شما می‌توانید خانه 60 متریتان را با یک لوستر 30 شاخه‌ای زینت ببخشید؛ یا این که از سقف سالن پذیرایی دوبلکس خانه‌تان چند لامپ را با سیم آویزان کنید؟ برای پاسخ به چنین پرسشهایی لازم نیست حتما با اصول طراحی دکوراسیون آشنا باشید اما اگر قصد دارید درباره نورپردازی خانه خود بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.
کد خبر: ۵۷۷۶۳۱

مطمئنا می‌دانید نور اضافی الزاما عامل جذابیت بیشتر خانه نیست اما با یک نورپردازی زیبا و هنرمندانه می‌توان به راحتی به تمام اجزای دکوراسیون خانه جلوه مناسبی داد. با بیان این مطلب حتما متوجه اهمیت لوسترها و دیوارکوب‌ها در طراحی نورپردازی منزل شده‌اید. بنابراین باید نهایت دقتتان را در انتخاب و خرید این وسایل به کار ببندید. معمولا در خرید لوستر به قیمت و زیبایی ظاهری آن بیش‌تر از کاربرد توجه می‌شود. با رعایت نکات زیر می‌توانید از هزینه‌های اضافی مثلا خرید دوباره لوستر پیشگیری کنید.

وسعت فضا: هر فضایی نسبت به مساحتی که دارد، به مقدار معینی از نور محتاج است. بنابراین آویختن لوستری با شاخه‌های متعدد نه تنها ضروری نیست بلکه موجب هدر رفتن انرژی می‌شود. به علاوه در اثر مرور زمان این نور مازاد چشم شما را خسته می‌کند و شما مجبور خواهید شد لامپ تعدادی از شاخه‌ها را خاموش کنید و بدین ترتیب عملا بخشی از لوستر بدون استفاده باقی می‌ماند.

مساحت سقف: در اغلب معماری‌ها، مساحت سقف و فضا برابر است اما از آنجایی که این روزها استفاده از سقف‌های کاذب رایج شده، باید همان میزان باقی‌مانده را ملاک قرار دهید.

دیوارکوب‌ها و چراغ خواب‌ها:‌حتما شما هم در منزلتان به غیر از لوستر از دیوارکوب‌ها و آباژورها هم استفاده کرده‌اید. البته نباید چراغ‌های هالوژن را که امروزه تبدیل به یکی از اجزای جدانشدنی آشپزخانه‌ها و منازل شده‌اند را نادیده گرفت. پس اگر از این منابع نوری هم استفاده می‌کنید، باید از تعداد شاخه‌های لوسترتان کم کنید.

ارتفاع سقف: یکی از تعیین‌کننده‌ترین معیارهای انتخاب لوستر، ارتفاع سقف است. اگر سقف محیط مورد نظر شما از حد معمول کوتاهتر است، نباید از لوسترهای آویز کریستانی استفاده کنید. چرا که امکان دارد افراد هنگام حرکت با این لوسترها برخورد کنند. مگر آن که محل آویختن لوستر را به گونه‌ای انتخاب کنید که زیر آن میز نهارخوری یا میز پذیرایی قرار بگیرد. ولی به طور کلی در شرایط عادی برای سقف‌‌های کوتاه بهترین انتخاب، لوسترهای سقفی است.

ابعاد لوستر: ابعاد لوستر باید با ابعاد اتاق مورد نظرتان، متناسب و هماهنگ باشد. آویزان کردن یک لوستر بزرگ در یک اتاق کوچک که به علت ازدحام وسایل شلوغ به نظر می‌رسد اتاق را نامرتب و بی‌نظم نشان می‌دهد. همچنین استفاده از یک لوستر کوچک در فضای بزرگ یک خانه بخش اعظمی از زیبایی و جلوه اتاق را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فضایی نامتناسب ایجاد می‌کند.

جهت نورپردازی: طرز قرارگرفتن شاخه‌های لوستر در نورپردازی یک اتاق بسیار موثر است. نحوه قرار گرفتن لامپ‌ها ممکن است، سربالا، سرپایین یا خوابیده باشد. اگر لوسترتان دارای شاخه‌هایی به سمت بالاست باعث می‌شود سقف هم روشن شود. در حالی‌که در مدل سرپایین، نور بیشتری روی بخش انتهای اتاق تمرکز دارد و سقف تاریکتر به نظر می‌رسد. در مدل سوم هم شاخه‌ها به موازات سقف و به صورت خوابیده قرار می‌گیرند. این نوع شاخه‌ها بیشتر در لوسترهای سقفی کاربرد دارند. نورپردازی توسط شاخه‌های خوابیده بیشتر به سمت طرفین انجام می‌شود. حالا با این اطلاعات انتخاب کنید تمایل دارید نورپردازی منزلتان بیشتر روی کدام بخش از اتاق تمرکز داشته باشید.

رنگ لامپ‌ها:هیچگاه به تمام لامپ‌های مورد استفاده در لوستر را یک رنگ انتخاب نکنید. چرا که رنگ زرد موجب خستگی چشم‌ها، نور و مهتابی، موجب کم‌خونی می‌شود. به علاوه از صمیمیت خانه کم می‌کند. در‌صورتی‌که ترکیب این دو رنگ، نور متعادل و مناسبی را ایجاد می‌کند.

مدل لوستر: لوستر هم مثل سایر قسمت‌های دکوراسیون باید با وسایل منزل هماهنگ و متناسب باشد، بدین معنی که اگر از سبک سنتی در تزیین منزلتان کمک گرفته‌اید، نباید مثلا از لوسترهای آویزدار کریستالی استفاده کنید.

تمیز کردن لوسترها: لوسترها هم نیاز به تجهیز کردن دارند. فواصل طولانی‌مدت بین هر بار تمیز کردن،‌ موجب سخت شدن این کار می‌شود. خصوصا برای لوسترهای مخصوص آشپزخانه که به علت وجود چربی در این محیط، گرد و خاک و روشنایی حالت چسبندگی می‌گیرد. پس هر چه زودتر دست به کار شوید و با ترکیب مقداری مایع ظرفشویی، آب و آمونیاک روی‌شان را تمیز کنید. در مرحله‌ آخر از الکل هم می‌توانید استفاده کنید.

>> جام جم/ چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها