فینال لیگ ملت‌های اروپا، پرتغال - هلند، 23:15

فن‌دایک و رونالدو نبردی برای توپ طلا

آخرین‌بار که پرتغالی‌ها میزبان مسابقات فوتبال شدند، خاطره بدی برایشان رقم خورد. جام ملت‌های سال 2004 در این کشور برگزار شد و در حالی که سلسائو اروپا در فینال با یونان بازی می‌کرد و همه منتظر قهرمانی این تیم بودند، یونانی‌ها در کمال تعجب بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتند و مقابل چشمان بهت‌زده پرتغالی‌ها جام را بالای سر بردند. آن روزها کریس رونالدو جوان‌ترین بازیکن پرتغال بود. حالا با گذشت 16 سال، پرتغال بار دیگر در خانه به فینال لیگ ملت‌های اروپا راه یافته و امشب در ورزشگاه پورتو باید به مصاف هلند برود.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۴۴

گرچه این جام در مقایسه با جام ملت‌های اروپا اهمیت به مراتب کمتری دارد، اما پرتغالی‌ها نمی‌خواهند خاطره تلخ سال 2004 بار دیگر در خانه برایشان تکرار شود. از سوی دیگر، پرتغال می‌خواهد با قهرمانی در اولین دوره این مسابقات، خاطره تلخ حذف از جام جهانی در مرحله یک هشتم نهایی را از بین ببرد. آنها که قهرمان آخرین دوره یورو در سال 2016 هستند، می‌خواهند دومین جام معتبر اروپایی در رده ملی را هم از آن خود کنند. اما در طرف مقابل، هلندی قرار دارد که با رونالد کومان طی یک سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است.
وقتی او سال گذشته و قبل از لیگ ملت‌های اروپا به عنوان مربی نارنجی‌پوشان انتخاب شد، کمتر کسی تصور می‌کرد در گروهی که آلمان و فرانسه هم در آن حضور دارند، تیم دیگری شانس صعود داشته باشد. حالا کومان امشب در حالی برای چهاردهمین بار طی یک سال اخیر روی نیمکت هلند می‌نشیند که در 13 بازی قبلی 6 پیروزی به دست آورده است. از سوی دیگر، این چهاردهمین دیدار رو در روی این دو تیم در رقابت‌های مختلف به حساب می‌آید. در
13 بازی قبلی، پرتغالی‌ها با 7 پیروزی در مقابل دو پیروزی هلندی‌ها، عملکرد بهتری داشته‌اند.
از سوی دیگر، بازی امشب را می‌توان نبرد مستقیم دو ستاره از هر دو تیم هم دانست. کریس رونالدو که در سطح باشگاهی با یووه به قهرمانی در سری A رسید و در لیگ قهرمانان توفیقی به دست نیاورد، می‌خواهد با پیروزی در بازی فینال و کسب عنوان قهرمانی برای تیمش، شانس توپ طلا را بار دیگر برای خودش زنده کند. اما در طرف مقابل، بازیکنی قرار دارد که مطمئنا رقابت رو‌در‌روی او با رونالدو در بازی امشب می‌تواند بسیار هیجانی باشد. ویرجیل فن دایک که با لیورپول به قهرمانی در لیگ قهرمان اروپا رسید، به خوبی می‌داند با پیروزی در بازی امشب، بخش زیادی از راه رسیدن به توپ طلا را طی کرده است.
نکته جالب اینجاست که فن دایک امسال توانست در بازی مقابل بارسا، لیونل مسی را شکست داده و این فرصت را دارد که دومین ستاره دنیای فوتبال را هم شکست دهد. تقابل رونالدو و فن دایک روی هوا می‌تواند بسیار دیدنی باشد.
رونالدو از 24 گل خود در این فصل، 6 گل را با ضربه سر به ثمر رسانده است. از سوی دیگر، فن دایک در طول این فصل 305 نبرد هوایی با مهاجمان حریف داشته که از این تعداد، 223‌نبرد را پیروز بوده است، به عبارتی موفقیت در 73 درصد نبردهای هوایی.
طبق اعلام یوفا، قهرمان این بازی 5/10‌میلیون یورو جایزه نقدی به دست می‌آورد. جایزه تیم نایب قهرمان نیز 9 میلیون یورو است. جایزه تیم‌های سوم و چهارم نیز به‌ترتیب 8 و 7‌میلیون یورو است.

ســــه‌شیرها مقابل سوئیس شگفت‌انگیز
از سال 1980 تاکنون در هیچ یک از مسابقات اروپایی در رده ملی، بازی رده‌بندی برگزار نشده بود. حالا بعد از 39 سال و در اولین دوره از لیگ ملت‌های اروپا قرار است دیدار رده‌بندی ساعت 17:30 بین دو تیم انگلیس و سوئیس برگزار شود. انگلیس که با گرت ساوت گیت به نوعی متحول شده است، برای دومین سال پیاپی به مرحله نیمه‌نهایی رسید. آنها بعد از حضور در نیمه نهایی جام جهانی 2018 روسیه، با رده چهارم جام را به پایان بردند. حالا امشب به هیچ وجه دوست ندارند باز با همین رده دومین مسابقات مهم خود طی یک سال گذشته را به پایان برسانند.
در طرف مقابل، سوئیس هم روند رو به رشد خود از جام جهانی 2018 را ادامه داده و خیلی دوست دار‌د در جامی که بزرگانی همچون فرانسه، آلمان، کرواسی و ایتالیا به مرحله نیمه نهایی آن نرسیدند، با یک مقام سومی به کار خود پایان دهد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها