وزنه بردار فوق سنگین نداریم ؛

باقری: باید اول رضازاده را دعوت می کردم

در روزهایی که حسین رضازاده در دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری یکه‌تازی می‌کرد و از 1979 تا 1986 برنده هفت مدال طلا و یک برنز جهان و المپیک شد، قطری‌ها به طرز ناموفقی می‌کوشیدند حکومت این یل اردبیلی و رئیس سال‌های اخیر فدراسیون وزنه‌برداری ایران را ساقط و خود بر جای وی جلوس کنند، اما جابر سعید سالم وسیله اجرای ناکامل این خواسته، نه یک قطری بلکه یک بلغاری زرخرید بود.
کد خبر: ۵۳۸۰۹۲

نام اصلی وی یانی مارچوکوف بود که وقتی توسط کمیته ملی المپیک قطر در کنار هفت وزنه‌بردار دیگر بلغاری برای این کشور ابتیاع شد- هر یک در ازای یک‌میلیون دلار - نامش بایگانی و از خاطرها محو شد البته انتخاب قطری‌ها درخصوص وی گزینش درستی بود، زیرا او در مسابقه‌های جهانی 2001 در غیاب رضازاده مصدوم، طلای وزن آخر را برده بود و در سال‌های 2005 و 2007 نیز با ملیت قطری در پیکارهای جهانی این رشته بر سکوی سوم ایستاد و پیش از اینها نقره پیکارهای جهانی 1999 را هم کسب کرده بود.

با این حال، سعیدسالم به‌دلیل قدرت بیکران رضازاده و رکوردهای محیرالعقولی که این قهرمان برجسته ایرانی به جا می‌گذاشت (او حتی تا 213 کیلو یکضرب، 263 کیلو دوضرب و 5‌/‌472 کیلو در مجموع پیش رفت که دو تای آخر هنوز حدنصاب‌های جهانی محسوب می‌شوند)‌ نتوانست چیزی باشد که قطری‌ها می‌خواستند و او را به خاطر آن استخدام کرده بودند.

جابر سعید سالم حتی ‌سال 2007 که رضازاده به‌دلیل ادامه مصدومیت‌هایش به محل برپایی رقابت‌های جهانی در چیانگ‌‌مای چین نرفت، نتوانست به طلای 105+ کیلو برسد و همان‌طور که قبلا گفتیم، فقط برنز گرفت و رقیب لیتوانیایی رضازاده از سکوی نخست بالا رفت. جابر سالم که در مسابقات قهرمانی آسیا در سال‌های 2005 و 2007 در قطر و تایوان هم تسلیم رقبا شد و فقط مدال نقره این قاره را تصاحب کرد و از المپیک 2004 نیز انصراف داد. او حالا در سی و هشت سالگی یک نیروی تمام شده و ورزشکاری بازنشسته است.

با این که فوق‌سنگین‌های وزنه‌برداری عمر ورزشی طولانی‌ دارند و گاه مانند لئونید تاداننکوی روسی تا چهل سالگی هم وزنه می‌زنند، اما دوران مارچوکوف سابق و جابر سعید سال‌های پس از ترک بلغارستان پایان یافته و البته کلکسیون یک طلا، یک نقره و دو برنز او از رقابت‌های جهانی چیزی است که خیلی‌های دیگر در این ورزش به آن غبطه می‌خورند. ناگفته نماند وی در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه نیز بعد از رضازاده مدال نقره گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها