• 3 2
  • 1

روشهایی برای تقویت اعتماد به نفس

دوشنبه 24 تیر 1392 ساعت 11:37
دوست دارید چه خصوصیت اخلاقی را در خود تقویت کنید؟ اگرچه شاید همه بر این عقیده نباشند اما تعداد زیادی از افراد تصور می‌کنند که افزایش اعتماد به نفس می‌تواند تاثیرات شگرفی بر زندگی آنها بگذارد. خوشبختانه راهکارهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

در این نوشته، به برخی راههای افزایش اعتماد به نفس اشاره شده است اما بهتر است همه این روش‌ها را به یکباره به کار نبندید و ابتدا فقط به تعدادی از این پیشنهادها عمل کنید و اگر نتیجه آنها  را عملا دیدید، بقیه را نیز به مرور به کار بندید.

از خود بپرسید بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟

وقتی واقعا از خودتان می‌پرسید که بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد چیست، در واقع تصویر واضح‌تری از موضوع پیدا می‌کنید و مقدار زیادی از ترس‌هایتان از بین می‌رود و متوجه خواهید شد که وقوع نتایج منفی خیلی نادرتر از آن هستند که در ابتدا فکر می‌کردید. با به‌کارگیری این روش، نتایج بالقوه کار را مشخص کرده و متوجه خواهید شد که قادر به مدیریت هرآنچه که احتمال وقوع دارد خواهید بود.

موسیقی شاد گوش دهید.

قبل از یک امتحان مهم یا یک قرار ملاقات پراهمیت به یک موسیقی الهام‌بخش که در شما ایجاد انگیزه می‌کند گوش دهید تا قبل از این که مسائل دیگری که می‌توانند اعتماد به نفس شما را متزلزل کنند پیش بیاید، آمادگی لازم را بدست آورید. این کار به صورت یک تقویت‌کننده موقت روحیه عمل می‌کند.

یک کار جدید را امتحان کنید.

وقتی از لاک خود بیرون آمده و کار جدیدی را که قبلا هرگز انجام نداده‌اید امتحان می‌کنید نه تنها با خود دچار چالش می‌شوید بلکه محدوده توانایی‌های خود را گسترش داده و اعتماد به نفس خود را در مورد توانایی‌هایتان بیشتر می‌کنید و به خود اثبات خواهید کرد که کارهای فراوانی را می‌توانید انجام دهید. با امتحان کارهای جدید شما می‌توانید ترس‌هایتان را نیز کاهش داده و زندگی‌ای با موانع و محدودیت‌های کمتر را تجربه کنید.

نقشه یک تجربه تازه را بکشید و سپس آن را عملی نمایید.

این روش یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌ها برای تقویت اعتماد به نفس است. وقتی شما تصمیم به انجام کاری می‌گیرید و آن را تا انتها انجام می‌دهید در واقع اعتماد به نفس خود را در مورد توانایی‌هایتان که قبلا آنها  را دست کم می‌گرفتید، به خود اثبات می‌کنید.

مراقبه و ورزش کنید

مراقبه (meditation)  یکی از راه‌های عالی برای از بین بردن حالات منفی و ایجاد روحیه‌ای مثبت است. ورزش هم در تقویت اعتماد به نفس موثر است. ورزش مداوم، سطح انرژی شما را افزایش داده و مواد شیمیایی مختلفی مانند تستوسترون و اندورفین تولید می‌کند که شما را در حالت روحی مثبت‌تری قرار می‌دهد.

این کار به صورت خودکار اعتماد به نفس شما را افزایش داده و چشم‌انداز مثبتی از زندگی را در مقایسه با وقتی که زمان خود را به نشستن روی صندلی سپری می‌کنید یا چیزی می‌خورید یا تلویزیون تماشا می‌کنید، ایجاد می‌کند، به علاوه این که به سلامت و متناسب شدن اندامتان نیز کمک می‌کند که می‌تواند نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس شما ایفا کند.

با ترس‌های خود روبه‌رو شوید

به کارگیری این روش، ساده نیست، اما نتایج حاصل از آن فوق‌العاده است. اگر شما با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید اعتماد به نفستان 10 مرحله افزایش پیدا می‌کند و هرگاه که با یکی از ترس‌هایتان روبه‌رو می‌شوید این ضرب‌المثل برایتان تداعی خواهد شد که «هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد بجز ترس».

یک چیز تازه خلق کنید

همه انسان‌ها خلاقند، اما پس از دوران کودکی و در سنین نوجوانی، مساله خلاقیت به فراموشی سپرده می‌شود. کشف خلاقیت راه خوبی برای بهبود اعتماد به نفس است. خلق یک اثر، فوق‌العاده است اما همیشه ساده نیست.

در واقع وقتی شما آن را انجام می‌دهید نه تنها راجع به خودتان احساس بهتری پیدا می‌کنید بلکه گاهی چیزهای جدیدی را نیز کشف می‌کنید که قبلا در وجودتان ناشناخته مانده بودند. خلاقیت راهی مناسب برای شناخت خود و توانایی‌های مخفیتان است.

وانمود به داشتن اعتماد به نفس کنید

یک راه برای از بین بردن محدودیت‌هایی که خودتان برای خود ایجاد کرده‌اید، این است که یک قدم از منطقه راحتی خود فاصله بگیرید و نقش انسانی با اعتماد به نفس بالا را بازی کنید. شاید به نظر برسد که این شگرد عملی نیست و یا نتیجه لازم را نخواهد داد. اما بهتر است وقتی که در حال ساخت چیزی یا انجام کاری هستید به خود دروغ بگویید حتی اگر احساس اعتماد به نفس نمی‌کنید!

وانمود کنید که اعتماد به نفس دارید و طوری رفتار و فکر کنید گویی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید. بزودی واقعا احساس اعتماد به نفس خواهید کرد و این نقش به واقعیت تبدیل خواهد شد.

از محیط اطراف خود برای افزایش اعتماد به نفس، بهره ببرید

یک راه موثر برای تغییر خودتان به شخصی ایده‌آل، تغییر محیط زندگیتان است. اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید زندگینامه افرادی که این ویژگی را داشته‌اند بخوانید یا فیلم زندگی آنها  را تماشا کنید و سعی کنید با افراد مثبت و دارای اعتماد به نفس بالا معاشرت کنید.

از قدرت تخیل خود استفاده کنید

ذهن شما وسیله فوق‌العاده‌ای است. با یادگیری طرز استفاده از تخیل خود در زمینه‌های مثبت می‌توانید اعتماد به نفس خود را بهبود دهید. یک راه عملی، استفاده از قدرت تجسم است. مثلا تصور کنید که یک قرار ملاقات مهم دارید. تجسم کنید که اتفاقات خوبی روی خواهند داد. آنها  را ببینید و بشنوید و احساس خوب خود را در آن قرار ملاقات با تمام وجود حس کنید. خود را در حالی که لبخند می‌زنید و اوقات خوشی دارید تجسم کنید و در ذهن خود نتایج مثبت را خلق کنید.

سپس تجسم کنید که آنها واقعا اتفاق افتاده‌اند و قرار ملاقات شما با نتایج دلخواه به پایان رسیده است. این روش به طرز شگفت‌انگیزی موثر است و به شما حالتی عالی و آرامشی فوق‌العاده، قبل از شروع به کار می‌دهد.

اگر در دیدن خودتان به عنوان شخصی با اعتماد به نفس بالا، مشکل دارید از روی رفتارهای اشخاص دیگر تقلید کنید. یک شخص با اعتماد به نفس بالا را پیدا کنید مانند یک ورزشکار، یک هنرپیشه مشهور و شاید یکی از اقوام و او را تصور کنید. ببینید که او راه می‌رود، حرف می‌زند و حرکت می‌کند. سپس رفتارش را در تصورات خود تقلید کنید.

از جسم خود استفاده کنید

اگر پای خود را مدام حرکت دهید و به زمین بکوبید، بزودی عصبی می‌شوید. اگر آرامتر راه بروید خیلی زود احساس آرامش می‌کنید. برای احساس اعتماد به نفس بیشتر، بدن خود را در وضعیتی قرار دهید که این حس به شما منتقل شود. راه بروید، بنشینید، بایستید و حرکت کنید به صورتی که احساس اعتماد به نفس بیشتر کنید.

اگر نمی‌دانید که چگونه رفتار کنید، همان طور که در روش قبل توضیح داده شد، این حالات و رفتارها را تقلید کنید. همان‌گونه از بدن خود استفاده کنید که افراد بااعتماد به نفس خوب، عمل می‌کنند.

خود را در افکار مثبت غرق کنید

یک عادت متداول قبل از انجام کارهای مهم، تمرکز روی خطاها و تجربیات تلخ گذشته در ذهن است. این عادت را با افکار و خاطرات و تجربیات مثبت جایگزین کنید. ما اغلب اتفاقات مثبت را فراموش کرده و افکار خود را روی خاطرات منفی متمرکز می‌کنیم. اما این طرز فکر کاملا به شما بستگی دارد. شما می‌توانید انتخاب کنید و نتیجه این انتخاب را که یک فاکتور مهم در افزایش اعتماد به نفس است به وضوح ببینید.

موضوعات را از زمان آینده نگاه کنید

یک راه عالی برای قرار دادن موضوعات در یک دورنما و انتخاب این‌که چقدر به اتفاقات روزمره اجازه می‌دهید که روی اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارد، این است که از زمان آینده به موضوع نگاه کنید. از خودتان بپرسید آیا این موضوع در پنج سال آینده مهم خواهد بود یا حتی آن را به خاطر خواهم آورد؟

این کار باعث می‌شود شما تنها به نتیجه آنچه در زمان حال اتفاق افتاده، محدود نشوید. در ضمن پاسخ این سوال تقریبا همیشه منفی است. با استفاده از این سوال، رویارویی با مشکلات روزمره برایتان ساده‌تر می‌شود و متوجه می‌شوید که اگر از دور به بسیاری از مسائل نگاه کنید، در واقع آنها مسائل کوچکی هستند که نیاز به نگرانی ندارند.

بپذیرید که گذشته با حال برابر نیست

آنچه سال پیش، ماه گذشته یا حتی دیروز اتفاق افتاده، لزوما با آنچه که فردا، ماه بعد یا سال آینده اتفاق خواهد افتاد، یکسان نخواهد بود. شما اکنون، آینده خود را می‌سازید و شمایید که می‌توانید تصمیم بگیرید که چقدر اتفاقات گذشته می‌توانند روی شما و آینده‌تان موثر باشند. حتی اگر اعتمادبه نفس شما طی 10 سال گذشته خیلی پایین بوده این بدین معنا نیست که وضعیت به همین منوال باید ادامه یابد.

شما می‌توانید آینده و زندگی‌تان را عوض کنید. می‌توانید از افکار گذشته که برای شما مفید نبوده‌اند فاصله بگیرید. می‌توانید افکار جدید را انتخاب کنید. این طرز فکر شما را از زندانی که خودتان برای خود ساخته‌اید رها می‌سازد و تغییر الگوهای فکری منفی را برایتان ساده‌تر می‌نماید.

با خودتان مهربان باشید

شاید در زمره افرادی باشید که با خود خیلی بد رفتار می‌کنند. بدانید که نیازی به این طرز رفتار نیست. اگر تاکنون این‌گونه بوده‌اید می‌توانید این طرز رفتار را متوقف کرده و به جای آن با خود مهربان و خوش‌رفتار باشید. اگر هدفتان غمگین بودن است می‌توانید عکس این رفتار را با خود داشته باشید و مدام از اوضاع شکایت کنید!
بخش مهمی از رفتار خوب با خودتان، شناسایی توانایی‌ها و نقاط قوت و تقویت آنهاست. این کار نه‌تنها به بهبود مهارت‌های شما کمک می‌کند بلکه اعتماد به نفس شما را در خصوص توانایی‌هایتان  هم افزایش می‌دهد. یک بخش کوچکتر اما مهم، یادگیری پذیرش تعریف‌هاست. بهتر است در مقابل‌تعریف دیگران تشکر کرده و احساس خوبی در مورد خود پیدا کنید.

با طرز کار ذهنتان آشنا شوید

اگر هنوز مطالعه درخصوص روانشناسی و رشد شخصی را شروع نکرده‌اید، باید بدانید که اگر چه افراد با هم متفاوتند، اما نکته مهم این است که همه افراد شباهت‌های زیادی از نظر عملکرد مغز دارند.
آنچه در مورد دیگران مفید بوده می‌تواند در مورد شما هم به‌خوبی عملی شده و مفید واقع شود. اگر راجع به الگوهای مختلف فکری و طرز کار ذهن اطلاعات زیادی کسب کنید برخورد منطقی در مقابل مسائل مختلف بسیار ساده‌تر خواهد بود. این فرآیند شناخت خود می‌تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد.

مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشید

ارتباطات یکی از مهمترین مسائل زندگی است و بهبود مهارت‌های اجتماعی یکی از مهمترین چیزهایی است که افراد خواهان یادگیری آن هستند. ارتقای در این زمینه و به دست آوردن اعتماد به نفس بیشتر در مهارت‌های اجتماعی، می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

رابطه خود را با افراد خوشبین حفظ کنید

افرادی که با آنها رابطه نزدیک دارید می‌توانند شما را بالا ببرند یا پائین بکشند. از آنجایی‌که ما بسیاری از وقتمان را با دیگران سپری می‌کنیم حفظ افراد مثبت‌اندیش یا لااقل افراد خنثی در اطرافمان تا حد امکان، می‌تواند بسیار موثر باشد. یک یا چند نفر فرد بدبین و منفی‌باف می‌توانند حتی با غر زدنشان روی شما تاثیرات منفی شگرفی گذاشته و روز به روز شما را پایین بکشند.

>> جام جم/ چاردیواری

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1118931457806885693
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 1 نظر )

با عرض ادب و احترام، نوشته های خیلی زیبایی بود. فكرتون رو دوست داشتم. من شغلم بازرگانیه و نظرم اینه كه آدم اول باید با خودش كنار بیاد و ببینه كیه چیه چه طرز فكری داره و همون گونه كه هست از خودش كارآیی بخواد. فقط از ترس باید فراری باشه. ممنون از همه كسانی كه زحمت كشیدن.
 

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته