یک روانپزشک با اشاره به اینکه افسردگی در افراد بیوه و طلاق گرفته نسبت به افراد متاهل بیشتر است، گفت: برقراری رابطه سازنده با دیگران در محیط کار، خانه و محل تحصیل یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد بهداشت روانی افراد است که نباید آن را نادیده گرفت..
کد خبر: ۵۶۳۷۰۵

دکتر حامد محمدی کنگرانی  با بیان اینکه خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، مهمترین رکن جامعه محسوب می‌شود، گفت: انسان موجودی اجتماعی و نیازمند داشتن ارتباط با دیگران است و به تنهایی قادر به زندگی در محیطهایی همچون محیط کار، خانه و محل تحصیل نیست.

وی داشتن ارتباط اجتماعی را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ساختار زندگی افراد و رسیدن به سلامت جسمی و روانی عنوان کرد و افزود: خانواده تاثیر بسزایی در روابط اعضای خود با جامعه دارد، از نظر روانپزشکی هر اختلال روانی یک سری عوامل خطرساز و همچنین فاکتورهای حمایت کننده دارد که در اکثر بیماریهای روان پزشکی اظطراب، تنهایی، عدم حمایت خانوادگی و نداشتن روابط سازنده با دیگران از عوامل خطرساز در افزایش بیماری‌های روانی به شمار می‌رود.

این روانپزشک با اشاره به اینکه وجود افسردگی در افراد بیوه و طلاق گرفته نسبت به افراد متاهل بیشتر است، گفت: برقراری رابطه سازنده با دیگران در محیط کار، خانه و محل تحصیل یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد بهداشت روانی افراد است که نباید آن را نادیده گرفت، والدین نیز نباید در قبال فرزندانشان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند.

محمدی ایجاد اختلال در روابط افراد را از عوامل اصلی تشخیص بیماریهای روانپزشکی دانست و افزود: اگر افراد دارای خلقی غمگین و نگران باشند، اما در روابط بین فردی خود با همسر، همکلاسی وهمکارانش تغییری نکنند، نمی‌توان اختلالات افسردگی و اظطراب را بر این فرد اطلاق کرد و آنان را بیمار دانست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ظهور رابطه سالم و سازنده بین اعضای خانواده در ابعاد فکری و عاطفی یکی از عوامل اصلی و مهم در افزایش سلامت روان و حفاظت فرد از اختلالات روانپزشکی است، در حالی که بروز اختلالات در یک خانواده نابسامان یک فاکتور خطرساز در کاهش سلامت روانی افراد خواهد بود.

این روانپزشک با اشاره به اینکه سلامت خانواده در رسیدن به بهداشت روان جامعه بسیار موثر است، گفت: وقتی خانواده را به عنوان یکی از ارکان مهم اجتماعی در نظر بگیریم به نوبه آن سلامت روان فرد، بهداشت روانی خانواده و سلامت خانواده بر بهداشت روانی جامعه موثر خواهد بود که البته جامعه هم سازنده سلامت روانی تک تک اعضای خانواده‌هاست.

محمدی با بیان اینکه ملاک و معیار مشخصی در خصوص تشخیص یک خانواده سالم وجود ندارد، یادآور شد: فاکتورهای تعیین یک خانواده سالم نسبی بوده از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است، اما وجود رضایت زناشویی در بین همسران یکی از عوامل مهم در ایجاد یک خانواده سالم است.

وی همچنین افزود: شباهت فکری، حمایت سالم سایر اعضای خانواده، عوامل اقتصادی، عاطفی، شبکه دوستان و حامیان، رابطه جنسی، شغل، تحصیلات، سلامت جسمانی، میزان حمایت از سوی اجتماع و آب و هوا از عوامل مهم در رسیدن به رضایت زناشویی است.

وی برخورداری تک تک اعضای خانواده از سلامت روانی و جسمی را یک از عوامل مهم در داشتن خانواده سالم برشمرد و گفت: اگر اعضای خانواده در کنار یکدیگر به راحتی بر مشکلات فایق آیند و از رفع آن با یکدیگر احساس رضایت و لذت کنند، می‌توان گفت که آن خانواده از سلامت کافی برخوردار است که از زندگی کردن در کنار همدیگر بسیار خشنود و راضی هستند.

این روانپزشک در پایان با تاکید بر اینکه عوامل تاثیرگذار بر رضایت از زندگی نسبی است، توصیه کرد: مردم در زندگی نباید فقط از میان همه ابعاد تاثیرگذار بر داشتن زندگی و خانواده سالم تنها به یک بعد آن بسنده کرده و بر اساس آن قضاوت کنند، حتما باید به این نکته واقف باشند که رضایت از زندگی امری نسبی است که خانواده و جامعه برای رسیدن آن باید دست در دست یکدیگر دهند .

خبرگزاری ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها