دبیر فدراسیون: ​محدود کردن تیم ملی به 10،​ ​12 نفر ​شایسته​های زیادی را پشت خط نگه داشته بود

تیم ملی تکواندو پوست انداخت

اجتناب ناپذیر بود یا مبتنی بر دوراندیشی؟ رقابت‌های انتخابی تیم ملی تکواندو در شرایطی به‌پایان رسید که جوانان تکواندوکار حرف اول و آخر را در این رقابت‌ها زدند، جوانانی که با وجود همه تردیدهای اولیه، حالا مردان فنی تکواندو برای درخشش در سال‌های آینده به آنها دل بسته‌اند.
کد خبر: ۵۳۸۲۲۶

تکواندوی ایران خرداد و تیرماه سال آینده در حالی دو رویداد بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی(اندونزی) و پیکاری‌های جهانی(مکزیک) را پیش روی خود می‌بیند که به دنبال برگزاری رقابت‌های انتخابی، کادر فنی تیم ملی 38 هوگوپوش را برای حضور در اردوی تیم ملی که از امروز آغاز‌می‌شود، فراخواند. 38 نفری که بندرت نام تکواندوکاران شاخص و باتجربه میان آنها دیده می‌شود. دیگر از رضا نادریان، میثم باقری، حسین تاجیک، محمدباقری معتمد و فرزاد عبداللهی خبری نیست و یوسف کرمی و کوروش رجلی هم با وجود حضور در اردوی تیم، در رقابت‌های انتخابی شکست خوردند. آیا جوانگرایی انجام شده در تیم ملی با توجه به آسیب‌دیدگی تنی چند از قهرمانان شاخص، اجتناب‌ناپذیر بود یا با رویکرد مبتنی بر آینده‌نگری در هر شرایطی این جوانگرایی اتفاق می‌افتاد؟

پیری زودرس قهرمانان و دلزدگی جوانان

مرتضی کریمی، سرمربی تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی در پاسخ به این پرسش جام‌جم، گفت: در تمام سال‌هایی که در تکواندو فعالیت داشتم همواره به مربی جوانگرا مشهور بوده‌ام و یکی از دلایل انتخابم به عنوان سرمربی تیم ملی هم همین بود، اما باید اقرار کرد که در سال‌های گذشته تکیه صرف به حدود 12 تکواندوکار و شرکت دادن آنها در انواع و اقسام رقابت‌های لیگ، قاره‌ای و جهانی، متاسفانه چنان فشاری بر ملی‌پوشان ما وارد آورد که آنها دچار پیری زودرس در دنیای قهرمانی شدند و آسیب‌دیدگی‌های گسترده این تکواندوکاران، مصداق این مدعاست.

وی با بیان این‌که تکیه به تعداد معدودی تکواندوکار، انگیزه‌ را از جوانان گرفته بود و جوانان شایسته‌ای در سه، چهار سال گذشته پشت خط ماندند، گفت: با اشراف به شرایط موجود پیش از رقابت‌های انتخابی تاکید می‌کردم همه مدعیان باید در رقابت‌های انتخابی شرکت کنند چرا که در گذشته همان 12 نفری که عنوان کردم بدون حضور در رقابت‌های انتخابی به تیم ملی راه پیدا می‌کردند و در جریان اردو مقابل جوانان تحلیل‌رفته‌بیرون آمده از دل مسابقه‌های انتخابی به پیروزی می‌رسیدند. به واقع آن جوانان به لحاظ ذهنی هم آمادگی انتخابی درون اردویی را نداشتند و بر این باور بودند که ترکیب تیم ملی از پیش تعیین شده است، اما ما این روند را متوقف کردیم.

کریمی در این رابطه افزود: در شرایطی که پیش از این میانگین سنی تیم ملی بین 26 تا 27 سال بود، به لطف برگزاری رقابت‌های انتخابی به 20 تا 21 سال کاهش یافته است. اما در تائید صحبت‌های کریمی، حسن ذوالقدر، دبیر فدراسیون هم به جام‌جم گفت: معتقدم روندی که در سال‌های گذشته بر تیم ملی حکمفرما بود از این جهت که باعث دلزدگی جوانان شد، به تکواندوی ما ضربه زد.

تردیدها بی‌معنی شد

دبیر فدراسیون تکواندو با بیان این‌که به خاطر همین مساله نگران کیفیت پایین رقابت‌های انتخابی بود، افزود: خوشبختانه جوانان شایسته و با انگیزه با ارائه رقابت‌های نزدیک و سطح فنی بالا، تردید و نگرانی ما را از بین بردند و شاهد پیکارهای خوبی بودیم.

ذوالقدر در عین حال تاکید کرد: با وجود امیدهایی که این جوانان ایجاد کردند نباید به آنها نگاه نتیجه‌گرای کوتاه‌مدت داشته باشیم، بلکه باید اجازه بدهیم آنها با فراغ بال خودرا آماده سال‌های آینده کنند و البته این به معنی قطع امید از درخشش احتمالی آنها در رقابت‌های جهانی و همچنین بازی‌های کشورهای اسلامی سال آینده نیست.

مرتضی کریمی، سرمربی تیم ملی با اشاره به این‌که در سال‌های نه چندان دور، روند جوانگرایی در تیم ملی تدریجی انجام می‌شد و تکواندوکاران شاخصی مثل فریبرز عسگری، بیژ‍ن مقانلو، حسن اصلانی، مجید افلاکی و ... بتدریج جای خود را به جوانان دادند، افزود: حالا که یکباره در تیم ملی جوانگرایی رخ داده، باید فرصت عرض اندام به آنها داد و برای ما بازی‌های آسیایی 2014 کره جنوبی و المپیک برزیل 2016 اهمیت بیشتری دارد.

معرفی ترکیب نهایی، پس از بررسی شاخص‌ها

به هر حال به دنبال برگزاری رقابت‌های انتخابی در حالی دو سرمربی برای دو رویداد جهانی و کشورهای اسلامی انتخاب شد که اردوی نفرات دعوت شده به طور مشترک برگزار می‌شود. تکلیف ترکیب اعزامی به این دو رویداد چگونه و چه زمانی انتخاب می‌شود؟ کریمی در این باره پاسخ داد: تا فروردین ماه همه تکواندوکاران به صورت مشترک تمرینات خود را دنبال می‌کنند و پس از آن در هر وزن سه نفر را در اردو حفظ خواهیم کرد که از این سه نفر یک نفر به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام می‌شود. یکی، دو مربی به عنوان همکار نعمت خلیفه در کادر فنی به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند از دو نفر باقی‌مانده نیز، یک نفر با توجه به شاخص‌هایی چون میزان آمادگی، مصدوم نبودن، وضع روحی روانی، سابقه مدال‌آوری و چنانچه لازم باشد پس از برگزاری رقابت انتخابی درون اردویی به جهانی اعزام می‌شود. به صراحت به همه ملی‌پوشان اعلام می‌کنم بهترین فرد صاحب هوگوی تیم ملی می‌شود، همان‌طور که در انتخابی تیم ملی با هیچ‌کس تعارف نداشتیم، در انتخاب ترکیب نهایی هم بهترین فرد را گزینش می‌کنیم، ضمن این‌ که درهای تیم ملی به روی تکواندوکاران شایسته‌ ای که مصدوم هستند، همچنان باز است، از جمله محمد باقری‌معتمد.

مشاوره با مهماندوست، عسگری، ساعی و...

کریمی در پاسخ به این پرسش که حدود اختیارات فنی شما به عنوان سرمربی تیم ملی چقدر است، گفت: شیوه کار من به این ترتیب است که از همه مربیان و کارشناسان از جمله هادی ساعی، فریبرز عسگری، بیژن مقانلو، رضا مهماندوست و... برای موفقیت تیم مشاوره می‌گیرم. به عنوان مثال در انتخاب دعوت‌شدگان به اردو به احترام نظر جمع، دو، سه نفری را به اردو دعوت کردم، اما در انتخاب ترکیب نهایی تیم و با توجه به این ‌که باید پاسخگوی نتایج باشم، حرف آخر را خودم خواهم زد.

بحران مالی، نفس همه را بریده است

با وجود همه این مباحث، سرمربی تیم ملی از درخواست فدراسیون برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها خبر می‌دهد. کریمی در این باره گفت: من با دو شرط این مسئولیت را پذیرفتم، این که هم مورد حمایت فدراسیون باشم و هم به من کمک کنند. در رابطه با مشکلات مالی هم گفتم شما یک قدم جلو بیایید من هم یک قدم می‌آیم، اما از هزینه‌هایی مثل خورد و خوراک که نمی‌توان زد!؟

در این رابطه حسن ذوالقدر، دبیر فدراسیون هم برای مشکلات مالی فدراسیون، تعبیر بحران را به کار برد و گفت: دغدغه اصلی ما همین مساله است، امیدواریم بتوانیم اردو‌های تیم ملی آقایان و بانوان را به طور مستمر ادامه دهیم. چرا که در حال حاضر فدراسیون هم زیربار بدهی رفته و هم از بودجه مصوب امسال خود فقط 30 تا 40 درصد را دریافت کرده است که امیدواریم وزارت ورزش به داد ما برسد.وی تاکید کرد: با توجه به بررسی دقیقی که انجام دادیم هزینه حضور روزانه هر نفر در اردوی تیم ملی 170 هزار تومان است، ضرب این رقم در تعداد نفرات حاضر در اردوی آقایان و بانوان و تعدادروزهایی که تا تیر ماه برای رقابت‌های جهانی در پیش داریم، رقم سنگینی می‌شود که واقعا توان پرداخت آن را نداریم.

اسامی تکواندوکاران دعوت شده به اردوی تیم ملی

وزن اول: محمد کاظمی، میثم باقری، علی و امیر حسین شاکری و حامد اصلانی.

وزن دوم: هادی مستعان، سجاد مصطفوی، ابوالفضل یعقوبی، سیدمجتبی کرامتی، یاسین اکبر نتاج و کاوه رضایی.

وزن سوم: محمد خمسه، سعید امیری، مجید رجبی و داود عبدالرضایی.

وزن چهارم: عباس شیخی، بهنام اسبقی، رضا حبیبی و صادق موسوی.

وزن پنجم: علی نصرآزادانی، سیدمحمد رفیعی، میثم قهرمانلو، علی توری و بهنام بیات.

وزن ششم: بهزاد ایلخانی، محمد امامی، امید عمیدی، مسعود حجی‌زواره، مهران عسگری و پوریا عرفانیان.

وزن هفتم: مهدی خدابخشی، کوروش رجلی، یوسف کرمی و احمد محمدی.

وزن هشتم: سجاد مردانی، پیام قبادی، افشین ساکت و علی مومنی.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها