شاید خیلی از شما در منزل‌تان چرخ خیاطی نداشته باشید، اما بسیاری از افراد بنا به شغل‌شان به طور مداوم با این وسیله کار می‌کنند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید، خیاط‌ها با چه آسیب‌های شغلی مواجهند؟
کد خبر: ۵۷۳۵۷۲

اولین مشکلی که برای خیاط ها بویژه آنهایی که تازه کارتر هستند، ایجاد می شود، رفتن سوزن به دست آنها و جراحات ناشی از آن و همچنین شکستن ناخن و حتی افتادن ناخن انگشت سبابه است؛ البته براحتی می توان از بروز این اتفاق پیشگیری کرد؛ کافی است هنگام کار از انگشتدانه استفاده کنید و دقت فدای سرعت نشود!

 

دردهای خیاطی

به طور معمول همه خیاط ها به مرور زمان دچار دردهایی در گردن، شانه، کمر و دیگر مفاصل می شوند که گاهی می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد.

پس برای این که هنگام خیاطی سلامتتان به خطر نیفتد، بهتر است وسایل خیاطی از جمله میز و صندلی را طوری انتخاب کنید که مناسب و استاندارد باشد، چرا که ایستادن ها و نشستن های اصولی هنگام کار از بروز بسیاری از مشکلات بویژه آرتروز گردن و کمردرد پیشگیری می کند.

 

میز و صندلی خیاط باشی

نباید فراموش کنید داشتن یک صندلی استاندارد برای خیاط ضروری است. به عنوان مثال ارتفاع صندلی باید با توجه به طول پاها قابل تنظیم باشد تا نه پاها آویزان بماند و نه زانوها بیش از حد خم شود.
 همچنین صندلی باید مفصل دار باشد، یعنی بتواند بچرخد و پشتی آن به جلو و عقب کج شود. پشتی یک صندلی استاندارد نیز قابل تنظیم با برجستگی در ناحیه کمر است تا شما بتوانید آن را براساس گودی کمرتان تنظیم کنید. البته هنگام کار با چرخ خیاطی باید کمرتان را کاملا به پشتی صندلی بچسبانید و در لبه صندلی ننشینید و پاهایتان را در جلو با زاویه ای که احساس راحتی کنید طوری قرار دهید که کف پاهایتان زمین را لمس کند.
 اگر ارتفاع میز چرخ خیاطی شما غیرقابل تنظیم است، شما باید صندلی خود را در ارتفاع بالاتری تنظیم کنید که با میز هماهنگ شود. در این حالت لازم است زیر کف پاهایتان یک زیرپایی مناسب قرار دهید تا پاهایتان آویزان نماند. در ضمن دستان شما هنگام کار باید روی خط مستقیمی در امتداد مچ و ساعد قرار گیرد نه این که به جلو خم شود؛ چرا که در غیر این صورت دچار گردن درد و کمردردهای مزمن خواهید شد. از طرفی باید یک میز کار استاندارد هم داشته باشید؛ زیرا هر خیاط ساعت ها ایستاده پشت میز می ایستد، پارچه را با قیچی برش داده و با سوزن ته گرد برای دوختن علامت گذاری می کند و در صورتی که برای انجام این کارها روی میز برش خم شوید، خطر پیچ خوردن و آسیب مهره های کمرتان افزایش می یابد.

 

مراقب چشم هایتان باشید

خیاطی، شغل ظریفی است و کار با سوزن دقت زیادی می خواهد و چشمتان مدام باید به سوزن و پارچه باشد. به همین دلیل بیشتر خیاط ها به مرور زمان دچار کاهش نمره چشم می شوند. البته مراجعه به چشم پزشک و استفاده از عینک مناسب و همچنین استراحت چشم هر 20 دقیقه یکبار جلوی ضعیف تر شدن چشم را می گیرد.

>> جام جم آنلاین/ تینا گلناری (کارشناس بهداشت حرفه ای)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
seyran Abdollapour
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
ممنون از راهنمنابتان

نیازمندی ها