کشف روشی برای درمان دیابت

تزریق انسولین را از ذهنتان پاک کنید

دانشمندان از درون بدن انسان راه حلی را برای کنترل قند خون یا در واقع دیابت یافته‌اند که در آینده، می‌تواند نیاز به تزریق روزانه انسولین را برای مبتلایان به بیماری دیابت از میان بردارد.
کد خبر: ۵۵۷۹۹۰

 

پژوهشگران موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد هورمونی را به نام «بتا تروفین» یافته‌اند که تولید سلول‌های انسولین‌ساز لوزالمعده را تا ۳۰ برابر میزان طبیعی افزایش می‌دهد. این کشف نوید بخشی است زیرا این هورمون که توسط سلول‌های چربی و کبدی تولید می‌شود نه تنها کنترل قند خون را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد بلکه در واقع افراد مبتلا به دیابت را نیز درمان می‌کند.
کار‌شناسان می‌گویند پیش از این هرگز درمانی را نیافته‌اند که موجب چنین جهش عظیمی در تولید سلول‌های بتا شود. سلول‌های بتای جدید فقط زمانی که بدن بخواهد، تولید می‌شوند و این راه جدید می‌تواند شیوه مطلوبی را برای تنظیم طبیعی انسولین و کاهش شدید عوارض مرتبط با دیابت (که مهم‌ترین عامل قطعی عضو و نابینایی غیر ژنتیکی است) پدید آورد.
داگ ملتون مجری این تحقیقات، این مطالعه را بر روی موش‌ها انجام داده است اما می‌گوید این ژن در انسان نیز وجود دارد: ایده ما نسبتا ساده است و احتمالا می‌توانیم با فراهم آوری این هورمون از بدن خود بیمار، روند بیماری را کند و یا متوقف کنیم.
ملتون، بتا تروفین را در وهله نخست درمانی برای دیابت نوع ۲ می‌داند اما معتقد است این هورمون می‌تواند نقشی را در درمان دیابت نوع یک نیز ایفا کند و احتمالا این کار را با افزایش تعداد سلول‌های بتا و کندسازی روند پیشرفت این بیماری خود ایمنی در تشخیص اولیه آن انجام خواهد داد: ما این کار را روی موش‌ها انجام دادیم. البته اکنون می‌دانیم این ژن، یک ژن انسانی است. ما این ژن انسانی را شبیه سازی کردیم، علاوه بر این می‌دانیم این هورمون در پلاسمای انسانی وجود دارد؛ بتا تروفین قطعا در بدن انسان وجود دارد. 
البته این گروه از محققان می‌گویند هنوز تا آزمایش و استفاده از این شیوه بر روی انسان راه زیادی باقی مانده است.
>> جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها