بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در دنیا را دارد. در حالی که انواع برند‌های تقلبی و کالاهای غیربهداشتی و غیرمجاز، بازار ایران را تسخیر کرده است. آمارها می‌گوید که سالانه مردم ایران در حدود یک میلیارد دلار برای خرید این محصولات می‌پردازند.
کد خبر: ۵۶۲۳۸۸

امروزه استفاده از لوازم آرایشی، سن و سال و قشر خاصی نمی‌شناسد و بیشتر زنان و دختران به استفاده از آن عادت کرده‌اند؛ به طوری که گزارش‌ها حکایت از کاهش سن مصرف این لوازم بین جوانان و نوجوانان دارد. واکاوی این مقوله، نیازمند بررسی فرهنگی است، اما آنچه زنگ هشدار را برای همگان به صدا در آورده است، خطر افزایش احتمال ابتلا به سرطان در جامعه ایرانی بویژه زنان است و شاید باورکردن آن برای شما سخت باشد یک رژ لب کوچک و خوشرنگ و لعاب، با ماندگاری طولانی براحتی می‌تواند شما را به سرطان نزدیک کند. چرا که این رژلب‌ها میزان سرب بالاتری دارد و هرچه سرب، بالاتر باشد، احتمال سرطانی شدن آن هم بیشتر است. حالا بهتر می‌توانیم این گفته دکتر پارسا، عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریکا را درک کنیم که سال 2015 در ایران با سونامی سرطان مواجه هستیم.

اما برای این‌که از این سونامی در امان بمانیم، چه باید کنیم؟

قدم اول نکات مهمی است که هنگام خرید لوازم آرایشی بهداشتی باید به آن توجه کنیم:

ـ‌ تمامی اقلام آرایشی بهداشتی اگر تولید داخل کشور است، ‌باید دارای شماره پروانه ساخت (مانند13712/16) و اگر تولید خارج از کشور است، حتما باید دارای برچسب فارسی اصلی (که شامل کد 12 رقمی مجوز بهداشتی واردات، نام کشور و شرکت تولیدکننده،‌ نام شرکت وارد کننده، تاریخ تولید و مصرف) از وزارت بهداشت باشد. دقت کنید که مواردی همچون شماره ثبت، شماره بهره‌برداری و بارکد به هیچ عنوان نشانه مجوز بهداشتی تولید نیست. اگرچه در آینده‌ای نزدیک تمامی محصولات دارویی و بهداشتی با برچسب اصالت عرضه خواهد شد که در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ـ از خرید فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، به صرف ارزان بودن خودداری کنید.

ـ از تهیه اجناسی که رنگ، بو و شکل ظاهری آنها تغییر پیدا کرده، اجتناب کنید.

ـ کالاهای مورد نیاز خود را حتما از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده خریداری کنید.

ـ تاریخ تولید و انقضای محصول را حتما کنترل کنید.

جام نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها