آش رشته به عنوان یکی از غذاهای سنتی ایرانی از دیرباز در سفره ایرانیان جایگاه خاصی داشته، بخصوص در برخی ایام مثل ماه رمضان که مردم علاقه بیشتری به طبخ و خوردن آن در هنگام افطار دارند. مینا کاویانی، مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت درباره آن توضیح داده است.
کد خبر: ۵۸۳۱۳۱

رشته

رشته یکی از مواد اصلی آش و جزو گروه نانوغلات است. حاوی کربوهیدرات، ماده معدنی و مقداری پروتئین و منبع تأمین انرژی در بدن است اما پروتئین موجود در رشته به تنهایی نمی‌تواند در رشد و ترمیم سلولها نقش خود را ایفا کند.

 

حبوب

دسته بن‌شن‌ها شامل نخود، لوبیا و عدس از دیگر موادی هستند که در تهیه آش رشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. حبوبات حاوی مقداری پروتئین گیاهی هستند که در کنار رشته تبدیل به پروتئین کامل می‌شود. همچنین فیبر غذایی موجود در نخود و لوبیا به دفع مواد زائد کمک کرده، یبوست را هم برطرف می‌کند.

 

کشک

استفاده از کشک در آش رشته بسیار مفید است. کشک از گروه لبنیات است که علاوه بر پروتئین بالا مقدار قابل توجهی فسفر و کلسیم هم دارد و می‌تواند در سلامت دندان‌ها و استخوانهای افراد به ویژه آنهایی که در سن رشد هستند مؤثر باشد. البته بهتر است کشک به صورت پاستوریزه تهیه شده و در هر صورت قبل از مصرف جوشانده شود. 
 
سبزیجات
سبزی موجود در آش رشته سرشار از ویتامین C است. طبخ سبزی به زمان کمتری نیاز دارد و بهتر است بعد از پخت حبوبات سبزی را به آش اضافه کنیم در عین حال برای حفظ خاصیت ویتامین C می‌توان قبل از ریختن سبزی کمی آب لیمو به آش اضافه کرد. سبزی‌ حاوی فیبر غذایی، مواد معدنی و پیش‌ماده ویتامین A است در عین حال رنگدانه‌های گیاهی موجود در سبزی می‌تواند در پایین آوردن عوامل خطرسازی مثل چربی خون، سرطان و فشار خون نقش داشته باشد. 
 
پیاز
پیاز یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده در آش رشته است که معمولاً به شکل پیاز داغ در تزئین آش رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیاز از خانواده سبزی‌هاست و تمام فواید آن را دارد ولی باید مراقب بود که پیاز را خیلی سرخ نکنیم و در عین حال از روغن زیادی برای طبخ آن استفاده نکنیم. 
 
نعنا
نعنا طبع گرمی دارد و برای متعادل کردن سردی و گرمی بسیار مناسب است و در عین حال ضد نفخ محسوب می‌شود به شرط آنکه بیش از حد سرخ نشود. 
 
غذایی کامل
آش رشته شامل 4 گروه مواد غذایی است و غذای کاملی محسوب می‌شود ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد به ویژه آنکه سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ نباید غرق در روغن شود. 
>> شفاف به نقل از خبرگزاری مهر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها