زیره به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از ریزمغذی‌ها، املاح و مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها خواص تغذیه‌ای و درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و مانع از پیری زودرس می‌شود.
کد خبر: ۵۹۱۸۹۴

زیره در مناطقی از اروپا، آفریقای شمالی و آسیا کشت می شود و پرورش دهندگان این گیاه پس از برداشت و خشک کردن، دانه های آن را می کوبند و از روغن دانه زیره ترکیبات شفابخش و مفید می گیرند.
دانه های زیره منبع غنی از فیبر غذایی هستند و این ماده خوراکی حجم غذا را افزایش می دهد و با تسریع حرکت غذا در روده ها از بروز یبوست جلوگیری می کند.
همچنین فیبر خوراکی تاثیر مطلوب روی مخاط جداره روده دارد و با این ویژگی از روده ها در برابر سرطان حفاظت می کند و همچنین از جذب مجدد نمک در روده می کاهد.
دانه زیره حاوی روغن های ضروری است که به دلیل دارا بودن ویژگی های آنتی اکسیدانی قوی و ضدنفخ بودن برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
زیره همچنین حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از آنتی اکسیدان های فلاونوئید همچون «لوتئین»، «کاروتن» و «کریپتوزانتنین» است که در خارج کردن مولکول های مخرب رادیکال های آزاد از بدن نقش دارند و از بروز سرطان، انواع عفونت ها و همچنین از پیری زودرس جلوگیری می کنند.
زیره منبع غنی از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگز و منیزیم است.
مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و زیره از این نظر منبع غذایی مناسبی است. به علاوه می توان انواع ویتامین های ضروری همچون A، E، C را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.

زیره چندین نوع دارد از جمله سبز و سیاه. گرمی بخش و بادشکن است، میگویند اگر صورت را با آب زیره بشویید زیبا خواهید شد و خوردن و به کار بردنش رنگ و رو را صفا می دهد. البته یادتان باشد که مصرف زیاد آن رنگ رخسار را زرد می کند.

طبق آنچه در طب سنتی ذکر می شود، اگر زیره را با سرکه مخلوط کرده و به عنوان بخور استفاده کنید، داروی تنگی نفس است.

برای هر گونه کاربرد درمانی، بهتر است ابتدا از پزشکان نظر بخواهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها