در گفت‌وگو با دکتر ابراهیم برزگر رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه مطرح شد

بررسی موانع تحول و تولید دانش ‌سیاست‌ اسلامی

کتاب اندیشه

اسلام و جهانی شدن

«اسلام و جهانی‌ شدن» نوشته رضا غلامی با موضوع بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن 21 توسط موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به چاپ رسید. جهانی شدن بیش از دو دهه است که همچون مباحثی مانند توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته است ذهن اندیشمندان، محافل علمی و مراکز و محافل دینی را نیز در این خصوص به تکاپو بیندازند و همچنان شاهد انتشار کتاب، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی مختلف در سراسر دنیا با موضوع جهانی‌شدن هستیم و این همه نشان از تداوم توجه به این موضوع است.
کد خبر: ۵۴۰۱۵۴

در طول دو دهه اخیر، بحث از جهانی شدن همواره یکی از مباحث متداول محافل علمی دنیا به شمار رفته است. امروزه شاهد انتشار پیاپی کتب و مقالات پژوهشی فراوان یا برگزاری انواع همایش‌ها و نشست‌های علمی در این زمینه در سراسر جهان هستیم که نشان از توجه زیاد محافل دانشگاهی به این موضوع است.

نظر به این که اسلام یک دین جهانی است و تلاش برای بسط و توسعه جهان اسلام بر همه مسلمانان یک فریضه محسوب می‌شود، مهم‌ترین موضوعی که در این کتاب در خلال بحث از فرصت‌های جهانی شدن مصطلح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، استفاده از فرصت‌های موجود برای شکل‌گیری جهانی شدن اسلامی است و البته برای این منظور، لازم است بعد از محرز شدن امکان استفاده از فرصت‌های جهانی شدن مصطلح برای شکل‌گیری جهانی شدن اسلامی، پژوهش وارد تبیین معنا و مبنای جهانی شدن اسلامی و تمایزات آن با جهانی شدن مصطلح شود.

​با وجود افول این پدیده در سال‌های گذشته، همچنان شاهد تالیف و نشر کتب و مقالات علمی در این زمینه هستیم. در ایران، عمده آثار علمی موجود در موضوع جهانی شدن ترجمه آثار غربی است در مقابل در جهان عرب که باید آن را قسمت مهمی از جهان اسلام به شمار آورد، توجه به این موضوع از ترجمه یک سویه آثار غربی گذشته و شاهد تالیف و نشر ده‌ها کتاب و صدها مقاله باکیفیت بویژه با رویکرد انتقادی درباره جهانی شدن هستیم.

کتاب اسلام و جهانی شدن در پنج بخش کلی به نگارش درآمده است که به ترتیب عبارت‌ است از: ​مبانی نظری جهانی شدن​، ​نسبت اندیشه اسلامی و اندیشه جهانی شدن، ​جهانی شدن؛ فرصت‌ها و تهدیدها​، ​ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و آسیب‌های جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن​ و ​راهبردهای کلان برای مواجهه جهان اسلام با جهانی شدن​.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها