یک فوق تخصص زنان و زایمان میگوید: تغییر سبک زندگی طی سالهای اخیر، گسترش مصرف غذاهای آماده (فست فود) و به طور کلی تغذیه ناسالم یکی از دلایل آسیب به توان تولید مثلی مردان و افزایش ناباروری در آنهاست.
کد خبر: ۵۵۵۵۰۸

 

ابوطالب صارمی با اعلام این مطلب گفت: یافته‌های پژوهشهای انجام شده نشان میدهد مواد غذایی ناسالم سبب آسیب به اسپرمها (سلولهای جنسی مردانه) در مردان سالم شده، کیفیت تولید مثل آنان را نسبت به مردانی که غذای سالم مصرف میکنند، نامطلوب کرده است.
وی افزود: مصرف چربی‌های ترانس (چربی‌های غیر اشباعی) علاوه بر خطر ابتلا به بیماریهای عروق کرونر (عروق قلب) سهم زیادی در آسیب رسانی به توان تولید مثلی مردان جوان دارد. روغنهای فرآوری شده که برای بهبود طعم غذاهای آماده از آن استفاده می‌شود، عمدتاً ارزانقیمت و دارای چربی‌های ترانس هستند. از سوی دیگر استرس‌های محیطی، تأمین هزینه زندگی و کار در دو شیفت، باعث سرد مزاجی در مردان ایرانی شده که این مسئله بر باروری آنان تأثیر منفی بر جا گذاشته است.
صارمی به غیر از مصرف غذاهای آماده، از انواع آلاینده‌های محیطی نیز که ناشی از زندگی شهرنشینی است، نام برد و تصریح کرد: آلاینده‌های محیطی مانند آلودگی هوا، آب، مواد شیمیایی در محیطهای شغلی و زندگی، پرتوها و تشعشعات محیطی، همه و همه سبب شده که حجم و کیفیت اسپرمها کاهش یابد.
از سوی دیگر، با توسعه دانش پزشکی در زمینه درمان ناباروری به کمک شیوه‌های جدید از قبیل آی‌یوآی، آی‌وی‌اف، میکرواینجکشن و دیگر روشها به طور طبیعی باید شاهد کم شدن آمار ناباروری باشیم، اما به دلیل رشد و توسعه شهرنشینی و تغییر سبک زندگی شاهد افزایش ناباروری مردان هستیم که انتظار می‌رود با تغییر سبک زندگی، اقدام برای صاحب فرزند شدن در سنین جوانی (قبل از ۳۵ سالگی برای زنان) و مراجعه بهنگام به پزشک متخصص در صورت تأخیر در بارداری، بتوان تا حد زیادی شانس بارداری و باروری را افزایش داد.
>> فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها