یک روان‌شناس معتقد است: تک فرزندها زودرنج‌تر از سایر افراد جامعه هستند و زودتر از همسالان خود به بلوغ روانی و اجتماعی می‌رسند.
کد خبر: ۵۶۰۴۰۲

دکتر مجتبی علی بکیان» علل گرایش خانواده‌ها به تک فرزندی پرداخت و یکی از دلایل این امر را مشکلات اقتصادی خانواده‌ها برشمرد و گفت:بالا رفتن هزینه‌ها یکی از اصلی ترین دلایلی است که خانواده‌ها را به سمت تک فرزندی سوق داده است، چراکه توان اداره خانواده‌های بزرگتر را ندارند.

وی افزایش معلومات، آگاهی سطح سواد خانواده‌ها به خصوص مادران را یکی دیگر از دلایل گرایش به تک فرزندی عنوان و تاکید کرد: چنین خانواده‌هایی معتقدند که تعلیم و تربیت فرزند از اهمیت خاصی برخوردار است و داشتن چند فرزند این امکان را کمتر می‌کند.

این روان‌شناس ادامه داد: مشکلات خاص جمعیتی به خصوص بیکاری یکی دیگر از دلایل گرایش خانواده‌ها به سمت تک فرزندی است.

وی افزود: گاهی تک فرزندی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد، چرا که در بعضی از موارد تک فرزندی اعتبار و ارزش اجتماعی خاصی به خانواده می‌دهد.

ویژگی‌ تک فرزند‌ها

علی بکیان در ادامه به بیان ویژگی‌های تک فرزندها پرداخت و افزود: چنین افرادی معمولا درون‌گرا تر از سایرین هستند، به این معنی که ترجیح می‌دهند بیشتر مسائل را در درون خود بریزند.

وی افزود: تک فرزندها می‌توانند فشارهای روحی و استرس را کمتر از سایرین تحمل کنند و معمولا با کوچکترین مسائل رنجیده خاطر می‌شوند.

علی بکیان با بیان اینکه تمرکز خانواده‌های تک فرزند بر روی فرزندان خود بیشتر از سایرین است، تصریح کرد: در چنین شرایطی چون فرد در خانواده خود رقیبی نداشته، از نظر عاطفی تمایل دارد، جامعه صد در صد تسلیم او باشد و هنگامی که با واقعیت‌های جامعه روبرو می‌شود، دچار مشکل و به نوعی ناکامی می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که فرزندان خانواده‌های تک فرزند از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند، لذا زودتر به بلوغ روانی و اجتماعی می‌رسند.

علی بکیان سپس با بیان اینکه توانایی‌هایی فرزندان خانواده‌های تک فرزند به علت تعامل و ارتباط بیشتر با بزرگترها جلوتر از همسالان خود هستند، تصریح کرد: این در حالی است که چنین افرادی بخشی از نیازهای خود را که باید از گروه همسالان دریافت کنند، دریافت نمی‌کنند و این مسئله می‌تواند آنها را با مشکلات متعددی مواجه کند.

وی افزود: افراد خانواده‌های تک فرزند به علت حمایت زیاد خانواد‌ه‌ها، از پیامدهای اشتباهات خود بی‌اطلاع هستند و در صورتی که با انتقاد مواجه شوند، به شدت آشفته می‌شوند.

علی بکیان ادامه داد: حمایت بیش از حد والدین سبب ایجاد روحیه بسیار ضعیف و حساس در تک فرزندها می‌شود.

وی گفت: فرزندان خانواده‌های تک فرزند به خاطر محدودیت میدان تجربه ارتباطات یک طرفه دارند و از این حیث انزوا در رفتار آنها دیده می‌شود.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن پور شمس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
۰
۰
همه می دانند تك بچه ها مشكلات زیادی دارند ولی با این گرونی ها كسی به بچه بیشتر نمی تونه فكردكنه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها