رئیس مرکز زنان و امور خانواده ریاست جمهوری: با تصویب هیات دولت، ساعت کار زنان سرپرست خانوار که فرزند زیر 6 سال دارند؛ از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت کاهش یافت.
کد خبر: ۵۵۸۹۴۱

مریم مجتهد زاده در همایش بانوان مهرآفرین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس این مصوبه همچنین ساعت کار زنان سرپرست خانوار که فرزند یا همسر معلول دارند نیز به همین میزان کاسته می شود.

وی همچنین درباره مشوق‌های مربوط به فرزندآوری گفت: یکی از مصوبات در این باره، مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که پس از بررسی بیشتر و تدوین پیشنهادهایی در قالب لایحه به سازمان مدیریت خدمات کشوری ارائه می شود.

مجتهد زاده افزود: بر اساس این لایحه، زنان شاغل دارای بیش از سه فرزند به ازای هر فرزند بیشتر، یکسال به سنوات اشتغالشان به عنوان ارفاق افزوده می شود.

وی گفت: یکی دیگر از طرح های مشوق فرزند آوری این است که زنان شاغل دارای بیش از ده سال سابقه اشتغال ؛ به تعداد سنوات کاری خود در هر سنی بتوانند بازنشسته شوند.

مجتهد زاده همچنین با اشاره به دیدگاه و تاکید مسئولان عالی کشور مبنی بر لزوم تعادل در وظایف مادری، همسری و نقش اجتماعی بانوان گفت: نگرانی عمده از تصویب قوانین حمایتی از بانوان مانند مصوبه افزایش مرخصی زایمان این است که مدیران و کارفرماها، زنان را از ابتدا جذب نکنند.

وی افزود: به این علت و برای رفع این نگرانی، دولت باید برای تحقق این دیدگاه یعنی حفظ تعادل در نقش سه گانه زنان، امتیازات و مشوق هایی مانند معافیت‌های بیمه ای و مالیاتی به کارفرماها و بنگاه های جذب کننده زنان شاغل اختصاص دهد.

مجتهد زاده اضافه کرد: بر این اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید مزایایی برای اجرای لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار اختصاص دهد.

وی همچنین ایجاد ستاد ملی زن و خانواده را از اقدامات خوب دولت در حوزه امور زنان و خانواده دانست و گفت: تا پیش از ایجاد این ستاد در حوزه امور زنان موازی کاری می شد و هر دستگاهی به طور مجزا در این حوزه اقدام می کرد که اقدامات آنان نیز به طور معمول به نتیجه نمی رسید و نظارتی بر هزینه های آن نمی شد.

مجتهد زاده افزود: پیشتر، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 85 کارگروه خانواده در حوزه امور زنان فعالیت داشت که جلسات آن منظم و منسجم نبود و همگرایی و انسجام لازم برای پیشبرد چالش های امور بانوان وجود نداشت به این علت، این کارگروه با ستاد ملی زن و خانواده ارتقا یافت.

وی گفت: ریاست ستاد ملی زن و خانواده را معاون اول رئیس جمهور به عهده دارد و 6 وزیر از دولت، نمایندگان قوای مقننه و قضائیه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای این ستاد هستند و از ابتدای سال 90 تاکنون 6 جلسه آن برگزار شده است.

مجتهد زاده، ارتقای سطح سازمانی مشاوران امور بانوان در دستگاه های دولتی، به کارگیری مشاوران بانوان در فرمانداری‌ها و بخشداری های کشور و تدوین برنامه جامع تشکیل، تحکیم و ایمن سازی خانواده در ستاد ملی زن را از دیگر اقدامات دولت در حوزه امور زنان برشمرد.

وی گفت: مرکز امور زنان و خانواده به عنوان دستگاهی فرابخشی باید از ظرفیت همه نهادها استفاده کند تا مسائل حوزه امور زنان حل شود اما تحقق این هدف با اعمال سلیقه دستگاه‌ها ممکن نیست و باید راهبردی مشخص در قالب برنامه های چندساله وجود داشته باشد تا بتوان عملکردها را ارزیابی کرد.

مجتهد زاده افزود: برای تدوین این برنامه راهبردی بیانات بی نظیر و مترقی امام راحل و رهبر معظم انقلاب درباره مسائل زنان از دو سال پیش جمع آوری شد و در قالب 3 هزار کلید واژه به عنوان زیرساخت نظری و مبانی راهبردی مورد استفاده قرار گرفت.

وی همچنین گفت: در برنامه دیگری با عنوان ماده 230، 14 سند در حوزه زنان و خانواده بررسی و تدوین شده است که تا یکی دو روز آینده به دستگاه‌ها ابلاغ می شود تا بر اساس آن بتوانند برای پیشبرد امور زنان و خانواده برنامه ریزی کنند.

مجتهد زاده، این برنامه را شامل همه مسائل و موضوعات مربوط به زنان و خانواده مانند آسیب های اجتماعی، تحکیم خانواده و ارتقای توانمندی های زنان برشمرد.

وی گفت: نخستین بار در دولت دهم، چهار سند در حوزه بین المللی تصویب کردیم که دیدگاه های مترقی اسلام درباره زنان در اسناد بین المللی گنجانده و نظرات نوین و مترقی دین مبین اسلام در 19 سند بین المللی دیگر نیز اعمال شد.

واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها