بیشترشان اعتراف می‌کنند با دیدن فلان هنرپیشه یا فلان خواننده در حال سیگار کشیدن مشتاق شده‌اند ژست او را بگیرند و سیگار بکشند. بعضی ها هم وقتی عکس سوپر استاری را می بینند که سیگاری گوشه لب گذاشته است، سیگاری روشن کرده و با آن ستاره همذات پنداری می کنند، با این که خیلی از سیگاری ها این تاثیرپذیری را انکار می کنند، ولی اگر خوب به رفتار و ژست سیگار کشیدن آنها نگاه کنید متوجه می شوید که بیشترشان ژست و فیگورهای ستاره ها را هنگام کشیدن سیگار تقلید می کنند.
کد خبر: ۵۶۷۴۳۷



همه سیگاری ها با کشیدن یک یا دو نخ سیگار در روز شروع کرده اند، ولی وقتی به خود آمده اند که مصرفشان به یک پاکت یا نصف پاکت در روز رسیده، جالب اینجاست که سیگاری ها ذهن شان را به قول معروف بد تربیت می کنند، زیرا وقتی خوشحال هستند سیگاری روشن می کنند و وقتی هم ناراحت هستند و خبر بدی به آنها می رسد باز هم سیگار می کشند.

علاوه بر این آنها می دانند سیگار چیز مضری است و اگر پای حرف هایشان بنشیند ادعا می کنند ترک سیگار کار راحتی است چون آنها بارها ترک کرده اند! در واقع سیگاری هایی که برای ترک بهانه می آورند، کلاه سرخودشان می گذارند چون ترک کردن سیگار اگر اصولی دنبال شود کار سختی نیست.

درست است که مانند چند سال پیش دیگر در فیلم های سینمایی یا تبلیغات بازیگران سیگار گوشه لبشان نمی گذارند، اما هنوز فیلم های قدیمی تاثیر گذاری خود را دارند، فیلم هایی که هنرپیشه های نقش اول شان سیگاری هستند و اگر سیگار را از آنها بگیرند، از جذابیت نقش تاحد زیادی کاسته می شود.

سیگار کشیدن ستاره ها در فیلم های سینمایی بیشتر روی نوجوان تاثیر می گذارد، زیرا نوجوان همیشه به دنبال الگو است، علی اصغر کیهان نیا، مشاور خانواده در این باره به جام جم می گوید: خاصیت نوجوان الگوسازی است، بیشتر نوجوانان سعی می کنند، مانند ورزشکاران یا خواننده ها لباس پوشیده یا موهای خودشان را آرایش کنند.

نبود اعتماد به نفس

با توجه به نحوه تربیت و شرایط جامعه برخی جوانان و نوجوانان از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند به همین دلیل نوجوانان افرادی را که در جامعه به آنها توجه می شود، به عنوان الگو انتخاب کرده و تلاش خود را به کار می گیرند تا هرچه بیشتر خود را شبیه الگوی خود کنند، حال اگر این الگوها رفتار مناسبی نداشته باشند جوان و نوجوان آسیب خواهد دید.

کیهان نیا ادامه می دهد: تبلیغی را در نظر بگیرید که در آن ستاره ای سیگار برلب دارد، نوجوان با دیدن این تبلیغ دوست دارد شبیه آن باشد، خوش تیپ و خوش لباس. چون نوجوان دوست دارد خود را به شکل قهرمانش درآورد به سمت سیگار هم کشیده می شود.

به گفته کیهان نیا وزارت ارشاد و مسئولان باید مانع از پخش فیلم هایی شوند که در آن هنرپیشه ها و قهرمانان داستان سیگار می کشند، زیرا این قهرمانان بعد از اکران فیلم به الگویی برای برخی از نوجوانان تبدیل می شوند.

برخورد شدید؛ ممنوع

ضعف شخصیت، قبول نداشتن خود و نیاز به توجه برخی دیگر از دلایلی است که سبب می شود نوجوان به سمت مصرف سیگار کشیده شود.

کیهان نیا ادامه می دهد: نداشتن تفریح مناسب هم سبب می شود نوجوان به سمت سیگار برود،علاوه بر این نوجوان دوست دارد، بگوید بزرگ شده است به همین دلیل به مصرف سیگار روی می آورد.

نوجوان خطر کردن را دوست دارد و به دنبال هیجان است برای همین علاقه دارد کارهای ممنوع را تجربه کند. اعتراض به خانواده، محیط، قوانین و جامعه را هم باید از دیگر علت های گرایش نوجوان به مصرف دخانیات دانست.

کیهان نیا درباره نحوه برخورد خانواده ها با نوجوانان سیگاری تاکید می کند: حرکت نوجوانی که برای تفریح سیگار می کشد با فردی که به سیگار اعتیاد دارد فرق می کند، بنابر این اگر پدر یا مادری متوجه شد نوجوانش سیگار می کشد نباید از این اتفاق فاجعه بسازد،بلکه باید در یک جلسه محترمانه مضرات سیگار کشیدن را برای فرزندش شرح دهند.

هرگز با نوجوان برخورد شدید نکنید و از سیگار کشیدن او اتفاق فاجعه باری نسازید، بلکه دوستانه او را نسبت به زیانبار بودن مصرف سیگار مطلع کنید.

رسانه ها هم می توانند به صورت غیرمستقیم نسبت به مضرات سیگار هشدار داده و نوجوانان را آگاه کنند؛ زیرا نوجوان در برابر نصیحت های مستقیم مقاومت کرده و به آنها گوش نمی دهد.

کیهان نیا اضافه می کند: ما یک عادت ذهنی و یک عادت جسمی داریم به این شکل که سیگاری ها مغز خود را عادت داده اند هر وقت خبر خوبی می شنوند یا حالشان خوب است جشن گرفته و سیگار بکشند یا هر وقت حال خوبی ندارند و خبر بدی به آنها می دهند، سیگار بکشند، در واقع آنها ذهن خود را بدعادت کرده اند.

جام جم / مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها