حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که در ساعاتی گرم مدتی را جلوی باد انواع کولر یا حتی پنکه قرار بگیرید اما اندکی بعد با دردهای مفصلی یا استخوانی چهره‌تان را در هم بکشید و ندانید گرفتگی و اسپاسم وسط این گرما و خنکا از کجا آمده. یک متخصص بیماریهای داخلی در ادامه مطلب دلیل آن را توضیح داده است.
کد خبر: ۵۸۷۶۶۳

 به‌طور کلی، زمانی که فرد برای مدت طولانی در معرض بادهای سرد قرار بگیرد، ممکن است دچار اسپاسم‌ یا گرفتگی عضلانی شود، یا دردهای مفصلی و استخوانی او تشدید شوند. این مشکل برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی هستند یا برای کسانی که به علت تجربه شکستگی‌هایی در دست و پایشان، عمل جراحی شده‌اند و پلاتین در بدن آنها کار گذاشته است، بیشتر و شدیدتر اتفاق می‌افتد.

معمولا هرچه رطوبت باد سرد بیشتر باشد، مشکلات مفصلی، استخوانی و گرفتگی‌های عضلانی هم بیشتر می‌شوند. به همین دلیل هم افراد سالمند یا کسانی که مشکلات روماتیسمی دارند، زمانی که در معرض باد کولرهای آبی قرار می‌گیرند، بیشتر از زمانی که در معرض باد پنکه یا حتی در مواردی کولرهای گازی قرار گرفته‌اند، احساس درد و ناراحتی در عضلات و استخوان‌های خود می‌کنند. از طرف دیگر، با شروع فصل تابستان و آغاز روزهای گرم، مردان جوان زیادی با شکایت از درد کتف و شانه یا گردن به ما مراجعه می‌کنند و پس از معاینه و شرح حال، معلوم می‌شود آن قسمت از بدن آنها که در معرض باد کولر ماشین قرار داشته، دچار درد و گرفتگی شده است. برخی از افرادی که به دلیل رانندگی‌های طولانی‌مدت، پشت کمرشان عرق می‌کند و بعد برای خنک شدن از باد کولر و پنکه کمک می‌گیرند هم بیشتر دچار دردهای استخوانی و گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند.

شاید بتوان این دردها و گرفتگی‌ها را به سرعت بالای خنک شدن بدن‌های مرطوب با باد انواع کولر و پنکه نسبت داد. به هر حال، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه رهایی از دردهای استخوانی، مفصلی و گرفتگی‌های عضلانی در فصل تابستان، این است که دریچه‌های کولر یا پنکه را به‌صورتی تنظیم کنید که در عین خنک شدن فضای داخل منزل یا ماشین، باد سرد مستقیم به عضلات و اندام‌های بدنتان دمیده نشود. هرچه سرما و رطوبت باد کولر بیشتر به بدن برسد، دردها و گرفتگی‌های استخوان‌ها و اندام‌ها هم بیشتر خواهد شد.

>> دکتر عبدالحسین عظماییان (متخصص داخلی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
۳
۳
باسلام باتشكر از توضیح جامع شما فقط اگه لطف كنید درمان موثرتری پیشنهاد كنید ممنون میشوم.

نیازمندی ها