم که مدت‌ها پیش پایان یافته بود. به توصیه خانواده‌ام به روان‌شناس پناه بردم؛ با من بگو شاید دل آرامت شوم....

* * *

به گزارش جام جم سرا به نقل از خراسان- اگر به یاد داشته باشید در روزهای قبل، به معرفی اولین مرحله از مراحل ده گانه «بازسازی زندگی پس از طلاق» یعنی «مرحله سوگواری و مدیریت آن» پرداختیم. در ادامه به توصیف مرحله دوم یعنی رسیدن به حس «خودارزشمندی» می‌پردازیم و راهکارهای مناسب برای طی کردن موفقیت آمیز این مسیر را ارائه می‌کنیم.

تو بی‌نظیری، خودت خبر نداری!

خودارزشمندی، تجربه توانا بودن برای مقابله با مسائل اساسی زندگی و احساس شایستگی و خودباوری است. خودارزشمندی از دو مولفه تشکیل شده است:

الف) احساس کارآمدی شخص:

به معنای اعتماد به عملکردهای ذهنی و توانایی خود برای فکر کردن، قضاوت کردن، انتخاب کردن، تصمیم گرفتن و مهم‌تر از همه به معنای مقابله و غلبه بر مسائل و مشکلات متعدد و مختلف زندگی نظیر پدیده طلاق و کنترل خود است.

ب) احترام به خود:

به معنای باور داشتن حق خود برای زندگی کردن و خوشحال بودن و فرا‌تر از آن باور داشتن خود برای ابراز احساسات، خواسته‌ها، نیاز‌ها و سزاوار بودن برای رسیدن به هدف و موفقیت است. به عنوان مثال شما پس از وقوع طلاق بیش از اندازه در حالت سوگواری نخواهید ماند و بعد از گذشت دوره فقدان، به خودتان، خواسته‌ها و نیاز‌هایتان و همچنین ظرفیت‌هایی که برای تجربه زندگی موفق در شما وجود دارد، اجازه بروز و خودنمایی خواهید داد. در واقع احترام به خود یعنی اینکه من هستم و خوشبختی حق من است.

اگر تصمیم بگیرید که زندگی خود را متحول کنید، تقریبا تمام جنبه‌های زندگی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ احساسات شما، ارتباط شما با دیگران، شغل شما و از همه مهم‌تر انگیزه شما برای حرکت به سمت حس خوشبختی. اما قدم نخست تصمیم گیری است

پرش از مرحله سوگواری به مرحله خودارزشمندی

اما برای اینکه بتوانید از مرحله سوگواری به مرحله خودارزشمندی برسید، باید ۷ گام بزرگ بردارید، در ادامه شما را با این گام‌ها آشنا می‌کنیم:

۱) با قاطعیت تصمیم بگیرید تغییر کنید:

اگر تصمیم بگیرید که زندگی خود را متحول کنید، تقریبا تمام جنبه‌های زندگی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ احساسات شما، ارتباط شما با دیگران، شغل شما و از همه مهم‌تر انگیزه شما برای حرکت به سمت حس خوشبختی. اما قدم نخست تصمیم گیری است. اگر عزمتان را جزم کنید، پیمودن قدم‌های بعدی آسان‌تر خواهد شد.

۲) نگرش به خود را تغییر دهید:

بیشتر افراد به راحتی می‌توانند بیست خصلت نامطلوب یا نقطه ضعف را در خود بشمارند اما اگر از آن‌ها بخواهیم که بیست جنبه مثبت خود را بیان کنند، دچار مشکل می‌شوند. حداقل ۱۰ ویژگی مثبت خودتان را روی کاغذ بنویسید و به وجود آن‌ها در خودتان افتخار کنید. این تمرین کمک فوق العاده‌ای به رشد حس خودارزشمندی شما می‌کند.

۳) به خودتان یادآور شوید که هنوز آینده‌ای پیش رو دارید:

داشتن احساسات ناراحت کننده‌ای مثل حس گناه، عصبانیت و خشم، انرژی شما را می‌گیرد و اجازه بهبودی به شما نمی‌دهد. باید به خودتان بگویید: «من توان برگشتن به گذشته و اصلاح آن را ندارم»؛ شما نمی‌توانید به گذشته بازگردید و اشتباهات خود را جبران کنید. اما می‌توانید کارهای زیادی را هم اکنون انجام دهید؛ با این واقعیت که امید‌ها و آرزوهای جدیدی را می‌توان جایگزین اهداف گذشته کرد، به خودتان شجاعت ادامه راه را بدهید.

۴) به سراغ دوستان معتمد و اعضای خانواده‌تان بروید:

کسانی که طلاق را تجربه کرده‌اند و در عین حال توانسته‌اند زندگی خوب دیگری را شروع کنند، می‌توانند بهترین دوستان شما باشند. آن‌ها می‌دانند که چه حال و هوایی دارید و به شما اطمینان خواهند داد که امیدی برای آینده وجود دارد. سعی نکنید خودتان به تنهایی از پس این شرایط برآیید. با کسانی که از شما پشتیبانی می‌کنند، به شما توجه دارند و به شما انرژی می‌دهند بیشتر رفت و آمد کنید. برای انتخاب این افراد هوشیارانه عمل کنید. اوقات فراغت خود را با کسانی سپری کنید که مثبت باشند و خوب به حرف‌هایتان گوش دهند. خیلی مهم است که بتوانید از آنچه بر شما می‌گذرد با صداقت برایشان حرف بزنید، بدون اینکه نگران قضاوت و انتقاد کردن آن‌ها باشید.

۵) به یک برنامه پایبند باشید:

طلاق تقریباً همه قسمت‌های زندگی شما را بر هم می‌زند و احساساتی مثل استرس، تردید و آشفتگی را باقی می‌گذارد. برگشتن به یک برنامه منظم می‌تواند احساس نظم و ترتیب را دوباره در شما زنده کند و شما را به حس خودارزشمندی نزدیک‌تر سازد.

۶) هدف‌هایتان را مشخص کنید:

برنامه ریزی برای آینده و بدون هدف نبودن زمینه سازگاری شما با این شرایط را فراهم می‌کند. به اینکه در هر لحظه چه می‌خواهید خوب دقت کنید و نیاز‌هایتان را بیان کنید. فعالیت‌های جدیدی را برای خود در نظر بگیرید که پیش از این هرگز فرصت دست یافتن به آن‌ها را نداشته‌اید. نباید به دور خودتان حصاری بکشید و دائم به این فکر کنید که آیا برای جدایی تصمیم درستی گرفته‌اید یا نه؟ و یا به روزهای تلخ گذشته فکر کنید. باید به دنبال راه‌هایی باشید که بتواند به شما در سازگار شدن با شرایط جدید کمک کند. پس بهتر است فهرستی از ویژگی‌های مثبت خود و اهدافی که می‌خواهید به آن‌ها برسید تهیه کنید. این کار می‌تواند به شما در تعیین سنجیده هدف‌هایتان بر اساس توانمندی‌ها و علایق شخصی کمک کند.

۷) برای ازدواج مجدد، فعلا دست نگه دارید:

باید خودم را بگذارم کنار خودم و پیاده رو را تا آخرین سنگفرش، شانه به شانه تنها برویم. طلوعی آرام برای یک تنهایی دو نفره! تعدادی از افراد پس از طلاق به این باور می‌رسند که باید بلافاصله و هرچه زود‌تر ازدواج مجددی داشته باشند تا بتوانند با حمایت و همدلی شریک زندگی و رهایی از احساس تنهایی، مسیر رسیدن به خودارزشمندی را هموار‌تر سازند. باید بدانید که مرحله خودارزشمندی فقط و فقط مرحله پرداختن به خودتان است آن هم به تنهایی. ازدواج زودهنگام شما موجب می‌شود تا انرژی و زمان لازم را برای تمرکز روی قابلیت‌های خودتان از دست بدهید. از نظر بیشتر روان‌شناسان بهتر است حداقل یک تا دو سال بعد از وقوع طلاق، به ازدواج مجدد فکر نکنید تا هویت خود را کاملا بازسازی کنید.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1175194688148438390
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته