می‌گویند هر کاری خوب است بموقع خودش انجام شود و کار امروز را به فردا نباید انداخت. اما بعضی امور را اگر به تاخیر بیندازیم، خسارت‌های جبران ناپذیری را هم باید متحمل شویم، ازدواج یکی از این کارهاست که باید بهنگام باشد.
کد خبر: ۵۵۶۶۲۶

 

سازمان ثبت احوال آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد با بالا رفتن سن ازدواج جوانان، آمار طلاق به ازای هر صد ازدواج در آقایان از ۵. ۶ به ۳۲ درصد و در خانم‌ها از ۶ به ۲۲. ۵ درصد افزایش یافته است. 
بر اساس همین آمار، زوج‌هایی که در بیست تا بیست و چهار سالگی پیوند زناشویی بسته‌اند، ازدواج موفق‌تری دارند. این در حالی است که به اعتقاد کار‌شناسان، اگر دختران و پسران به ترتیب از سن سی و سی و پنج سالگی عبور کنند، دیگر بسختی ازدواج کرده، یا حداقل برای ازدواج با مشکل روبه‌رو خواهند شد. 
بر اساس آماری که سازمان ثبت احوال منتشر کرد، آمار طلاق در مردان جوان بیست تا بیست و چهار ساله ۵. ۶ درصد، بیست و پنج تا بیست و نه ساله ۱۲. ۴ درصد و سی تا سی و چهار ساله ۳۲ درصد به ثبت رسیده است. 
علاوه بر این موارد این آمار برای دختران جوانی که ۱۵ تا ۱۹ سال دارند شش درصد، بیست تا بیست و چهار ساله‌ها ۱۰. ۹ درصد و بیست و پنج تا بیست و نه ساله‌ها ۲۲. ۵ درصد است. 
علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره این آمار به جام‌جم می‌گوید: براساس بررسی کار‌شناسان ما بیشترین ازدواج‌ها یعنی در واقع حدود ۸۵ درصد ازدواج‌ها برای آقایان در بیست تا سی وچهار سالگی و برای خانم‌ها پانزده تا بیست و نه سالگی ثبت شده، به همین علت در آمارهای مربوط به طلاق این گروه‌های سنی مورد مطالعه قرار گرفته‌ است. 
البته در این تحقیق دو شاخص دیگر یعنی درصد طلاق در سال اول و پنج سال نخست زندگی مشترک نیز بررسی شده است. 
محزون ادامه می‌دهد: برای نمونه در استان تهران درصد طلاق در سال اول زندگی آقایان از ۴. ۱ به ۱۲. ۷ درصد و خانم‌ها از ۴. ۵ به ۱۰. ۵ درصد افزایش یافته است، درباره درصد طلاق در پنج سال نخست زندگی آقایان نیز باید بگویم این شاخص از ۴۵ به ۵۷ درصد و در خانم‌ها از ۴۰. ۷ به ۶۱. ۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
سبک زندگی تغییر کرده است
 
با این‌که بسیاری از کار‌شناسان معتقدند یکی از دلایلی که سبب شده جوانان دیر‌تر به فکر ازدواج بیفتند، مشکلات اقتصادی مانند نبود شغل و درآمد کافی است، اما نماینده مجلس نهم تغییر سبک زندگی را دلیل بالا رفتن سن ازدواج می‌داند. 
امیر قاضی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم درباره نتایج بررسی سازمان ثبت احوال به جام‌جم می‌گوید: خیلی‌ها تصور می‌کنند جوانان ما به سبب مشکلات اقتصادی دیر ازدواج کرده یا اصلا به ازدواج تن نمی‌دهند اما به نظر من این‌طور نیست. مشکل ما اکنون تغییر سبک زندگی است. 
به گفته نماینده مجلس نهم، آمار‌ها از این حکایت دارد که هرچه سن زوج‌ها هنگام ازدواج پایین‌تر باشد و تحصیلات پایین‌تری داشته باشند، کار آن‌ها کمتر به طلاق کشیده می‌شود. 
با این حال قاضی‌زاده به این دلایل اکتفا نکرده و ادامه می‌دهد: علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که آمار طلاق زوج‌ها در روستا‌ها و شهرهای کوچک هم پایین‌تر است یعنی هرچه از شهر و کلانشهر‌ها فاصله بگیریم از آمار طلاق کاسته می‌شود. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است شهرنشینی سبب شده توقع زوج‌های جوان از یکدیگر بالا رفته و به اختلافات آن‌ها دامن بزند و در نتیجه آمار طلاق را بالا ببرد. 
 
اولویت‌ها تغییر کرده است
 
به نظر می‌رسد تغییر اولویت‌ها در بین جوانان یکی دیگر از دلایلی است که باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است. 
علی‌اصغر کیهان‌نیا، مشاور خانواده در این باره به جام‌جم می‌گوید: در گذشته ازدواج اولویت اول خیلی از دختران و پسران جوان بود، اما الان اولویت‌هایی مانند تحصیل و کار جای ازدواج را گرفته است. طبیعی است که با چنین هدف‌هایی جوانان زمان بیشتری برای تحصیل و اشتغال بگذارند و سن ازدواج بالا برود. 
به گفته کیهان‌نیا، شغل و رفاه اجتماعی دو معیاری است که سبب می‌شود جوانان زود‌تر ازدواج کنند و زندگی آن‌ها پس از مدتی کوتاه از هم پاشیده نشود. چنانچه جوانان قبل از این‌که از لحاظ مالی و روانی مستقل شوند، ازدواج کنند بیشتر در خطر طلاق قرار‌دارند، به این علت خانواده‌ها باید همه تلاش خود را برای ارتقای سلامت روانی فرزندان خود به کار گیرند. 
هرچند که کار‌شناسان علوم اجتماعی معتقدند بهترین سن برای ازدواج دختران سنین ۲۳. ۵ تا بیست و پنج سالگی و برای پسران بیست و هفت تا سی سالگی است، اما نباید فراموش کرد که هر شخص به علت نحوه تربیت و تجربیات ممکن است خیلی زود‌تر یا دیر‌تر به استقلال مالی و فکری برسد و برای ازدواج آماده شود. 
کیهان‌نیا ادامه می‌دهد: تجربه نشان داده که اگر ازدواج‌ها بهنگام و با تحقیق انجام شود، کمتر به طلاق ختم خواهد شد. ازدواج‌هایی که به علت عجله، گوش دادن به توصیه دیگران یا رفع نیاز جنسی انجام شده بیشتر با شکست روبه‌رو می‌شود. 
چنانچه مسئولان برنامه‌های منظم و کار‌شناسی شده‌ای برای آموزش جوانان قبل از ازدواج تدارک ببینند، می‌توان آمار طلاق را کاهش داد و جوانان را بیشتر به ازدواج تشویق کرد. 
 
از مرز ۳۵ سالگی عبور نکنید
 
ازدواج در سنین بالا برای جوانان مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ از مشکلاتی مانند فرزندآوری بگیرید تا بی‌حوصلگی زوج‌ها در قبال یکدیگر. 
مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در این ‌باره به جام‌جم می‌گوید: ازدواج اگر خیلی دیر اتفاق بیفتد، دیگر لطفی ندارد؛ چراکه دختران بعد از سی سالگی و پسران حول و حوش سی و پنج سالگی دیگر تمایل خود را برای ازدواج از دست می‌دهند و نسبت به آن فراری می‌شوند. واقعیت اینجاست مردانی که در سنین بالا تصمیم به ازدواج می‌گیرند، به دنبال همسر نیستند، آن‌ها فقط شخصی را می‌خواهند که در انجام کارهای روزانه به آن‌ها کمک کند، در مقابل هم خانم‌هایی که دیر ازدواج می‌کنند، بیشتر برای پر کردن تنهایی خود تصمیم به ازدواج می‌گیرند. 
اقلیما اضافه می‌کند: وقتی زوج‌ها دیر ازدواج می‌کنند، طبیعی است که دیر هم صاحب فرزند شده و دیگر حال و حوصله‌ای برای نگهداری از کودک خود ندارند بنابراین نتیجه ازدواج در سنین بالا روی تربیت کودکانی که قرار است در آینده کشور را بسازند هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. این در حالی است ازدواج در سنین بسیار پایین هم ممکن است به احتمال زیاد با شکست روبه‌رو شود؛ چراکه در سنین پایین جوانان درک درستی از ازدواج ندارند و تجربه شکست در سن پایین، آن‌ها را نسبت به ادامه زندگی و تشکیل خانواده بدبین می‌کند. 
 
>> مهدی آیینی/ جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ح
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
به كسی ربطی نداره هركی واسه زندگی خودش خودش تصمیم می گیره وقتی فرد هم فكرت رو پیدا نكردی بهتره ازدواج نكنی، اینم به دیگران ربطی داره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها