یکی از متخصصان بیماریهای گوش و حلق و بینی، آبریزش، خارش بینی، عطسه‏‌های فراوان، سرفه، سوزش گلو را از اصلی‌ترین علایم استنشاق گرده‏‌های آلرژی‌زا در فصل بهار برشمرد و گفت: استفاده از ماسک دهانی و دوری از محیطهای گرده‌زا مهمترین راه پیشگیری از بروز این نوع آلرژیها در فصل بهار است.
کد خبر: ۵۵۳۴۰۳

 

دکتر ابراهیم رزم‌پا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه همزمان با فرا رسیدن فصل بهار آلرژن‏‌های مختلفی وارد محیط می‏‌شود، افزود: با توجه به شکوفه درختان و رویش سایر گیاهان در فصل بهار، عوامل آلرژی‌زا یعنی گرده‏‌های گیاهان افزایش می‌یابد در نتیجه درصد بالایی از افراد دچار انواع آلرژی می‌شوند.

آبریزش، خارش بینی، عطسه‌‏های فراوان، سرفه، سوزش گلو از اصلیترین علایم استنشاق گرده‏‌های آلرژی‌زا است و البته در گروه‌های دیگر از بیماران علایمی نظیر خارش چشم، قرمزی، کبودی چشم و گاه علایم پوستی تظاهر پیدا می‏‌کند و گروه کمتری نیز به علایم تنفسی مانند، سرفه، تنگی نفس و خلط دچار می‏‌شوند.

استفاده از ماسک روی دهان و دوری از محیط‌های گرده‌زا از مهمترین راههای پیشگیری از بروز این نوع آلرژی‌ها در فصل بهار است. اگرچه آلرژی بیماری ژنتیک است و تا به امروز بیماری‌های‏ ژنتیکی هیچ درمان قطعی نداشته‏‌اند و فقط با داروهای موجود این علایم قابل کنترل است اما درمان این بیماری‏‌ها بر اساس تناسب علایم تظاهر یافته متفاوت است. غالبا برای تخفیف علایم از آنتی هیستامین‏‌ها استفاده می‏‌شود، اما اگر این حساسیت‏‌ها از راه‏های تنفسی نظیر سرفه و آبریزش بینی باشد، استفاده از کورتن استنشاقی توصیه می‏‌شود.

بیمارانی که آلرژی آنها فصلی است، باید در فصل مذکور داروهایشان را به مصرف برسانند. اقدامات اولیه مبتلایان به آلرژی با علایم تنگی نفس، استفاده از اسپری گشاد کننده برونش و در اسرع وقت مراجعه به پزشک است. بیماران در فصل بهار به علت وجود انواع آلرژن‏‌ها به حملات شدیدی با کنترل سخت دچار می‏‌شوند. بنابراین این افراد و مبتلایان به بیماری‏‌های تنفسی‏ باید در بهار بیشتر مراقب خود باشند.

>> خبرگزاری ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها