یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

قرار نیست از اجلاس منامه پولی به فلسطینی‌ها برسد

حلقه افراد نزدیک به ترامپ در تلاشند با طرح معامله قرن، فلسطینیان را برای همیشه از حق خودشان محروم کنند

تجارت با «معامله قرن»

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ترامپ و دولتش هنگام مواجهه با هر موضوعی در سیاست خارجی آمریکا، برنامه کاری خاصی دارد که بر این اصل استوار است: «منافع اقتصادی و تجاری مدنظر رئیس جمهور آمریکا بر خواسته‌های دیپلماتیک و غیر‌دیپلماتیک کاخ سفید ارجحیت دارد.» این مساله را می‌توان در مذاکرات واشنگتن و کره‌شمالی به‌وضوح دید. از چند ماه پیش هم که طرح صلح فلسطین و اسرائیل تحت‌عنوان معامله قرن مطرح شد، بسیاری بر این موضوع تاکید کردند که این طرح بیش از آن‌که بر‌پایه سیاست باشد بر اقتصاد بنا شده است. ترامپ در‌واقع می‌خواهد با دادن امتیازهای اقتصادی به فلسطینیان آنها را مجاب کند از حقوق خود صرف‌نظر کنند. تازه‌ترین اقدام او در این زمینه، بیانیه‌ای است که داماد او در مورد نشست ماه آتی در منامه منتشر کرد.
کد خبر: ۱۲۰۷۴۷۳

جارد کوشنر، داماد ترامپ در کنار جیسون گرین‌بلت، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی معماران اصلی این طرح هستند؛ اما مشکل اینجاست که تا به حال نه در مورد محتوای این طرح نکته‌ای بیان شده و نه زمان دقیق رونمایی از آن مشخص است. به گزارش اسکای‌نیوز، به استناد بیانیه‌ای که کاخ سفید به‌تازگی منتشر کرده، آمریکا ۲۵ و ۲۶ ژوئن (4 و 5 تیر) کنفرانس اقتصادی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین در راستای مرحله اول معامله قرن برگزار خواهد کرد. در این کنفرانس نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی معامله قرن شرکت خواهند کرد.
یک منبع آگاه در همین زمینه اعلام کرد که کوشنر تعدادی از سفرا را در نشستی در واشنگتن که ۱۴ آوریل برگزار شده بود، تشویق کرده که درباره پیشنهاد آمریکا برای صلح میان فلسطین و اسرائیل انعطاف‌پذیری داشته باشند. واشنگتن‌پست پیشتر در تحلیلی اعلام کرده بود که طرح آمریکا شامل امتیازهای اقتصادی برای فلسطینی‌هاست اما شامل تشکیل یک کشور دارای حاکمیت کامل برای آنها نیست که همین مساله مخالفت شدید فلسطینی‌ها را به‌دنبال داشته است.
مخالفت دوباره فلسطینی‌ها
تنها چند ساعت بعد از اعلام این بیانیه، فلسطینی‌ها بار دیگر مخالفت خود را در این زمینه نشان دادند. محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی در واکنش به نشست اقتصادی بین‌المللی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین به عنوان بخش اول طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن عنوان کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین موضع ملی فلسطین را با اموال مبادله نمی‌کند.
وی افزود: هدف از بحران مالی که هم‌اکنون تشکیلات خودگران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باج‌خواهی است و درباره برنامه کارگاهی که واشنگتن و منامه از آن خبر داده‌اند و بحرین ژوئن آینده میزبان آن خواهد بود، با شورای وزیران فلسطین مشورت نشده است. این مقام فلسطینی در ادامه خاطرنشان کرد: تشکیلات خودگردان و رهبری فلسطین درباره شروط بهبود وضعیت زندگی در مناطق تحت اشغال اسرائیل صحبت نمی‌کنند. در همین حال، ایمن شناعه، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان تاکید کرد: مقاومت با پشتیبانی و حمایت مردم این کشور معامله قرن را شکست می‌دهد.
جمعیت الوفاق بحرین نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد تلاش نظام بحرین برای میزبانی نشستی در راستای اجرای معامله قرن، تخطی از اصول ملی، اسلامی و انسانی است. الوفاق در بیانیه خود آورده است اقشار ملت بحرین با تبدیل این کشور به ایستگاهی برای امضای نسخه جدید اعلامیه بالفور مخالف هستند. الوفاق همچنین بر مخالفت با طرح‌های تروریستی شهرک‌سازی به منظور سیطره بیشتر بر قدس اشغالی و آواره کردن ملت‌های عربی در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
طرحی از پیش شکست‌خورده
دولت ترامپ پیش از اعلام طرح معامله قرن، حمایت فلسطینی‌ها را از دست داده بود. در واقع پس از تصمیم ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس و آمریکا تیره شد تا حدی که محمود عباس گفت قدس فروشی نیست و اعلام کرد هرگز طرح صلح آمریکا را نخواهد پذیرفت. او در ادامه معامله قرن ترامپ را مشت محکمی به قرن کنونی دانست و گفت ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت. عباس پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی اعلام کرد، تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گفت‌وگوهای صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آنها نخواهد پذیرفت.
بر همین اساس طرح معامله قرن آمریکا شانس چندانی برای پیروزی ندارد. یکی از دلایل اصلی این است که یک طرف این مناقشه، یعنی فلسطینی‌ها بعد از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، حاضر نیستند با میانجیگری آمریکا مذاکره کنند.

ناگفته‌های مبارک از نتانیاهو

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر به‌تازگی مصاحبه‌ای با روزنامه کویتی الانبا انجام داده و بیشتر درباره طرح معامله قرن و نیت‌های اصلی نتانیاهو در این زمینه صحبت کرده است. به گزارش ایسنا، او در این باره گفت: اخباری که درباره طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن منتشر می‌شود همگی صحبت رسانه‌ها و تأیید نشده هستند. وی گفت: من بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را خوب می‌شناسم، او نیز مرا می‌شناسد و از صراحتم به‌خوبی اطلاع دارد. نتانیاهو تمایلی به راهکار تشکیل دو کشور ندارد. او به اصل زمین در ازای صلح ایمان ندارد. او می‌خواهد غزه از کرانه باختری جدا باشد. زمانی که اواخر سال ۲۰۱۰ با او دیدار کردم درباره همین موضوع با من صحبت کرد.
مبارک گفت: در آن زمان نتانیاهو از من پرسید ممکن است که بخشی از نوار مرزی سینا به فلسطینی‌ها داده شود. من به او گفتم این مساله را فراموش کن. اگر یک بار دیگر این موضوع مطرح شود، ما مجبور به جنگ می‌شویم. مبارک تأکید کرد: اعراب باید برای تحرک و پاسخ به طرح آمریکا بعد از اعلام رسمی آن آماده باشند. مبارک همچنین وقایع تاریخی را در رابطه با نتانیاهو فاش کرد و گفت: نتانیاهو سال ۱۹۹۶ از اجرای توافق‌هایی که با اسحاق رابین امضا کرده بود، سر باز زد. نتانیاهو گفت هیچ توافق صلحی در ازای زمین وجود ندارد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها