دیفن باخیا که نام اصیل فارسی آن سمبرگ و نام انگلیسی آن Dumb Cane یا عصای لالی است ، اشاره به سمی بودن شیره گیاهی است که باعث تحریک شدید اعضای حساس بدن می‌شود. . اما این گل زیبایی خود را دارد .
کد خبر: ۵۶۵۶۱۳

محل زندگی: اگر خانه شما دارای پنجره‌های جنوبی است، حتما به فکر خرید یک گلدان زیبای دفین باخیا باشید.

شرایط آب و هوایی:

نور: نور غیرمستقیم، بهترین نور برای این گیاه زیباست. البته نژادی  از این گیاه که دارای برگ‌های تیره است، نسبت به سایر انواع مقاوم‌تر است ولی اگر محیط تاریک باشد، گیاه علفی و بیش از اندازه دراز می‌شود.

دما: بهترین دما برای دیفن باخیا 13 تا 18درجه سانتی‌گراد است و اگر دما پایین باشد، برگ‌های زیرین آن می‌ریزند.

آب: برای آبیاری گیاه بهتر است از آب سبک و بدون املاح استفاده کنید. آبیاری دیفن باخیا در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان یک بار در هفته کافی است. این گیاه نسبت به خشکی مقاوم‌تر است تا آبیاری بیش از اندازه؛ پس اجازه دهید در بین 2 آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

تغذیه و پرورش:

خاک: خاک مناسب برای گلدان، خاک برگ است که مخلوطی از یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و 2 قسمت برگ است. توجه داشته باشید زیاد بودن میزان کود حیوانی باعث پوسیدگی می‌شود.

تکثیر: برای تکثیر دیفن باخیا از ریشه‌دار کردن قلمه‌ها استفاده کنید. به این ترتیب که قلمه‌های 5 سانتی‌متری دارای حداقل یک جوانه را به مدت یک یا 2 روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید. ریشه و شاخ و برگ از محل گره‌ها شروع به رشد می‌کنند.

تشخیص و درمان:

خشک شدن برگ‌ها: عامل آن گرم و خشک بودن هوای اتاق است. برای درمان باید رطوبت خاک را بازدید کرده و در صورت لزوم آبیاری کنید. آب‌پاشی با اسپری را نیز فراموش نکنید. در ضمن گیاه را به محل خنک‌تر منتقل کنید.

پوسیدگی برگ و ساقه: عامل آن قارچ بوتری‌تیس است. برای رفع آن باید با توجه به اینکه ایجاد قارچ بوتری تیس خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است، آب‌پاشی را کمتر کرده و گیاه را در دمای حدود 16 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. در ضمن با سم قارچ‌کش سم‌پاشی کنید.

زرد شدن برگ‌های زیرین و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در لبه برگ: عامل آن آبیاری بیش از حد نیاز است. برای رفع آن باید اجازه دهید سطح خاک بین 2 آبیاری خشک شود، سپس مقدار کمتری از حد معمول به آن آب دهید.

رنگ‌پریدگی برگ‌ها و وجود تار عنکبوت در زیر آنها: عامل آن کنه ریز قرمز است. برای رفع آن باید هر دو هفته یک بار با سم کنه کش گیاه را سم‌پاشی کنید.

تبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
خوب است اگر افاتش را هم شرح میدادید بهتر میشد.

نیازمندی ها