فصل بهار برای برخی کودکان، فصل عطسه، سرفه و خس خس سینه ناشی از آلرژی و حساسیت است. والدین چگونه میتوانند تشخیص دهند کودکشان دچار سرماخوردگی شده است یا ناراحتی او چیزی بیش از سرماخوردگی است؟
کد خبر: ۵۵۳۸۱۴

 

اگر پدر و مادر این کودکانید، اطلاعات و راهکارهایی در خصوص نشانه های آلرژی فصلی و آلرژی های دائمی، کارهایی که والدین باید در این مواقع انجام دهند و همچنین راههایی برای درمان آن به کارتان خواهد آمد.

انواع حساسیتها در کودکان
حساسیتها شامل حساسیتهای غذایی، دارویی، حشرات، شوره جانوری، غبار و گرده درختان و گیاهان هستند. آلرژی و حساسیت می تواند باعث علائم تنفسی چون آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک، پوست مثل اگزما یا مشکل روده ای شود. بر اساس تحقیقات انجام شده 4.5 درصد از کودکان زیر 18 سال دچار حساسیت غذایی و 10.7 درصد دچار حساسیت پوستی و 16.6 درصد دچار حساسیت های تنفسی هستند.   
برای کودکانی که زیاد دچار حساسیت می شوند، ممکن است عوامل مختلفی در طول روز وجود داشته باشد و برای کودک ایجاد حساسیت کند. تخت خواب، تشکها و بالش و نوع پارچه آنها و الیاف داخل آنها و حیوانات خانگی از جمله این عوامل هستند.  
 
نشانه های آلرژی فصلی در کودکان
از علامتهای شایع در حساسیت می توان به عطسه و آبریزش بینی رقیق، شفاف و بدون چسبندگی، گرفتگی بینی، خارش گوش، بینی، چشم و گلو درد و سرفه همراه با خلط که امکان دارد شدت سرفه ها در شب و هنگام صبح بیشتر شود، اشاره کرد. وجود و همچنین آبریزش چشم نیز از دیگر نشانه های حساسیت فصلی هستند.
در حساسیتهای دائمی یعنی حساسیتهایی که ربطی به فصل خاصی از سال ندارد، کودکان بیشتر دچار گرفتگی بینی می شوند. معمولا در این حالت مخاطهای بینی پشت گلوی کودک قرار می گیرد و کودک را وادار به سرفه و بیرون ریختن خلطها می کند. در این مورد از قطره بینی استفاده می شود. در حساسیتهای دائمی آبریزش چشم و عطسه نیز وجود دارد اما نه به اندازه حساسیتهای فصلی.
به خاطر داشته باشید شدت حساسیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. امکان دارد که کودکی بیشتر عطسه کند و این در حالی است که کودک دیگر بیشتر آبریزش بینی و دیگری دچار خارش باشد.
علائم حساسیت فصلی همراه با گرده هایی که از گیاهان، علف های هرز، درختان و چمن ها و گلها به هوا برخواسته می شوند، بوجود می آیند. بسیاری از مادران و پدران گرده ها را، بیشتر در فصل بهار احساس می کنند. چنانچه شما در تمام شب ماشین خود را بیرون از پارکینگ منزل پارک کنید در صبح گرده های زرد رنگ و کوچکی را روی ماشین مشاهده خواهید کرد. این گرده ها در اوایل فصل بهار فروردین و اردیبهشت ماه بیشتر دیده می شوند.


تشخیص نشانه های آلرژی
بعضی وقتها تشخیص آلرژی بدون ملاقات با متخصص و پزشک کار دشواری است. اما موقعیت هایی وجود دارد که خطر بیماری آلرژی را افزایش می دهد. اگر کودک شما دچار نشانه هایی از قبیل خارش، عطسه و آبریزش بینی هر سال در یک زمان مشخص است یا به طور مثال هر زمانی که آنها در اطراف گربه هستند، مبتلا به آلرژی است. یک سرما خوردگی عادی معمولا یک هفته زمان می برد تا درمان شود اما نشانه سرفه و گرفتگی بینی ممکن است بیشتر از یک هفته به طول انجامد. تاریخچه فامیلی آلرژی، تاریخچه شخصی اگزما یا یک حساسیت غذایی همچنین می توانند خطر را افزایش دهند. نفس تنگی و ورم یکی دیگر از علامتهای آلرژی و حساسیت هستند. و در این شرایط باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه شود.

چگونه از دست آلرژی خلاص شویم
چنانچه با عوامل به وجود آورنده حساسیت در کودک خود آشنا هستید، تلاش کنید تا از آنها دوری کنید. زمانی که کودک خود را از بیرون به داخل منزل میاورید، او را حمام کرده و لباسهایش را عوض کنید. همچنین بینی کودک را با آب نمک شستشو دهید ( برای این کار می توانید از اسپری های موجود در داروخانه ها استفاده کنید).

بسیاری از کودکان می توانند از داروهای ضدحساسیت که بدون نسخه پزشک نیز در داروخانه ها موجود است، استفاده کنند. این دارو ها بر اساس گروه های سنی درجه بندی شده است و کاملا بی خطر است.

چنانچه کودک شما دچار گرفتگی شدید بینی است، دکتر متخصص اسپری های بینی را در نسخه او می گنجاند. به خاطر داشته باشید که اسپری بینی نباید به شکل دائمی مورد استفاده قرار گیرد. از این اسپری برای مدتی کوتاه فقط چند روز و آن هم در یک زمان استفاده شود. استفاده مکرر و دائمی آنها باعث می شود تا گرفتگی بینی به حالت اول و حتی بدتر از آن برگردد. از پزشک متخصص بپرسید که کدام یک از نوع اسپری ها برای کودک بی خطر و برای چه مدت زمان است.
برای حساسیت های چشم، دکتر متخصص کودک از از قطره های چشم روزانه یک یا دو دفعه استفاده می کند. اگر کودک شما تنها چند روز از سال دچار حساسیت چشمی می شود، می توانید از قطره های آرژی بدون نسخه پزشک استفاده کنید. قطره اشک مصنوعی می تواند تا حدودی ناراحتیهای چشم را برطرف کند. البته قبل از استفاده از هر قطره ای با پزشک مربوطه مشورت کنید.

راههایی برای کاهش آلرژی در کودک
- تختخواب و ملافه ها را هفته ای یکبار در آب داغ بشوئید تا گرد و غبار آن از بین برود.
- از قرار دادن اشیا با پوست و موی حیوانات در اتاق کودک خودداری کنید. این اشیا تولید گرد و غبار می کنند
-هر هفته یا یک هفته در میان تمام منزل را گردگیری و جارو کنید. اما زمانی که مشغول این کار هستید مراقب باشید تا کودک داخل اتاق نباشد.
-فیلتر دستگاه تصفیه هوا را هرماه یک بار تعویض یا تمیز کنید
-اگر کودک شما به حیوانات حساسیت دارد، سعی کنید آنها را از حیوانات خانگی دور نگه داشته، یا با شامپوهای مخصوص، ریزش موی حیوانات را کاهش دهید
-اگر کودک به گرده گیاهان حساسیت دارد سعی کنید در روزهای اولیه بهار بویژه در روزهای بادی او را از منزل خارج نکنید. چنانچه کودک را به بیرون از منزل می برید در هنگام شب او را حمام برده و لباسهایش را عوض کنید.


چه زمان باید به دکتر مراجعه شود
اگر با توجه به میزان و اندازه هایی که در بالا گفته شد، حساسیت کودک بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه شود. همچنین زمانی که کودک دچار بیماری آسم است شما باید به متخصص برای معاینات بیشتر مراجعه کنید زیرا وجود حساسیت می تواند عامل حمله آسم و افزایش نشانه های آن باشد.

>> نی‌نی سایت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها