نگاهی به فروش فیلم‌ها در این نوبت اکران و دلایل موفقیت یا ناکامی آنها در گیشه

صدرنشینی قرمز و قعرنشینی آبی!

ظاهرا آن بحث کلیشه‌ای خشکسالی اکران در نیمه دوم سال، کماکان مطرح است و به سیاق سال‌های گذشته ادامه دارد و بیشتر فیلم‌هایی که ظرفیت بالای فروش و موفقیت در گیشه داشتند، در اکران نوروز و عیدفطر و تابستان به نمایش درآمدند و بار خود را بستند. با نگاهی اجمالی به گیشه فیلم‌های اکران شده در نیمه اول سال، می‌بینیم که بیشترین رقم‌های فروش متعلق به آن آثار است و متری شیش و نیم، تگزاس 2، رحمان 1400، شبی که ماه کامل شد، سرخپوست، چهارانگشت، ما همه با هم هستیم، سامورایی در برلین، ایکس لارج و زهرمار در مجموع حدود 150 میلیارد تومان در گیشه فروخته اند و تقریبا با این روند اکران و مختصات فیلم‌های باقیمانده اکران تا پایان سال، کمی بعید است که میزان فروش نیمه اول سال در نیمه دوم تکرار شود و احیانا اگر هم با فیلم‌های معدود پرفروشی مواجه باشیم، دست‌کم در مجموع فروش، توان رقابت با آثار رکوردشکن و پرفروش اوایل سال را نخواهند داشت. با این حال و باوجود این‌که در نوبت اکران فعلی، فقط یک فیلم (ماجرای نیمروز: رد خون) فروش قابل ملاحظه‌ای داشته و تا حدودی توانسته خودش را به آخرین فیلم‌های پرفروش نیمه اول سال نزدیک کند، درمجموع وضع فیلم‌ها در گیشه متوسط است و نه امیدی به فروش‌های بالا در میان آنها وجود دارد و نه‌چندان با فروش ناامیدکننده روبه‌روییم و به عبارتی فروش فیلم‌ها در مجموع کجدار و مریز و یکی به نعل و یکی به میخ است.
کد خبر: ۱۲۳۵۷۸۴

پیشتازی صادق و رفقا
تعداد هفته نمایش: 5
تعداد سالن سینما: 176
میزان فروش: 9/4 میلیارد تومان
مکث: محمدحسین مهدویان از جمله کارگردان‌های جوانی است که در همین چند‌سال ورود به سینما توانسته به جایگاه معتبری دست پیدا کند و درمجموع فیلم‌هایش با تحسین منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شده است. موفقیت چشمگیر ماجرای نیمروز، پشتوانه خوبی برای کنجکاوی و علاقه‌مندی مخاطبان برای دیدن قسمت دوم این فیلم با عنوان ماجرای نیمروز: رد خون است و این اتفاق در اکران عمومی هم رخ داده و تماشاگران به سینما می‌روند تا به تماشای ادامه ماجراجویی‌های صادق (جواد عزتی) و رفقایش همچون کمال (هادی حجازی‌فر) و مسعود (مهدی زمین پرداز) و... بنشینند. همین به اضافه ساختار جذاب و پرتعلیق فیلم و التهاب موضوع (عملیات مرصاد) در مجموع تا اینجا باعث فروش خوب فیلم شده و صدرنشینی آن را در گیشه رقم زده است.
نایب‌قهرمانی نصیریان و دوستان
تعداد هفته نمایش: 3
تعداد سالن سینما: 91
میزان فروش:6/2 میلیارد تومان
مکث: هرچقدر سینما به استاد زنده‌یاد حمید سمندریان در گیشه نساخت و اولین فیلمش، تمام وسوسه‌های زمین، تبدیل به آخرین فیلمش در سینما هم شد، ورود یک کارگردان تئاتری دیگر، همایون غنی‌زاده به سینما خوش‌یمن بود و هم در جشنواره فیلم فجر، موفق به کسب جوایز و تحسین‌هایی شد و هم حالا در گیشه، تا حدودی گلیم خود را از آب بیرون کشید و فروش نسبتا خوبی تا اینجا داشته است. زرق و برق و عنوان فیلم و حضور بازیگرانی نام‌آشنا و در راس آنها درخشش علی نصیریان هم از مهم‌ترین دلایل این میزان فروش آن در گیشه است. هرچند ممکن است فرم و مضمون فیلم با ذائقه برخی مخاطبان همسو نباشد و آن را نپسندند.
عادت نکردن به گیشه
تعداد هفته نمایش: 5
تعداد سالن سینما: 55
میزان فروش: 572 میلیون تومان
مکث: ابراهیم ابراهیمیان از کارگردان‌های جوان و تحصیلکرده سینماست که تاکنون سه فیلم سینمایی را کارگردانی کرده: ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه، عادت نمی‌کنیم و پیلوت. ابراهیمیان در این سه تجربه، قصه‌هایی را در بستر اجتماعی و ملودرام روایت کرده که شاید موفق‌ترین آنها در گیشه و در ارتباط با تماشاگر، عادت نمی‌کنیم باشد که حدود یک میلیارد و 800‌میلیون تومان فروش داشت. انتظار می‌رفت پیلوت باتوجه به حضور بازیگرانی چون جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و سعید آقاخانی فروشی بیشتر از این داشته باشد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و کمی هم دور از انتظار است که ادامه موفقی برای آن در گیشه متصور باشیم.
خاطره بازی با حجت و راضیه
تعداد هفته نمایش: 2
تعداد سالن سینما: 84
میزان فروش: 15/2 میلیارد تومان
مکث: فیلم هزارتو با نام قبلی لابیرنت، ساخته امیرحسین ترابی از جمله آثار موفق در اکران فعلی است و در حالی که دومین هفته اکران خود را سپری می‌کند، با اقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده است. یکی از دلایل مهم فروش این فیلم، حضور شهاب حسینی است که مدتی خبری از او در سینما و روی پرده نبود. درواقع شهاب حسینی پس از مدت‌ها دوری از سینما، اخیرا با دو فیلم به اکران برگشت: خانه پدری و هزارتو که فعلا و به دلیل توقف اکران فیلم اول، بخشی از توجهات برای تماشای شهاب حسینی به این فیلم دوم سرازیر شده است. همکاری دوباره حسینی و ساره بیات هم از دیگر دلایل فروش خوب هزارتوست، چرا که تماشاگران خاطره خوبی از بازی خوب و همدلی برانگیز آنها در فیلم جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی) و در نقش‌های حجت و راضیه دارند. عنوان فیلم و قصه هزارتو هم دلیل دیگری برای این اقبال است.
اول بشی، آخربشی، دوستت داریم
تعداد هفته نمایش: 5
تعداد سالن سینما: 30
میزان فروش: 108 میلیون تومان
مکث: همین که کارگردان فیلم آبی به رنگ آسمان (امیر رفیعی) همت کرده و در بی اعتنایی محض سینمای ایران به فیلم‌های ورزشی، اثری درباره باشگاه بزرگ و پرافتخار استقلال ساخته و این مستند را به مرحله اکران عمومی رسانده، جای قدردانی دارد؛ اما متاسفانه آن توجهی که باید به فیلم نشده و میان آثار اخیر اکران، آبی به رنگ آسمان در انتهای جدول قرار دارد. تعداد اندک سالن‌های نمایش فیلم به نسبت دیگر فیلم‌ها و بی‌مهری مسبوق به سابقه سینمای ایران به آثار ورزشی-به‌ویژه این‌که مستند هم باشد- از جمله دلایل ناکامی این فیلم در اکران است.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها